اندیشکده «مرکز امنیت آمریکای جدید» منتشر می‌کند؛

طرح اندیشکده آمریکایی برای مقابله نظامی با ایران در منطقه

کدخبر: ۳۳۲۸۷۸
اقتصادنیوز؛ اندیشکده «مرکز امنیت آمریکای جدید» به زودی گزارشی منتشر می‌کند که به دولت ایالات متحده پیشنهاد می‌کند با الگوگیری از اقدامات نظامی مخفیانه اسرائیل در سوریه، استراتژی مشابهی را برای مقابله با ایران در منطقه اتخاذ کند.
طرح اندیشکده آمریکایی برای مقابله نظامی با ایران در منطقه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ یک اندیشکده آمریکایی با انتشار گزارشی ضمن اشاره به اقدامات نظامی مخفیانه رژیم اسرائیل در سوریه، به دولت آمریکا پیشنهاد کرد استراتژی مشابهی را برای مقابله با ایران در نظر بگیرد.

روزنامه «واشنگتن‌پست» با پرداختن به این گزارش، که قرار است در این هفته منتشر شود، نوشت: «کارزار نظامی اعلام‌نشده اسرائیل علیه ایران در سوریه، می‌تواند الگویی برای ایالات متحده باشد که به سختی در تلاش است به شبکه تهران در خاورمیانه صدمه بزند».

این گزارش که توسط کارشناسان مسائل غرب آسیا در اندیشکده «مرکز امنیت آمریکای جدید» واقع در واشنگتن طراحی شده، نام کارزار رژیم اسرائیل را «منطقه خاکستری» عنوان کرده و مدعی است این رژیم طی سال‌های اخیر تاکنون بیش از ۲۰۰ مرتبه حمله هوایی به اهداف گروه‌های مقاومت در سوریه انجام داده اما در عین حال از بروز درگیری قابل توجه اجتناب کرده است.

به نوشته واشنگتن‌پست، این گزارش ادعا می‌کند رویکرد مشابهی برای آمریکا می‌تواند از استراتژی کنونی این کشور مؤثرتر باشد؛ استراتژی که به گفته این گزارش یا بسیار منفعلانه بوده یا مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، بیش از حد روی آن تبلیغ شد.

«ایلان گلدنبرگ» که پیشتر در سمت مشاور مسائل غرب آسیا در پنتاگون و وزارت خارجه دولت پیشین آمریکا فعالیت کرده، به عنوان یکی از نگارندگان این گزارش مدعی است: «این استراتژی است که می‌تواند ایران را عقب براند، برخی اهداف آمریکا را محقق کرده و شدیداً احتمال وقوع جنگ تمام عیار را کاهش دهد».

نویسندگان این گزارش مدعی هستند استراتژی مشابه رویکرد موسوم به «جنگی در میان جنگ‌های» رژیم اسرائیل در سوریه می‌تواند برای آمریکا مؤثرتر باشد.

واشنگتن‌پست در ادامه با ادعای اینکه رژیم اسرائیل فقط در حملات سال ۲۰۱۸ به اهداف مقاومت در سوریه، بیش از دو هزار قطعه مهمات را استفاده کرده است، می‌نویسد: «کلید این راهکار، اقدامات اسرائیل برای حداقلی کردن تلفات ایران و در عین حال اجتناب از برعهده گرفتن مسئولیت این حملات است، که هر دوی آنها فشار بر ایران برای پاسخ دادن با قوه قهریه را کاهش داد».

در بخشی از این گزارش آمده است: «چیزی که اسرائیلی‌ها نشان دادند این است که گزینه نظامی را نباید به کلی کنار گذاشت. خطر هر عملیات را باید ارزیابی کرد اما قطعا فضایی برای مانور بین هیچ کاری نکردن و کشتن مهمترین رهبر نظامی ایران وجود دارد».

این توصیه‌های جدید به دولت آمریکا در حالی انجام شده که بر اساس برخی گزارش‌های اخیر، پنتاگون برای اجرای حملات جدیدی به اهداف مقاومت در عراق آماده می‌شود.

روزنامه «نیویورک تایمز» چندی پیش بر اساس اطلاعاتی که از چندین مقام وزارت دفاع آمریکا درباره یک بخشنامه محرمانه پنتاگون به دست آورده بود، گزارش داد وزارت دفاع به فرماندهی نظامیان خود در عراق دستور داده که برای افزایش درگیری‌ها و حمله احتمالی به گروه «کتائب حزب‌الله» در این کشور آماده شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید