وزیر راه و شهرسازی:

توقف بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی با کرونا

کدخبر: ۳۳۰۸۱۹
اقتصادنیوز: وزیر راه و شهرسازی از توقف کار بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به دلیل بروز پدیده کرونا خبر داد.
توقف بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی با کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره  بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی گفت: جعبه سیاه هواپیما  دو حافظه است. حافظه اول برای گفت‌وگوهای ابتدایی خلبان با برج مراقب است و حافظه دوم درباره دستوراتی است که  به خلبان داده می شود که درون این جعبه سیاه ذخیره می شود. به این دو حافظه جعبه سیاه گفته می شود.

وی ادامه داد: تمام شرکت هایی که هواپیمایشان دچارسانحه است، از کمپانی نرم افزاری به آن ها داده می شود که درون آن دیتا وجود دارد. برای هواپیمایی که در ایران پرواز می کنند نرم افزار را داریم. اما هیچ شرکتی این هواپیما اوکراینی  را در ایران پرواز نمی دهد جز خود اوکراینی ها.  به همین دلیل ما نرم افراز بازخوانی را نداریم.

 اسلامی گفت: نرم افزار تنها چند آیتم را برداشت می کرد  و ما تلاش می کردیم که آن را بگیریم. یکی از مسائلی که وجود دارد این است که  جعبه سیاه در سانحه  دچار آسیب و یک بخش اصلی  آن شکسته شده است. اگر کارخانه بوئینگ در آن مشارکت نکند ممکن بود دیتا از بین رود. به همین دلیل ریسک خواندن این دیتا بازیابی فیزیک جعبه سیاه بود.

 وی گفت:  با بوئینگ و فرانسه و اوکراینی مکاتبه کردیم، هم فرانسه و هم اوکراینی ها اعلام آمادگی کردند. اوکراینی ها اخیراً‌اعلام کردند که آمادگی بازخوانی جعبه سیاه را دارند و در حال حاضر در حال مذاکره هستند به محض اینکه شرایط آماده شود ما هم مشکلی نداریم.

 وزیرراه و شهرسازی در پاسخ به اینکه  چرا کشورهای دیگر اصرار دارند که جعبه سیاه به خارج از کشور بیرون برود گفت:  خیلی مسئله پیچیده ای نیست. عمدتاً‌ آمریکایی ها به دنبال این هستند که از هر حادثه ای یک اتفاق تروریستی درست کنند و دشمنی کنند. اما کمیته بررسی سانحه در حال بررسی است. اوکراین و شرکت سازنده جز لاینفک بررسی سانحه هستند و به محض اینکه شرایط آماده شد بازخوانی جعبه سیاه آغاز می شود. درحال حاضر بررسی میدانی، انجام آزمایش های قطعات تا این لحظه پشت سر گذاشته است و کرونا کار را متوقف کرده است. بعد از این وضعیت این را دنبال می کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید