نگرانی درباره سفر چینی‌ها به ایران

کدخبر: ۳۲۲۸۸۴
همزمان با آغاز سال نو چینی و سفر میلیون‌ها تبعه این کشور به سراسر دنیا، نگرانی‌هایی در ایران نسبت به انتقال «کروناویروس» ایجاد شده است، اما واکنش و اقدامات مقامات گردشگری در این‌باره چیست؟
نگرانی درباره سفر چینی‌ها به ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رویداد «ایران باشکوه» همزمان با آغاز سال نو چینی در ایران آغاز شده است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش در مصاحبه‌ای با تلویزیون چین از مردم این کشور دعوت کرد تعطیلات سال نو را در ایران بگذرانند. این تعطیلات از روز شنبه 25 ژانویه (۵ بهمن‌ماه) آغاز شده است و معمولا تا 15 روز دیگر ادامه دارد اما کروناویروس چینی‌ها را در آغاز سال نو غافلگیر کرد. این ویروس تا به حال جان 50 نفر را گرفته و 1200 نفر دیگر را آلوده کرده است.

شیوع گسترده این ویروس مرگبار که با بزرگترین کوچ چینی‌ها در تعیطلات سال نو همزمان شده، کشورهای هدف گردشگری چینی‌ها را نگران کرده است. ایران همزمان با سال نو چینی از چهارم تا بیستم بهمن‌ماه رویدادی را برگزار کرده اما کروناویروس برخی استان‌ها را نگران کرده و حتی بعش نمایندگان مجلس را به واکنش وا داشته است.

دولت چین برای جلوگیری از شیوع گسترده‌تر این ویروس، سفر تورها را به خارج از کشور به حالت تعلیق درآورده است. انجمن آژانس‌های گردشگری چین اعلام کرد: تورهایی که در میانه سفر خود هستندT می‌توانند با نظارت دقیق بر سلامت مسافران به سفر خود ادامه دهند.

مقام‌های شهری پکن در ادامه این اقدامات پیشگیرانه، تردد تمام اتوبوس‌های بین‌ استانی را لغو کردند تا از این طریق میزان سفر جاده‌ای به پایتخت محدود شود. 70 هزار سینما و مجموعه فرهنگی در چین تعطیل شده و مسابقاj ورزشی به حالت تعلیق درآمده است. پروازها در برخی مسیرهای داخلی چین نیز همزمان با آغاز سفر مردم این کشور، معلق و هزینه بلیت‌ها به مردم بازگردانده شده است.

دولت چین در صدد است از تکرار همه‌گیری این ویروس مشابه آنچه در زمان شیوع SARS «سارس» در سال‌های 2002 2003 که منجر به کشته شدن بیش از ۸، 000 در سراسر جهان شد، خودداری کند.

انجمن آژانس‌های گردشگری چین اعلام کرد: بیش از 35 میلیون گردشگر چینی تا اطلاع ثانوی نمی‌توانند به خارج از کشور سفر کنند.

چین بزرگترین منبع تامین گردشگر در سطح جهان است و ترس از شیوع این بیماری تاثیرات مخربی بر گردشگری این کشور و و حتی کشورهای دیگر داشته باشد.

در ایران، درحالی‌که برای پذیرایی از گردشگران چینی در سال نو آماده می‌شد، تمهیدات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از انتقال این ویروس اتخاذ شده است. رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفته است: «همه پروازهای ورودی از چین در فرودگاه امام خمینی (ره) توسط مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی و مسافران آن معاینه می‌شوند.»

به گفته او، پروازهایی که از تهران و به عنوان پروازهای کانکشن به استان‌ها و فرودگاه‌های دیگر می‌روند نیز مورد معاینه قرار خواهد گرفت و در آن‌جا نیز تهمیدات لازم اندیشیده شده است اما براساس توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه مسافرانی که به آن مناطق سفر کردند و ملاقات‌هایی داشته‌اند باید همه موارد و نکات بهداشت فردی را رعایت کنند، چراکه به گفته این وزارتخانه انتقال این بیماری مانند ویروس سرماخوردگی بسیار سریع است

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز از ممنوعیت ورود مواد غذایی همراه مسافر از مبداء چین و کشورهای جنوب شرق آسیا به ایران اطلاع داده است.

هرچند او گفته هیچ مورد مشکوکی از کروناویروس در ایران تا این لحظه مشاهده نشده است و سفارت ایران در چین نیز با توجه به تدوام تردد ایرانی‌ها و چینی‌ها تایید کرده است که گزارشی از ابتلای هم‌وطنان ایرانی به کروناویروس دریافت نشده است اما با این وجود به خاطر برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور و سفر برخی اتباع چینی قبل از این اقدامات و هشدارها، نگرانی در ایران به ویژه در استان‌هایی که محل برپایی رویداد «ایران باشکوه» هستند، همچنان وجود دارد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که تا چند روز پیش برای دعوت از چینی‌ها و تبلیغ در این کشور برای جذب بیشتر گردشگران چینی دست به تلاش‌هایی زده بود، تا کنون نسبت به این نگرانی‌ها واکنش خاصی نداشته است.

فقط ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دنبال پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در واکنش به این نگرانی‌ها، گفت: طبیعتا این موضوع در چارچوب وظایف وزارت بهداشت است و برابر اعلام آن وزارت، پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم در این زمینه انجام گرفته که در روزهای گذشته رسما اعلام کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید