در مصاحبه با فایننشال تایمز؛

مرکل: اختلافات آمریکا و اروپا فراتر از «دونالد ترامپ» است

کدخبر: ۳۲۱۵۲۹
اقتصادنیوز؛ «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان در مصاحبه‌ای اختلافات میان آمریکا و اروپا را فراتر از حضور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا توصیف کرده و گفته که اروپا، دیگر در کانون اتفاقات دنیا نیست.
مرکل: اختلافات آمریکا و اروپا فراتر از «دونالد ترامپ» است

به گزارش اقتثصادنیوز به نقل از فارس؛ آنگلا مرکل در مصاحبه‌ای با روزنامه «فایننشال‌تایمز»، در پاسخ به این سوال که آیا تنش‌های فعلی میان آمریکا و اروپا ناشی از مسائل شخصیتی (احتمالاً منظور ترامپ است) است یا ریشه‌های ساختاری‌تر دارد گفت: «فکر می‌کنم، دلایل ساختاری دارد، اگرچه طبیعی است که صحنه سیاسی تحت تأثیر افراد دخیل در آن هم قرار بگیرد.»

صدراعظم آلمان اضافه کرد: «الان مدتی است شاهدیم که نگاه آمریکا به خودش آن ابرقدرتی که سابقاً بوده نیست و در این زمینه تغییری اتفاق افتاده است.»

وی اضافه کرد: «رئیس‌جمهور اوباما از مدت‌ها قبل از "قرن آسیایی" به عنوان چشم‌انداز آمریکایی‌ها سخن می‌گفت. این، به معنای آن است که اروپا دیگر در کانون اتفاقات دنیا نیست و این مسئله‌ای است که به مرور آشکارتر می‌شود.»

آنگلا مرکل در ادامه خاطرنشان کرد: «به همین خاطر است که اروپا باید همزمان با کاهش تمرکز ایالات متحده روی آن خودش برای خودش نقش ژئوپولتیک طراحی کند.»

صدراعظم آلمان در ادامه به تضعیف دیدگاه چندجانبه‌گرایی در دنیا و عدم حمایت دونالد ترامپ از آن پرداخته است. 

او گفت: «برای رئیس‌جمهور ترامپ، این مفروضه که ما در یک دنیای چندجانبه زندگی می‌کنیم مسئله‌ای نیست که اهمیت چندانی دشته باشد. چندجانبه‌گرایی باور مسلط در دنیا بعد از اتمام جنگ جهانی دوم بوده است.»

وی اضافه کرد: «نه فقط ایالات متحده بلکه چندین کشور دارند نحوه نگاه خود به چندجانبه‌گرایی را بازتعریف می‌کنند. آنها معتقدند با پرداختن به امور کشور خودشان می‌توانند بیشتر به دنیا خدمت کنند.»

مرکل گفت: «باور راسخ من این است که وقتی در سراسر جهان شراکت‌هایی حاصل شوند که برای هر دو طرف سودمند باشند بهترین موقعیت‌های برد-برد حاصل می‌شوند. این نظر، الان تحت فشارهای فزاینده‌ای قرار گرفته است.»

صدراعظم آلمان با یادآوری اینکه نظم چندجانبه‌گرایی آموزه‌ای بوده که از جنگ جهانی دوم به دست آمده اذعان کرده با کاسته شدن از شمار شاهدان عینی این جنگ، این نظم زیر فشار قرار گرفته است.

او گفت: «این مسئله برای من موجد نگرانی‌های خاصی است. نظم مبتنی بر سازمان ملل- چنانکه آن را امروز می‌شناسیم- اساساً آموزه‌ای بود که از جنگ جهانی دوم و دهه‌های ماقبل‌تر آن به دست آمد. معتقدم آموزه‌ای بسیار بنیادی است. اکنون که شمار شاهدان عینی این جنگ رو به کاستی گذاشته این نظم هم زیر فشار قرار گرفته است. به شخصه معتقدم باید برای حفظ آن تلاش کنیم. لازم است اصلاحات زیادی انجام دهیم.»

مرکل گفته با دیدگاه ترامپ مبنی بر اینکه لازم است ساختار برخی از نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان تجارت جهانی اصلاح شوند موافق است. 

صدراعظم آلمان گفت: «من با نظر رئیس‌جمهور ترامپ که می‌گوید لازم است ما سازمان تجارت جهانی یا سازمان ملل را تغییر دهیم مواقم. درباره هیچ‌کدام از اینها هیچ تردیدی وجود ندارد. ولی من نظم چندجانبه جهان را زیر سوال نمی‌برم. بنابراین، تغییراتی ساختاری و تعابیری متفاوت از روابط دوجانبه در کارند که دامنه آنها از زمان کنونی فراتر هستند.» 

مرکل در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر چند وقت پیش رئیس‌جمهور فرانسه، مبنی بر اینکه ناتو به مرگ مغری مبتلا شده هم اظهارنظر کرد. 

او در پاسخ به اینکه «آیا ناتو مرگ مغزی نشده است» گفت: «نه. آنچه رئیس‌جمهور فرانسه مطرح کرد احتمالاً داخل آنچه همه ما الان داریم درباره‌اش صحبت می‌کنیم ذوب شد: اینکه ناتو چور باید در دهه‌های آتی تکامل پیدا کند. ناتو در برخی میدان‌ها بیشتر از ۱۰ سال پیش فعال است. تصمیم‌های اتخاذ شده در ولز در واکنش به ضمیمه کردن کریمه توسط روسیه و درگیری‌ها در شرق اوکراین موضوعاتی مانند دفاع جمعی را ضروری‌تر کرده است. در این زمینه‌ها ناتو فعال‌تر از گذشته است. ما ساختارهای کاملاً جدیدی ایجاد کرده‌ایم. ناتو زنده و پرجنب و جوش است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید