مقایسه‌ قدرت خرید عید نوروز در ۱۰ سال گذشته

کدخبر: ۳۲۵۱۳۶
اقتصاد نیوز:کارگران با عیدی آخر سال‌شان می‌توانند حدود دست‌کم ۳۶ کیلوگرم گوشت، ۲۰۶ کیلوگرم مرغ و ۱۲۹ کیلوگرم برنج بخرند. پاداش پایان سال بر اساس قانون کار دو برابر حقوق ماهانه در نظر گرفته شده. با توجه به پایه حقوق یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومانی امسال، عیدی کارگران دست‌کم سه میلیون و ۳۲ هزار تومان خواهد بود و حداکثر به چهار میلیون و ۵۶۴ هزار تومان خواهد رسید.
مقایسه‌ قدرت خرید عید نوروز در ۱۰ سال گذشته

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  هفت صبح، کارگران با عیدی آخر سال‌شان می‌توانند حدود دست‌کم ۳۶ کیلوگرم گوشت، ۲۰۶ کیلوگرم مرغ و ۱۲۹ کیلوگرم برنج بخرند. پاداش پایان سال بر اساس قانون کار دو برابر حقوق ماهانه در نظر گرفته شده. با توجه به پایه حقوق یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومانی امسال، عیدی کارگران دست‌کم سه میلیون و ۳۲ هزار تومان خواهد بود و حداکثر به چهار میلیون و ۵۶۴ هزار تومان خواهد رسید.

بوی عیدی عطر پول

مقایسه قدرت عیدی در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد مقدار محصولات خوراکی که می‌توانستیم با عیدی آخر سال بخریم، مدام رو به کاهش بوده و در سال ۹۷ به کمترین مقدار خود رسیده، اما امسال وضعیت فرق می‌کند. چرا که قیمت محصولات خوراکی نسبت به اسفند سال پیش افزایش چندانی نداشته و در برخی موارد کاهش پیدا کرده است. در طرف مقابل افزایش ۸۰۰ هزار تومانی عیدی آخر سال را هم داریم که باعث شده شاهد بازگشت حیثیت به عیدی آخر سال باشیم. پارسال با عیدی کارگری تنها می‌شد ۲۴ کیلوگرم گوشت، ۱۴۹ کیلوگرم مرغ و ۱۳۳ کیلوگرم برنج خرید. این ارقام امسال تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وضعیت عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت کلاً متفاوت است و بهمن ماه هر سال توسط دولت تعیین می‌شود. امسال این رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و هم‌زمان با حقوق بهمن ماه به حساب کارکنان واریز می‌شود. با این عیدی می‌شود ۱۴ کیلوگرم گوشت، ۸۱ کیلوگرم مرغ و ۵۱ کیلوگرم برنج خرید. این ارقام در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته و کمی کاهش پیدا کرده است.

در این گزارش قیمت اقلام خوراکی بنا بر اطلاعات بانک مرکزی از سال ۸۹ تا ۹۶ جمع‌آوری شده و قیمت‌های سال ۹۷ و ۹۸ بر اساس آخرین گزارش‌های مرکز آمار در نظر گرفته شده است. چرا که از آذر ماه ۹۷ ارائه گزارش قیمت محصولات خوراکی توسط بانک مرکزی متوقف شده است. باید توجه داشته باشید منظور از قیمت گوشت در این گزارش، میانگین قیمت انواع گوشت قرمز گوسفند و گوساله شامل منجمد و گجرم است. همچنین منظور از برنج، میانگین قیمت برنج ایرانی است.

بوی عیدی عطر پول

بوی عیدی عطر پول

بوی عیدی عطر پول

بوی عیدی عطر پول

بوی عیدی عطر پول

بوی عیدی عطر پول

بوی عیدی عطر پول

بوی عیدی عطر پول

بوی عیدی عطر پول

بوی عیدی عطر پول

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید