بحران مشروعیت در فدراسیون فوتبال

کدخبر: ۳۳۲۳۷۱
اقتصاد نیوز:سال 98 برای فوتبال ما چیزی جز اضافه شدن مشکلات و عقب‌گرد نداشته است.
بحران مشروعیت در فدراسیون فوتبال

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از سایت خبر ورزشی،این موضوع صرفا به باشگاه‌ها برنمی‌گردد و فدراسیون فوتبال و بخش‌های مختلف یرمجموعه آن، از این قاعده مستثنی نیستند. مشکلات مالی متعدد، عدم نتیجه‌گیری تیم ملی، اصلاح اسا‌سنامه و انتخاب رئیس فدراسیون، از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که به دغدغه فدراسیون‌نشینان در سال جدید تبدیل شده‌اند. مشکلاتی که از سال‌های قبل بر روی هم تلنبار شده و در زمان فعلی به نقطه اوج خود رسیده‌اند و حالا سوالی که برای علاقه‌مندان به فوتبال به وجود آمده این است که کدام یک از این چالش‌ها بحران اصلی فدراسیون در سال جاری خواهد بود. شاید بتوان کمبود منابع مالی یا اصلاح اساسنامه را به عنوان مهم‌ترین بحران پیش‌روی فدراسیون قلمداد کرد. اما مشکلات فدراسیون فوتبال فراتر از این حرف‌ها است. مهم‌ترین تهدید جاری برای فدراسیون نبود مشروعیت و اقتدار است. در حالی‌که فدراسیون فوتبال به عنوان عالی‌ترین نهاد فوتبالی در کشور ما بایستی مانع تخطی دیگر نهادهای فوتبالی، از جمله باشگاه‌ها باشد، خود در باتلاقی از مشکلات و قانون‌گریزی گیر کرده و همین باعث خواهد شد که نتواند دست بالاتر را در برخورد با متخطیان داشته باشد.

در حالی‌که تمامی بازیکن، مربیان و طرف حساب‌های باشگاه‌ها انتظار دارند که نهادهای قضایی در فدراسیون فوتبال با پرداختی‌های غیراصولی باشگاه‌ها برخورد کنند، خود فدراسیون فوتبال نتوانسته با پرداخت به موقع حقوق سرمربی خود مانع از فسخ یک‌طرفه قرارداد ویلتموس شود و از ارجاع پرونده این مربی به دادگاه‌های بین‌المللی فوتبال جلوگیری کند. این تنها مشکل فدراسیون نیست. آنها همین الان هم طبق برخی از اخبار منتشر شده نزدیک به 30 میلیارد بدهی دارند و نتوانسته‌اند بدهی خود به شرکت شستا را پرداخت کنند و حتی این احتمال وجود دارد که در پرونده ویلموتس به پرداخت غرامتی سنگین محکوم شوند. مشکلات مالی اخیر فدراسیون به قدری زیاد شده که دست این نهاد را در انعقاد قراردادهای چند ده ملیونی هم بسته و آنها را ناچار کرده که با وجود شرایط بغرنج تیم ملی، مربی‌های نسبتا معقول نظیر برانکو را از گزینه مربی‌گری تیم ملی کنار بگذارند و به سراغ اسکوچیچی بروند که با مبلغ بسیار ناچیز نسبت به کی‌روش، ویلموتس و برانکو حاضر است روی نیمکت تیم ملی بنشیند، در حالی که اصلا کارنامه قابل قبولی برای تصدی این سمت در این شرایط را ندارد. حال چطور این فدراسیون می‌تواند راهکاری برای مشکلات مالی باشگاه‌ها ارائه دهد؟

قانون‌گریزی دیگر مقوله‌ای است که به وفور از سوی فدراسیون فوتبال در چند وقت اخیر سر زده است و سرآمد آنها عدم توجه آنها به اخطارهای فیفا مبنی بر اصلاح اساسنامه قبل از تعیین رئیس فدراسیون است. اخیرا نیز طی یک چالش بحث‌برانگیز بین فدراسیون فوتبال و AFC، نبی به عنوان دبیر فدراسیون انتخاب شده بود که در ابتدا کنفدراسیون فوتبال آسیا این انتخاب را غیرقانونی می‌دانست. در کنار این موارد جریمه 120 هزار دلاری فدراسیون فوتبال بابت تخلف در اعطای مجوز حرفه‌ای به چند باشگاه را نباید فراموش کرد که همه اینها در کنار دیگر موارد پیدا و پنهان، نشان‌دهنده تخلفات متعدد فدراسیون فوتبال است.

ناکارآمدی هم دیگر ویژگی فدراسیون در سال‌های اخیر بوده است. فدراسیون فوتبال در یکی دو سال اخیر در کاهش تنش بین برانکو و کی‌روش، انتخاب جایگزین مناسب برای کی‌روش، برگزاری مفتضحانه بازی فینال جام حذفی سال گذشته، دریافت مطالبات خود (البته اگر واقعا چیزی مانده باشد) از فیفا و تاخیر در شروع لیگ برای هیچ و پوچ ناکارآمدی خود را اثبات کرده است. شاید به همین دلیل بود که تاج بعد از مشکلات قلبی بوجود آمده سریعا عطای ریاست فدراسیون را به لقایش بخشید و فرار را بر قرار ترجیح داد.

موارد فوق به اضافه نبود رئیس در فدراسیون فوتبال باعث شده تا این نهاد دیگر اقتدار گذشته را فوتبال ایران نداشته باشد و نتواند باشگاه‌ها را به حل مشکلات مالی امیدوار نگه دارد. وقتی دیگر اعضای فوتبال ایران اعم از بازیکن، مربی، داور، تماشاگر، باشگاه و ... این حجم از ناکارآمدی و تخلفات عدیده را در بالاترین نهاد فوتبالی کشور می‌بینند به خود اجازه خواهند داد که به هر سبک و سیاقی که می‌دانند عمل کنند. شاید ضرب‌المثل وای به روزی که بگندد نمک، بهترین توصیف از وضعیت فعل فدراسیون فوتبال در اذهان تمامی اهالی فوتبال باشد و نتیجه این موضوع را اخیرا نیز مشاهده کرده‌ایم. تهمت‌های بی‌پروا به جانب‌داری فدراسیون و حکومت از تیم‌های خاص، سخنان وقیحانه برخی از مربیان و بازیکنان به همکاران خود و افزایش خشونت در فوتبال و تصمیم بی‌سابقه سپاهان برای عدم انجام مسابقه با پرسپولیس ترکش‌های اولیه این وضعیت هستند. اگر فدراسیون فوتبال نتواند اقتدار گذشته خود را بازگرداند و به مرجع اول تصمیم‌گیری در فوتبال تبدیل شود، طبیعتا در سال آینده وضع بدتر از این هم خواهد شد و علاوه بر افزایش قانون‌گریزی در فوتبال، کری‌خوانی هواداران و تعصبات قومیتی به متن فوتبال ما راه پیدا کرده و شاید حوادثی در لیگ برتر فوتبال رخ دهد که آتش آن دامن فوتبال ما را تا سال‌های سال بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید