بی‌خبری وزارت بهداشت از دستگاه ویروس‌یاب کرونا؛ اعلام مرجع رسمی تایید دستگاه تولید شده سپاه

کدخبر: ۳۳۳۳۷۹
اقتصادنیوز: اقتصادنیوز: مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از ۲۰ بهمن ۹۸ کیت اختصاصی تشخیص ویروس جدید کرونا را در ایران داشتیم و اکنون هم از کیت‌های ایرانی و هم کیت‌های معتبر چینی در شبکه آزمایشگاهی کشور استفاده می‌شود.
بی‌خبری وزارت بهداشت از دستگاه ویروس‌یاب کرونا؛ اعلام مرجع رسمی تایید دستگاه تولید شده سپاه

به گزارش اقتصادنیوز ، سیامک سمیعی روز جمعه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، مبنی بر اینکه از چه زمانی کیت تشخیص کرونا در ایران وجود داشت، افزود: از پنجم بهمن یا هفته اول بهمن ۹۸ کیت تشخیص کلی ویروس کرونا در ایران وجود داشت که البته کیت تشخیص اختصاصی ویروس کرونای جدید نبود و وجود یکی از انواع ویروس کرونا شامل سارس، مرس و چند ویروس کرونا که موجب سرماخوردگی شدید می شد را تشخیص می داد.

به نوشته ایرنا، وی افزود: از تاریح ۲۰ بهمن ۹۸ کیت اختصاصی تشخیص ویروس کرونای جدید را در کشور داشتیم که البته تعداد آن اندک و در حد چند صد کیت بود بعد یک محموله کیت را سازمان بهداشت جهانی به ایران داد که بعد از آن تعداد آزمایشگاههای تشخیصی ویروس کرونای جدید بعد از انستیتوپاستور به سه آزمایشگاه دیگر یکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دومی در بیمارستان مسیح دانشوری و سومی در اراک راه اندازی شد.

سمیعی ادامه داد: با وجود تا قبل از موارد تایید شده فوتی مبتلا به کرونا در قم هیچ آزمایش مثبت تایید شده ویروس کرونا در کشور نداشتیم.

دستگاه تشخیص راداری کرونا باید تایید شود

وی درباره ی تایید دستگاه جدید تشخیص کرونا از طریق رادار افزود: هیچ خبر و ارزیابی از این دستگاه نداریم و تاکنون این دستگاه در وزارت بهداشت ارزیابی نشده است و اگر قابل استفاده باشد باید سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی این سازمان آن را تایید کند. کارشناسان خبره ای در این سازمان هستند که می توانند این دستگاه را بررسی کنند.

سمیعی  درباره کاربرد کیت های ایرانی و چینی در شبکه آزمایشگاهی کشور گفت: کیت های تشخیصی تولید داخل معتبر هستند و با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی مطابقت دارند و اکنون در شبکه آزمایشگاهی کشور عمدتا از کیت های ایرانی و کیت های معتبر چینی استفاده می شود که با توجه به تعداد زیاد آزمایش علاوه بر بررسی در زمان تایید به طور روزمره و در زمان استفاده در شبکه نیز با کیتهای خارجی مطابقت داده شد و مقایسه می شود و اگر کیتی باشد که درصد خطای بالایی داشته باشد و معتبر نباشد به سرعت از چرخه خارج شده و جایگزین می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون هم در بخش خصوصی و هم دولتی از کیت های تولید داخل استفاده می شود و کنترل های لازم در مورد آنها به طور مداوم انجام می شود. در مورد کیت های اروپایی با توجه به اینکه بسیاری از این کشورها به علت نیازی که خودشان دارند صادرات کیت را ممنوع کرده اند کمتر از کیت اروپایی استفاده می کنیم اما چین ظرفیت بزرگی در تولید کیت دارد و از هفت کیت تولید چین چهار کیت را دولت چین تایید کرده که معتبر هستند و از آنها استفاده می شود تعدادی هم کیت تولید کره هست که از آنها هم در شبکه آزمایشگاهی ایران استفاده می شود.

سمیعی گفت: کیت های ایرانی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد با کیت سازمان بهداشت جهانی مطابفت دارد و اگر غیر این بود اجازه ورود آن را به بازار نمی دادیم.

تعرفه آزمایش خصوصی ۵۰۰ هزار تومان

وی درباره تعرفه آزمایش کرونا در بخش خصوصی به ایرنا گفت: تعرفه آزماش کرونا در آزمایشگاه های خصوصی ۱۸.۳ k یا معادل حدود ۵۰۰ هزار تومان است اما اکثر آزمایشگاه های خصوصی کمتر از این می گیرند و با تعرفه حدود ۲۵۰ هزار تومان نیز این آزمایش انجام می شود.

انگلستان فریب کیت های سریع را خورد

مدیر کل آزمایشگاههای مرجع سلامت وزارت بهداشت در مورد کیت های تشخیص سریع کرونا گفت: اروپایی ها فریب ادعاهای تولید این کیت را در بازار چین خوردند و چون برخی از این کشورها مثل انگلستان فریب نظام ایمنی گله ای را خورده بودند اعلام کردند که این کیت های تشخیص سریع یا رپید تست را در داروخانه ها عرضه می کنند و در اختیار مردم قرار می دهند تا به سرعت مردم خودشان را تست کنند و اگر منفی بودند به سر کار و زندگی برگردند.

وی افزود: بعد از دو هفته از این اقدام و فریب مسئولان دولت انگلیس اعلام کردند که اشتباه بزرگی کرده اند و نه مثبت این کیت ها قابل اتکا است و نه منفی بودن آن و کار غلطی بوده است که متوقف کردند. بعد از آن جمهوری چک هم اعلام کردکه این تست ها جواب نداده است.

سمیعی ادامه داد: کیت های تشخیص سریع برای اینکه بفهمیم یک شهر یا یک جامعه چقدر درگیر کروناست شاید مفید باشد اما برای اینکه بدانیم یک نفر به ویروس کرونا مبتلا شده یا نه دقیق نیستند و باید از کیت های تشیخیص مولکولی معتبر برای این کار استفاده شود.

وی گفت: در ایران نیز عده ای فریبکار و سودجو این کیت ها را بر اساس تشخیص سرولوژیک و آنتی بادی کار می کنند وارد بازار کرده اند و حتی در مترو به فروش می رسد که از نظر وزارت بهداشت مورد تایید نیست.

مدیر کل آزمایشگاههای مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: کیت های تشخیص سریع بر اساس بررسی آنتی بادی کار می کنند و تولید آنتی بادی در بدن افراد ممکن است بعد از سه هفته پس از ابتلا تشخیص داده شود بنابراین این کیت ها ارزشی برای بیماریابی ندارند.

۱۲۶ آزمایشگاه تشخیص کرونا در ایران

سمیعی افزود: در ایران تا دیروز ۱۱۷ آزمایشگاه تشخیص کرونا داشتیم که امروز به ۱۲۶ آزمایشگاه می‌رسد، ۷۱ آزمایشگاه آن دولت و در وزارت بهداشت است، ۴۰ تا خصوصی و ۱۵ آزمایشگاه نیز وابسته به سایر نهادهاست. البته این آزمایشگاه‌ها برای موارد سرپایی آزمایش انجام نمی‌دهند و نمونه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را بررسی می‌کنند.

وی گفت: آزمایشگاه‌هایی تایید می‌شوند که از لحاظ ایمنی زیستی استاندارد باشند در مرحله دوم انستیتو پاستور که رهبر این شبکه است. آزمایشگاه‌ها و کیفیت و توانایی آن‌ها را ارزیابی می‌کند و به آن‌ها مجوز می‌دهند بنابراین همه آزمایشگاه‌ها وارد این شبکه نمی‌شوند.

سمیعی افزود: آزمایش تشخیصی برای افرادی که علامت ندارند، ضرورت ندارد مگر برای برخی مشاغل مثل کادر بهداشتی و درمانی یا مثلا افرادی که شاغل حساس دارند و مثلا در معادن کار می‌کنند که در مورد تست این افراد باید برنامه ریزی و سیاستگذاری شود.

وی گفت: کسانی که با تشخیص اولیه احساس می‌شود که نیاز به آزمایش دارند. از ته گلوی آن‌ها نمونه گرفته می‌شود و به آزمایشگاه تشخیص مولکولی ارسال می‌شوند و اگر فردی مثبت تشخیص داده شد، خانواده، همکاران و اطرافیان آن‌ها نیز بررسی و مشمول آزمایش قرار می‌گیرند و این زنجیره همین طور ادامه پیدا می‌کند تا به تدریج افراد مشکوک از نظر اینکه ویروس دارند یا نه بررسی شوند.

سمیعی افزود: آزمایش مولکولی تشخیص کرونا آزمایش دقیقی است و اگر یکبار این آزمایش منفی شود. نمونه گیری تکرار می‌شود تا مطمئن شویم فرد مبتلا به کرونا هست یا نیست.

وی درباره استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های خصوصی گفت: وقتی تصمیم گرفته شده از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود، فقط داوطلبان انتخاب شدند و قرار شد با دانشگاه همکاری کنند. آزمایشگاه خصوصی یا هر دستگاه دیگر دولتی یا غیر دولتی اگر بخواهد با شبکه آزمایشگاهی همکاری کند باید بررسی شود که آیا اصول استاندارد و فرآیند حفاظتی در آن انجام می‌شود اگر دانشگاه علوم پزشکی تایید کرد. آزمایشگاه به انستیتو پاستور معرفی شوند تا تایید شود.

مدیر کل آزمایشگاه‌های سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون آزمایشگاه‌های کشور به این حجم و وسعت درگیر کار نشده بودند. در حالت عادی کشور مقرراتی دارد و با همکاری نهاد‌های درگیر سعی می‌کنیم استاندارد‌ها رعایت شود و داده‌ها معتبر باشد.

وی گفت: این ویروس چند ماهی است که وارد زندگی انسان شده است و هنوز خوب آن را نمی‌شناسیم. ممکن تولید کنندگان کیت همه استاندارد‌ها را رعایت نکنند و البته با سودجویان هم طرف هستیم که کلی از ما وقت گرفتند.

سمعیعی افزود: انستیتو پاستور تیم تحقیق و توسعهه دارد و هر کسی که کیت جدید معرفی کند با پروتکل‌های اضطراری بررسی می‌کند و اعلام می‌کند که این کیت چقدر کار می‌کند. به کیت‌های مرجع هم دسترسی داریم و با آن‌ها مقایسه می‌کنیم. میزان اشتباه سنجیده می‌شوند و تا زمانی که تایید شوند وارد سیستم نمی‌شوند.

حذف برخی کیت‌های چینی و کره‌ای

وی گفت: سیستم PMS یا ارزیابی در بازار کار هم داریم و کیت‌ها بعد از ورود به بازار هم کنترل می‌شوند. تعداد زیادی کیت کره‌ای و چینی هم داشیتم که جواب نداده و از فهرست حذف شده است. وقتی کیتی در شبکه آزمایشگاهی قرار می‌گیرد هر گونه گزارش خطا باشد آن بررسی می‌کنیم و جایگزین می‌کنیم.

وی افزود: کیت‌های تولید داخلی به کمک ما آمدند. کم کم از ظرفیت داخلی بیشتر استفاده می‌کنیم، اما هنوز نیاز داریم که واردات داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید