وزارت بهداشت منتشر کرد

تخمین مرگ‌ومیر کرونا در ایران/ از 8 هزار تا 100 هزار مرگ تا پایان خرداد

کدخبر: ۳۳۰۸۱۸
اقتصادنیوز: کمیته اپیدمیولوژی کووید-19 و مرکز مدیریت بیماری‌­های واگیر وزارت بهداشت، میزان مرگ‌ومیر این بیماری در ایران را تخمین زدند. این مدل‌سازی حاوی 5 سناریو است که نرخ مرگ‌ومیر را بر اساس میزان مداخله دولت شبیه‌سازی می‌کند.
تخمین مرگ‌ومیر کرونا در ایران/ از 8 هزار تا 100 هزار مرگ تا پایان خرداد

به گزارش اقتصادنیوز، میزان مرگ‌ومیر در حالت خوش‌بینانه تا بدبینانه بین 7،700 نفر تا بیش از 100 هزار نفر متغیر بوده و زمان پایان اپیدمی را حداکثر تا پایان خرداد در نظر گرفته است. در این مدل‌سازی تعداد مرگ‌ومیر تجمعی موارد کووید-19، بر حسب سطوح مختلف ایزولاسیون تخمین زده شده است. منظور از ایزولاسیون، شرایطی است که افراد مبتلا نتوانند بیماری را به افراد سالم منتقل کنند.این 5 سناریو از نظر شدت و مدت زمان مداخله با هم متفاوت‌اند. روند مرگ‌ومیر تجمعی در بازه زمانی اول بهمن 1398 تا پایان خرداد 1399 برآورد شـده اسـت. در بهترین حالت اواخر فروردین روند مرگ‌ومیر متوقف می‌شود. 

سناریو 1.حالت پایه(بدون مداخله)

فرض بر عدم انجام هر گونه مداخله از سوی دولت و مردم برای ایزولاسیون بوده و درصد ایزولاسیون برای کنترل عفونت کویید-19 صفر است. در این شرایط تعداد مرگ و میر تجمعی با یک شتاب بسیار فزاینده تا پایان خرداد ماه ادامه یافته به حدود 111 هزار مورد (با فاصله اطمینان حدود 53،400 تا حدود 200،000 نفر) می‌رسد.

سناریو 2. بدون مداخله دولت

 در این سناریو فرض بر ایزولاسیون 10 درصد از کل دوره تعریف شده و توسط مردم است. در این شرایط نیز تعداد مرگ و میر تجمعی شتاب فزاینده خواهد داشت و به حدود 33،000 مرگ(با فاصله اطمینان 14،700 تا 62،000 نفر) می‌رسد. البته این تعداد مرگ تقریبا کمتر از یک سوم سناریو بدون مداخله است.

در همین ارتباط بخوانید:

  تداوم روند افزایشی شیوع کرونا در کشور

  جهش کرونا در ۹ روز اول سال

  جزئیات حیرت‌انگیز از کرونا

سناریو 3. مداخله در حد پایین

 فرض این سناریو بر پایه اعمال مداخلات حداقلی توسط دولت(آموزش بیماران) است که از ابتدا تا انتهای بهمن، موجب 10 درصد ایزولاسیون، از ابتدای اسفند تا 20 اسفند، موجب 15 درصد ایزولاسیون و از 20 اسفند به بعد موجب 20 درصد ایزولاسیون شده باشد. در این سناریو مردم و مبتلایان تغییر رفتار مختصری دارند و تعداد تخمینی مرگ‌ومیر تجمعیت تا پایان خرداد به حدود 17،600 مرگ(با فاصله اطمینان حدود 7،300 تا 34،400 نفر) می‌رسد.

سناریو 4. مداخله در سطح متوسط

فرض بر جدی‌ترشدن مداخلات دولت است. مداخلات شامل مدیریت اجتماعات، تعطیلی مراسم ورزشی، فرهنگی و مذهبی، تعطیلی تمامی مراکز پرازدحام نظیر دانشگاه‌ها، مدارس و محدود کردن ترددها است. مداخلات از ابتدا تا انتهای بهمن، موجب 10 درصد ایزولاسیون، از ابتدای اسفند تا 20 اسفند موجب 15 درصد ایزولاسیون و از 20 اسفند تا پایان خرداد ماه، موجب 30 درصد ایزولاسیون می‌شود. در این سناریو که نزدیک به اقدامات فعلی دولت است، تعداد مرگ‌ومیر تجمعی تا پایان خردادماه به حدود 11،000 مرگ(با فاصله اطمینان حدود 4،500 تا 21،600 نفر) می‌رسد.

سناریو 5. مداخله در سطح شدید

 در این سناریو مداخله دولت گسترده‌تر از سناریو 4 و البته بدون استفاده از سازوکار نظامی است. مداخلات از اول تا آخر بهمن منجر به 10 درصد ایزولاسیون، از اول تا 20 اسفند منجر به 15 درصد ایزولاسیون و از 20 اسفند به بعد منجر به 40 درصد ایزولاسیون موثر خواهد شد. این شرایط حالت بهینه برای کشور تلقی می‌شود. دولت عبور و مرور مسافرت‌های درون و برون‌شهری را محدود می‌کند و مبادی ورودی و خروجی شهرها را کنترل کرده، افراد مشکوک ایزوله و ردیابی تماس شده و مردم نیز از تدابیر ایزولاسیون تبعیت می‌کنند. در این شرایط شتاب مرگ کاهنده و تعداد مرگ تقریبا در اواخر فروردین تا پایان خرداد ثابت می‌شود و تعداد مرگ تجمعی به حدود 7،700 نفر(با فاصله اطمینان حدود 3200 تا 15،000 نفر) خواهد رسید.

image_2020-03-29_16-48-24

نتایج مدل

مدل‌ها نشان می‌دهند که مداخلات در راستای ایزوله کردن و کاهش تماس‌های افراد در جامعه به شدت بر روند بیماری و مرگ ناشی از آن تاثیر دارد. مداخلات حداکثری نیاز به یک همکاری قوی بین‌بخشی دارد. هر چه مداخلات سخت‌گیرانه‌تر می‌شود، روند کاهشی در بروز بیماری و افت شیب قسمت انتهایی نمودار مرگ تجمعی زودتر اتفاق می‌افتد. همچنین با توجه به اینکه نسبت مرگ‌ومیر به ابتلا تاکنون کمتر از 6.3 درصد نبوده است، در نتیجه میزان مبتلایان بین 120 هزار نفر تا حدود 1/8 میلیون نفر متفاوت خواهد بود. 

یک ملاحظه: در مدل‌های ارائه شده بازه زمانی مداخله بسیار زود در نظر گرفته شده است. در واقع اثر مداخلات دولت در سناریوهای سوم تا پنجم دچار یک خوش‌بینی در برآوردها است. چرا که از اول تا 30 بهمن، کسی در ایران از وجود ویروس کرونا در کشور خبر نداشت که بخواهد ایزولاسیون را اجرایی کند. در نتیجه 10 درصد ایزولاسیون در نظر گرفته شده در این دوره هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. تقریبا می‌توان تا دهه اول اسفند، سناریو اول و دوم را حاکم دانست و تا پایان اسفند سناریو سوم. سناریو چهارم تقریبا در سال جاری بکار گرفته شده است. از اینرو احتمالا تعداد مرگ و میر تا پایان خرداد می‌تواند از سناریو چهارم بالاتر و نزدیک به سناریو سوم باشد. چون تقریبا یک زمان یک ماهه(اسفند 98) از دست رفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید