نگرانی پکن از وضعیت برجام

کدخبر: ۳۱۸۹۲۳
سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست هفتگی با خبرنگاران به جزئیاتی از موضوعات مطرح شده بین وزرای خارجه ایران و چین از جمله«برجام» و «اهمیت روابط راهبردی پکن و تهران» اشاره کرد.
نگرانی پکن از وضعیت برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست هفتگی خود به سئوالات حاضران در زمینه مسائل روز چین و جهان از جمله سفر اخیر وزیر خارجه ایران به این کشور پاسخ داد.

به نوشته وبگاه وزارت خارجه چین، «گنگ شوانگ» از سخنگویان وزارت خارجه چین در نشست هفتگی روز سه شنبه در پاسخ به سئوال یکی از حاضران در خصوص ارائه جزئیات بیشتر در زمینه سفر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به چین و گفت‌ وگو با « وانگ یی » وزیر خارجه این کشور در پکن،گفت: «در 31 دسامبر (سه شنبه دهم دی) وانگ یی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود در پکن ملاقات کرد. وانگ یی در این دیدار گفت که امروز آخرین روز از سال 2019 است و به چهارمین حضور شما از چین در سال جاری خوشامد می‌گوییم. می‌خواهم با کمک روابط چین و ایران، اجماع حاصل شده از طرف سران دو کشور را اجرا کنم، اعتماد متقابل سیاسی را تحکیم کرده، همکاری عملی را تعمیق بخشیده و به سوی مشارکت راهبردی جامع بین چین و ایران و آغاز یک سال جدید سرشار از امید حرکت کنم.»

به گفته این دیپلمات چینی، وانگ یی در ملاقات با وزیر خارجه ایران خاطر نشان کرد که تحولات مهمی پیرامون مسئله هسته‌ای ایران در حال ایجاد شدن است و برجام با چالش‌های جدی روبرو است و «ایالات متحده به طور یکجانبه از برجام خارج شده، از تعهدات بین‌المللی خود عدول و فشار حداکثری بر ایران وارد کرده است. این دلیل اصلی تنش کنونی درباره موضوع هسته‌ای ایران است.»

این دیپلمات چینی در ادامه گفت که وزیر خارجه کشورش در دیدار با وزیر خارجه ایران «تاکید کرد برجام که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد قبول قرار گرفت، حاصل مهم دیپلماسی چند جانبه است. حمایت از اقتدار و کارایی برجام به معنای حمایت از چند جانبه‌گرایی، حقوق بین‌المللی و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌المللی است. چین از همه تلاش‌های سازنده برای کاهش تنش‌ها و حمایت از برجام حمایت می‌کند. امیدواریم که همه طرف‌های برجام در جهت صحیح گام بردارند و برابر فشارهای خارجی بایستند، اختلافات موجود را از طریق گفت‌ وگو و مشورت برطرف سازند و قاطعانه از توافق هسته‌ای ایران حمایت و اجرا کنند. چین با قاطعیت از عدل و داد بین‌المللی حمایت کرده، با یک جانبه گرایی و رفتار قلدرمبأبانه مخالفت خواهد کرد و برای حل سیاسی و دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران تلاش می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین افزود، ظریف نیز از نقش مهم چین در حمایت از برجام قدردانی کرد و به طرف چینی در مورد گفت‌ وگو با روسیه و اروپا بابت برجام توضیحاتی داد. ظریف گفت که ایران مایل به حفظ ارتباط نزدیک با چین، پایبند به چند جانبه گرایی و در عین حال مخالف یکجانبه‌گرایی است، با جدیت از برجام و از حقوق و منافع قانونی خود در آن حمایت می‌کند. ایران به روابط با چین اهمیت زیادی می‌دهد و متعهد به تعمیق همکاری با پکن و ورود به عرصه‌های جدید در مشارکت راهبردی است.

وزیر خارجه روز گذشته و پس از دیدار با وزیر خارجه چین گفت که یکی از دلایل سفرش به پکن در جریان قرار دادن طرف چینی از مذاکرات اخیرش در فرانسه و درباره توافق هسته‌ای است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید