واکنش سازمان هواپیمایی ایران به انتشار فایل صوتی پرواز اوکراینی: اقدامی مجرمانه انجام شده‌است/ دیگر به اوکراین سند نمی‌دهیم

کدخبر: ۳۲۳۷۲۸
اقتصادنیوز: یک رسانه اوکراینی(یونیان اوکراین) فایلی صوتی منتشر کرده که مدعی‌است گفت‌وگوی میان برج مراقبت فرودگاه است با خلبان یک هواپیمای مسافری شرکت آسمان در لحظه سقوط هواپیمای اوکراینی که موشک‌خورده است. سازمان هواپیمایی ایران انتشار فایل محرمانه مکالمه خلبان پرواز آسمان توسط طرف اوکراینی ها را نقض قانون دانست که در همکاری ایران با اوکراین در این پرونده تاثیر خواهد گذاشت. این فایل از اسناد تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیارکارشناسان اوکراینی قرار گرفته است.
واکنش سازمان هواپیمایی ایران به انتشار فایل صوتی پرواز اوکراینی: اقدامی مجرمانه انجام شده‌است/ دیگر به اوکراین سند نمی‌دهیم

به گزارش اقتصادنیوز مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تیم بازرسی فنی سقوط هواپیمای اوکراینی در اقدامی عجیب، فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یکی از پروازهای همزمان با پرواز هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد.

به گزارش  مهر، یک خبرگزاری اوکراینی در اقدامی غیر حرفه‌ای، فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یک پرواز داخلی هواپیمایی آسمان که همزمان با پرواز اوکراینی در حال انجام بوده را منتشر کرد.

در این فایل صوتی، خلبان پرواز هواپیمایی آسمان به زبان فارسی به برج مراقبت می‌گوید که شاهد نور شلیک موشک و همچنین انفجار پس از آن است ولی برج مراقبت از وجود چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی و سپس ۹ بار تلاش می‌کند تا با خلبان هواپیمای اوکراینی ارتباط بگیرد ولی پاسخی دریافت نمی‌کند.

البته این فایل صوتی چند ساعت گذشته در شبکه‌های اجتماعی بعنوان مکالمه خلبان پرواز اوکراینی با برج مراقبت در حال بازنشر است.

در همین ارتباط، حسن رضایی فر مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده، گفت: این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است.

وی افزود: این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم.

رضایی فر یادآور شد: در حال حاضر تیم اوکراینی کشور را ترک کرده و فعلاً هیچ گروه کارشناسی از کشورهای ذی نفع در این پرونده که بر اساس انکس ۱۳ ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) می‌توانند همزمان در حین بررسی‌های کارشناسی کشور محل وقوع سانحه حضور داشته باشند، در ایران حاضر نیستند.

گفتنی است بر اساس مقررات داخلی و بین المللی، مکالمات خلبانان با برج مراقبت جز اسناد محرمانه هر کشور است و هیچ فرد یا کشور دیگری نمی‌تواند این مکالمات را بدون هماهنگی با کشور مالک این خدمات، منتشر کند.

ترجمه متن مکالمه ادعایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رکنا، بنابر این فایل، که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌‌شود، خلبان هواپیمای آسمان، شلیک موشکی با نور زیاد را در آسمان تهران و پس‌از آن، یک انفجار بزرگ و پرنور را تشخیص داده‌ و به برج‌مراقبت تهران خبر داده‌بود.

مکالمه بین هواپیمای تهران-شیراز با شماره 3768 با برج مراقبت فرودگاه (و همچنین قسمتی از مکالمه پرواز اوکراین با شماره 752) ترجمه شده از روی سایت خبری این رسانه اوکراینی را بخوانید:

زمان ضبط: 5:12 صبح

برج مراقبت: صبح بخیر پرواز هواپیمایی بین اللملی اوکراین 752 (نا مفهوم) خروج شناسایی شد، ارتفاع 260، ترافیک 6000 پا، به سمت راست گردش کن به سمت Paroch

برج: بعد از 6000 پا به سمت Paroch

خلبان پرواز شیراز (3768): ما از سمت شمال در حال نزدیک شدن هستیم 3768

برج: صبح بخیر 3768

برج: آسمان 3768 (نا مفهوم) پرواز 3343 سمت چپ رو موقعیت یابی کن، لول 110

خلبان 3768: پرواز 3768، نزدیک شو

خلبان 3768: ما از سمت شمال در حال اپروچ هستیم 3768

خلبان 3768: نخیر قربان

خلبان 3768: منطقه تقریبا ساعت 320 (جنوب غربی)، منطقه اکتیوه؟

برج: GPS (نا مفهوم)

خلبان 3768: یه سری نورایی میبینیم مثل اینکه از موشکه، چیزی هست؟

برج: منطقه 320؟ چند مایلی؟ کجا؟

خلبان 3768: مایلش رو نمیتونم دقیق بگم، ولی فکر کنم نزدیک (منطقه هوایی) پیام، (شهر) کرج

برج: چند مایلی؟ کجا؟

خلبان 3768: الان ما داریم نورشو میبینیم از اینجا. داره دور میشه

برج: چیزی به ما گزارش نشده. چی جوریه؟ نورش به چه صورتیه؟

خلبان 3768: نور موشکه دیگه

برج: به سمت شهر که احیانا حرکت نمی‌کنه؟ نه؟

خلبان 3768: شاید ... نه نه، از اونجا بلند شد ...

برج: به ما چیزی گزارش نشده ولی شما حواست بهش باشه

خلبان 3768: باشه دارم به سمت مسیر فرود میرسم

برج: پرواز هواپیمایی بین اللملی اوکراین 752، پیام رو دریافت می کنید؟

برج: پرواز هواپیمایی بین اللملی اوکراین 752، پیام رو دریافت می کنید؟

برج: پرواز هواپیمایی بین اللملی اوکراین 752، پیام رو دریافت می کنید؟

(پیام چندین بار از 2:27تا 4:25 تکرار شد، جوابی دریافت نشد) / به وقت جهانی

برج: آسمان 3768، 9000 (نا مفهوم)، مسیر فرود

برج: آسمان 3768، از اون بالا شما دیگه چیزی مشاهده نمی‌کنید؟

خلبان 3768: مهندس جان، انفجار بود. یه نور بسیار بزرگی دیدیم. نمی‌دونم چی بود واقعا؟ برای ما نرماله همه چیز؟

برج: اره، فک نکنم مشکلی برای شما وجود داشته باشه

خلبان 3768: انشاالله

مکالمه منتشر شده مربوط به برج مراقبت فرودگاه مهرآباد است

علی کاشانی حیدری - مدیرکل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در گفت گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص انتشار مکالمه برج مراقبت مهرآباد هنگام برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی که از سوی یک شبکه اوکراینی منتشر شده است گفت: مکالمه مربوط به همان لحظات اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی است و متعلق به اپروچ فرودگاه مهرآباد با خلبان هواپیمای آسمان و مشاهدات این خلبان از شلیک موشک است.

وی با تاکید بر اینکه توضیح بیشتر در این خصوص را باید هواپیمایی کشوری اعلام کند گفت: تدوین ، صوت و تصویر این خبر منتشر شده به شکلی است که مکالمه ازسوی برج مراقبت فرودگاه امام با خلبان پرواز کاسپین صورت گرفته است که اشتباه در این بخش صورت گرفته و اپروچ فرودگاه مهرآباد در حال مکالمه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید