آیا واردات خودرو آزاد می‌شود؟

کدخبر: ۳۲۴۴۲۹
اقتصاد نیوز:شکاف به‌وجودآمده میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار و بروز موج جدید افزایش نرخ خودرو در بازار، خودروسازان را در ردیف اول متهمان گران‌شدن خودرو قرار داده است.
آیا واردات خودرو آزاد می‌شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایران جیپ، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که دو خودروساز بزرگ کشور به بهانه‌های مختلفی نظیر تحریم، کمبود قطعه و ... از عرضه خودرو سر باز می‌زنند و فضای مانور بیشتری برای دلالان به وجود می‌آورند. از این رو است که حتی وعده‌های وزیر صمت برای کاهش قیمت خودرو دیگر چاره‌ساز نیست و به‌رغم ادعای افزایش تولید طی سه ماه گذشته، همچنان شاهد رشد روزافزون قیمت انواع خودرو هستیم.

حال شنیده‌ها حاکی از آن است که برای رقابت‌پذیرترشدن بازار و قطع فعالیت‌های سودجویانه دلالان، نهادهای ذی‌ربط تصمیم گرفته‌اند علاوه بر وضع مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، واردات را هم پس از ماه‌ها کش‌وقوس آزاد کنند. باگ اینترنتی طرح پیش‌فروش خودرو توسط دو خودروساز، باعث شد‌ه است دلالان و سودجویان با راه‌اندازی ربات‌هایی اکثر محصولات پیش‌‌فروش را به قیمت کارخانه بخرند. با اینکه این عده به‌راحتی به خودروهای شرکتی دسترسی دارند، اما نحوه واگذاری خودروهای پیش‌فروش‌شده به شهروندان عادی که یک خودرو سفارش داده‌اند تا امروز به طول انجامیده است. از سوی دیگر ممنوعیت واردات و دپوی خودرو در گمرکات کشور باعث شده دلالان تا جایی که می‌توانند قیمت محصولات را بالا ببرند و شکافی عمیق بین قیمت خودرو کارخانه و بازار به وجود آورند. در این میان برخی کارشناسان دلالان را افراد دارای رانتی می‌دانند که با شرکت‌های خودروسازی ارتباطات پیچیده‌ای دارند. این افراد با رانت اطلاعاتی و سهولت دسترسی به سایت‌های فروش توانسته‌اند امروز به یکه‌تاز بازار تبدیل شوند.

در این زمین بازی خودروسازان نیز با عرضه قطره‌چکانی خودرو، دست دلالان را برای بالابردن قیمت باز گذاشته‌اند. با این حال مدیران ایران‌خودرو و سایپا چنین گزاره‌ای را درست نمی‌دانند و اعلام می‌کنند که برای تعدیل بازار، مراکز فروش را موظف کرده‌اند حتی در روزهای تعطیل هم به مشتریان خدمات ارائه دهند. روز گذشته هم مدیرعامل ایران‌خودرو، موضوع کاهش عرضه خودرو به بازار را تکذیب کرده و با بیان اینکه طی سه ماه گذشته سه برابر نیمه ابتدایی سال، عرضه به بازار صورت گرفته، بی‌میلی خودروساز برای عرضه به بازار را رد کرده است.

فرشاد مقیمی در حاشیه برنامه افتتاح خط تولید ترمز عقب خودروهای ایران‌خودرو اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد در سه ماهه گذشته شرکت ایران‌خودرو بیش از 150 هزار دستگاه خودرو تحویل مردم داده که چنین آماری بی‌سابقه است. او ادامه داد: حتی طرحی‌هایی اجرا کرده‌ایم که اگر در روزهای تعطیل مشتریان به در کارخانه مراجعه کرده‌اند، خودروهای خود را تحویل بگیرند. در 40 روز اخیر بالغ بر 6000 دستگاه خودرو در روزهای تعطیل تحویل داده شده‌ است. 

واردات خودرو آزاد می‌شود؟ جلوگیری از واردات خودرو نیز یکی دیگر از عوامل یکه‌تازی دلالان در بازار خودرو شناخته می‌شود. در حال حاضر فقط 1167 خودرو در گمرک باهنر دپو شده که 1001 دستگاه حتی مراحل ترخیص را طی کرده‌اند، اما هنوز در گمرک خاک می‌خورند. مدیرکل گمرک در همین زمینه روز گذشته گفت: 1000 دستگاه از این خودروها مدل آلنترا و یک دستگاه خودروی آزرا هستند که حقوق و عوارض این 1001 خودرو به صورت کامل پرداخت شده و حتی پروانه سبز الکترونیکی دریافت کرده‌اند. اقدامات ترخیص این تعداد خودرو انجام شده و به هیچ وجه مرجوع نمی‌شوند. به گفته مهدی رضایی 166 دستگاه خودروی وارداتی که در گمرک باهنر باقی مانده اجازه ثبت اظهارنامه را هم ندارند؛ چراکه هیچ‌گونه امور گمرکی برای آنها انجام نشده و تعداد انگشت‌شماری از این 166 خودرو هم بالای 2500 سی‌سی هستند که ترخیص نمی‌شوند.

علاوه بر این، عصر ایران احتمال داده است که با توجه به نوسانات و افزایش قیمت خودرو، دو موضوع آزادشدن واردات خودرو و اعمال مالیات بر خودروها همانند اعمال مالیات بر مسکن در دستور کار نهادهای ذی‌ربط قرار دارد. گرچه هنوز خبری از بررسی‌ها به بیرون درز نکرده، اما با این حال پیش‌بینی می‌شود که با تصویب این موضوع که بر مبنای خواست متقاضیان خودرو است، بازار در روزهای آخر سال کاملا تحت‌تاثیر قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید