​بفرمایید نان الکلی!

کدخبر: ۳۲۸۳۷۲
اقتصاد نیوز:نان را از تنور درآورد و روی میز ورودی نانوایی انداخت با یک دست پول را حساب می‌کرد و با دست دیگرش نان را تحویل می‌داد هرچند قبل از تحویل نان آن را به الکل آغشته می‌کرد.
​بفرمایید نان الکلی!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا سال‌هاست که نامش را حاجی نانوایی صدا می‌زنند او ۵۴ سال دارد و همیشه لباس‌هایش آغشته به آرد است.

خارج از وقت نانوایی هم یک صندلی پلاستیکی ورودی نانوایی‌ می‌گذارد و نان بیات می‌فروشد، روی نان‌هایش هم نایلونی می‌کشد که از کدر بودن آن، محتویات داخلش معلوم نیست. 

برای خرید نان مجبور شدم از حاجی نانوایی خرید کنم، دستکش بر دستانم بود و یک ژل ضد عفونی کننده هم همراهم داشتم، به او گفتم اگر اجازه می دهی خودم نان را بردارم که هیچ، اگر که نه بیا دستانت را با تجهیزات بهداشتی من ضد عفونی کن.

خندید و گفت از کرونا می‌ترسی! می‌ترسی جانت را بگیرد و اضافه عمر نکنی! گفتم نه حاجی نانوایی‌ نمی‌ترسم اما باید رعایت کنیم تا خدایی ناکرده مبتلا نشویم و دیگران را هم مبتلا نکنیم.

او گفت یک روز به دنیا آمده‌ایم و یک روز هم از دنیا می‌رویم، باز خداروشکر میزان بدهی‌ام خیلی زیاد نیست‌، افرادی که خیلی بدهکارند با این وضعیت پیش آمده چه بگویند.

حرف هایش به پایان نرسیده بود که محلول ضدعفونی کننده را از کنار میز برداشت و با اسپری، تمام نانم را آغشته کرد و با خنده گفت: بفرمایید نان الکلی!

گفتم حاجی نانوایی‌ این نان که دیگر خوردن ندارد! گفت تا منزل الکلش می‌پرد و آثاری از آن باقی نمی‌ماند و ادامه داد موقع مصرف هم کافیست دوباره گرمش کنی تا ویروس احتمالی آن از بین برود.

در گیر و دار خرید نان بودم که خانمی مسن برای خرید نان وارد شد یک دست سبزی و در دست دیگرش نایلونی از میوه همراهش بود که نان هایش را در کنار دیگر مایحتاج خود گذاشت و رفت‌.

متوجه شدم حاجی نانوایی‌ آن محلول را برای افرادی که اعتراض می‌کنند کنار گذاشته و قرار نیست به همه نان الکی دهد.

می‌گفت اخبار کرونا به اندازه کافی به همه دلهره وارد کرده است و ما نباید این دلهره را بیشتر کنیم.

خداحافظی کردم و چند قدم دورتر شدم که فردی جوان بدون فوت وقت تعداد زیادی از نان که قبلا سفارش داده بود را با یک طناب مخصوص ترک‌بند به صندلی موتور بست و رفت.

آموزش‌های لازم در مورد تهیه خمیر و پخت نان، رعایت نکات بهداشتی(استفاده از روپوش و دریافت پول، همچنین چگونگی استفاده از کارتخوان جهت پیشگیری)، عدم تهیه نان از مکان‌های دیگر، گند زدایی نانوایی ها، بکار گیری نیروی خاص برای اخذ وجه و کارتخوان از نکاتی است که نانوایان باید در شرایط حساس آموزش ببینند.

متصدیان نانوایی موظفند هستند تا یک کارگر را به صورت تمام وقت با ماسک و دستکش، به عنوان مسوول فروش نان قرار دهند و کار این فرد تنها دریافت پول باشد.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از برخی نانوایی های سطح شهر نشان از عدم رعایت نکات بهداشتی در برخی از نانوایی ها دارد و بسیاری از آنها حاضر به پرداخت وجه اضافی به کارگر جدید نیستند.

علیرضا گودرزی متصدی یک نانوایی در مرکز شهر می گفت خودمان نکات را رعایت می کنیم و حاضر نمی شویم کارگر اضافی به جمعمان اضافه شود چراکه یک ماه که می گذرد برای شکایت حق بیمه خود اقدام می کند.

محمد بساطی دیگر خباز شهرستان خرم آباد معتقد است حالا که می خواهند یک کارگر فقط برای دریافت پول بکار بگیریم باید مصوبه ای را لحاظ کنند که درصدی به قیمت نان اضافه شود چراکه ما مستاجریم و صرفه اقتصادی ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این استان تاکنون به ۷۵ نفر رسیده است.

محمدرضا نیکبخت اظهار داشت: تاکنون ۴۲۴ نمونه از افراد مشکوک به ویروس کرونا به تهران ارسال شده که از این تعداد، ۲۷۷ مورد از جواب های  آزمایش به استان واصل شده است.

وی گفت: از این تعداد ۲۰۲ مورد منفی و ۷۵ مورد مثبت اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید