بیانیه هفتصد فعال اجتماعی و سیاسی برای توقف فوری طرح جمع‌آوری ضربتی کودکان کار

کدخبر: ۳۲۹۷۳۲
بیش از هفتصد نفر از فعالان، پژوهشگران، دانشجویان و هنرمندان در ایران با امضای بیانیه‌ای خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، خواستار توقف طرح جمع‌آوری ضربتی کودکان کار به بهانه شیوع کرونا و رد مرز کودکان افغانستانی شدند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، در این بیانیه با اشاره به شیوع کرونا در کشور آمده است که به رغم نگرانی‌ها درباره وضعیت کودکان کار، "استفاده از ابزارهای قهری در قالب طرح‌های موسوم به جمع‌آوری یا ساماندهی به عنوان تنها واکنش رسمی تکرار شده است."

امضاکنندگان این بیانیه طرح‌های دولت ایران را "ضدکودک و شکست‌خورده" خوانده‌اند که هدف آن به گفته آنها "مبارزه با کودکان کار" است و نه یاری این کودکانِ در معرض خطر.

در این بیانیه آمده است که "این طرح به دستگیری و اسکان اجباری کودکان منجر خواهد شد و کودکان افغان را در معرض خطر اخراج از کشور قرار می‌دهد". این فعالان اخراج کودکان را مغایر با اصول و روح حاکم بر کنوانسیون‌ها و تعهدات بین‌المللی ایران در زمینه کودکان دانسته‌اند.

امضاءکنندگان از وزیر کشور جمهوری اسلامی درخواست کرده‌اند: «به‌ جای اقدامات قهری و دستگیری کودکان به بهانه جلوگیری از شیوع بیماری، منافع عالیه کودکان را فارغ از تابعیت در اولویت قرار دهید و ترتیبی اتخاذ کنید تا از زیرساخت موجود دولتی و عمومی برای دریافت داوطلبانه خدمات پزشکی، بهداشتی و اسکان با کمک نهادهای مدنی متناسب با شرایط کودکان استفاده شود».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، عباس عبدی، سعید مدنی مدنی، پروانه سلحشوری، یوسف اباذری، فرشید یزدانی، طیبه سیاوشی، حسین ایمانی جاجرمی، عباس وریج کاظمی و لیلی ارشد ازجمله امضاءکنندگان این بیانیه هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید