همکاری‌های تهران و پکن برای مقابله با کرونا گسترش می‌یابد؛

اعزام تیم کارشناسی چین به ایران برای مقابله با کرونا/ اهدای ۱۰ هزار کیت تشخیص و دیگر ملزومات/ گفت‌وگوی ظریف و وانگ‌یی

کدخبر: ۳۲۷۱۶۲
اقتصادنیوز؛ به دنبال همکاری و هم‌یاری ایران و چین در زمینه مقابله با ویروس کرونا، سفیر چین در ایران از اهدای ۱۰ هزار کیت تشخیص ویروس جدید کرونا و ۱۰ هزار کیت استخراج DNA و RNA از این ویروس به ایران خبر داد و سفیر ایران در چین اعلام کرد که دومین محموله کمک های چین برای مقابله با کرونا امشب راهی ایران می‌شود. همزمان روزنامه چینی «گلوبال‌تایمز» از مدعی اعزام تیمی از کارشناسان برای کمک به ایران برای مقابله با کرونا شد.
اعزام تیم کارشناسی چین به ایران برای مقابله با کرونا/ اهدای ۱۰ هزار کیت تشخیص و دیگر ملزومات/ گفت‌وگوی ظریف و وانگ‌یی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛  «چانگ هوا» سفیر چین در تهران ساعتی پیش از اهدای ۲۰ هزار کیت ارسالی از چین خبر داد و در توئیترش با انتشار تصویری نوشت: اهدای ۱۰ هزار کیت تشخیص ویروس جدید کرونا و ۱۰ هزار کیت استخراج DNA و RNA از این ویروس به ایران توسط شرکت چینی.

کرونا ایران و چین

سفیر چین صبح امروز از ورود این محموله به ایران خبر داده بود و در توئیتی نوشته بود: «سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که اولین محموله چین وارد ایران شد و کمک‌های بیشتر ارسال خواهند شد. قوی باش ایران.»

سفیر ایران در چین: دومین محموله کمک های چین برای مقابله با کرونا امشب راهی ایران می شود

محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در گفتگویی با بیان اینکه چین در مبارزه با ویروس کرونا تجربه بسیار خوبی دارد و اقدامات بسیار خوبی برای شناسایی این ویروس انجام داده است، گفت: در پی شیوع این بیماری در ایران، در تماس با مقامات چینی مطلع شدیم که این آمادگی وجود دارد که برخی نیازهای ما که برای مقابله با شیوع کرونا، موثر است به ما ارائه دهند.

وی افزود: خوشبختانه شب گذشته اولین محموله کمک های دولت و مردم چین به سمت ایران عزیمت کرد و تعدادی از کیت هایی که جدید است و خیلی سریع این بیماری را تشخیص می دهد، ارسال کردیم و امشب نیز یک محموله دیگر عازم ایران است.

سفیر ایران گفت: این محموله شامل کیت های تشخیص است که انواع مختلفی دارد و علاوه بر آن دستگاه های تنفس مصنوعی و برخی ملزوماتی است که برای مقابله با کرونا لازم می باشد. علاوه بر آن برخی از شرکت های چینی و سازمان هایی که با ایران کار می کنند هدایایی را تقدیم کردند از جمله مواد ضدعفونی کننده که برای مقابله با ویروس کرونا موثر است.

گفت‌و‌گوی ظریف و وانگ‌یی

 

وانگ یی وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین بعد از ظهر امروز (جمعه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تلفنی گفتگو کرد.

در این گفتگو وانگ یی با تشکر از ظریف به عنوان اولین مقام خارجی که پس از شیوع کرونا در چین با دولت و ملت آن کشور ابراز همدردی کرد، با ابراز تاسف از شیوع این بیماری در ایران با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کرد و آمادگی چین را برای ارسال کمک های تخصصی بیشتر و نیز در اختیار قراردادن تمام یافته ها و روش ها مبارزه با کرونا و همکاری علمی با ایران اعلام کرد.

ظریف نیز ضمن قدردانی از کمک های فنی و تخصصی چین،  همه گیری کرونا را یک مساله جهانی خواند و راه حل آن را همکاری و همدلی همه کشورها به دور از سیاسی کردن آن خواند و از همکاری محققان و پژوهشگران دو کشور برای تحقیقات علمی مشترک برای ریشه کنی این بیماری استقبال کرد.

لازم به ذکر است، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه سوم بهمن ماه و در اوایل شیوع ویروس کرونا در چین در پیامی توئیتری به زبان چینی اعلام کرد که ایران همواره در کنار مردم چین بوده است.

گلوبال‌تایمز از اعزام تیم کارشناسی چین به ایران برای مقابله با کرونا خبر داد

 روزنامه چینی «گلوبال‌تایمز» گزارش داده دولت این کشور تیمی متشکل از متخصصان کنترل «کرونا» را روانه ایران کرده است. 

یک منبع که خواسته نامش فاش نشود به روزنامه «گلوبال‌تایمز» گفت چین برای کمک به ایران جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا یک تیم متخصص پزشکی را از شانگهای به ایران فرستاده است. این تیم چهار کارشناس کنترل امراض را شامل می‌شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید