احتمال وقوع زلزله در کدام کشورها بسیار کم است؟

کدخبر: ۳۳۴۱۳۹
اقتصاد نیوز:هیچ نقطه‌ای در جهان وجود ندارد که از آسیب زلزله در امان باشد؛ اما با وجود این، در برخی از کشورها احتمال وقوع زلزله کمتر از سایر نقاط جهان است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از اعتماد آنلاین،بعضی از کشورهای جهان روی گسل قرار دارند و احتمال وقوع زلزله در آن کشورها زیاد است، اما کشورهایی نیز هستند که کمترین آمار زلزله و دیگر بلایای طبیعی را دارند. قطر، عربستان، آندورا، سوئد، نروژ، فنلاند، مالت و باربادوس از این زمره‌اند.

زلزله ممکن است در مقیاس کم یا زیاد حادث شود به طوری که در مقیاس کم هیچ‌کسی حتی متوجه وقوع آن نشود، ولی در ریشترهای بالاتر خرابی‌های سنگینی به بار خواهد آورد. با وجود این، احتمال وقوع زلزله در بعضی از کشورها کمتر است، ولی همچنان هیچ کشوری از زلزله مصون نیست.

در ادامه کشورهایی را برمی‌شمریم که زلزله در آنها کمتر به وقوع می‌پیوندد:

1- قطر

 

قطر

این کشور کوچک تقریباً در صدر لیست کم‌خطرترین مناطقی نشسته که در معرض فجایع طبیعی قرار دارند. قطر یکی از کشورهایی است که کمترین میزان گردباد، خشکسالی، سیل‌های عظیم و زلزله را دارد. بدترین بلایایی که در این کشور رخ می‌دهد توفان شن و سیل‌های جزئی است. قطر از هرگونه خطر ناگهانی مثل فوران آتشفشان نیز به دور است. همین مساله باعث شده این کشور به یکی از امن‌ترین نقاط جهان در وقوع زلزله تبدیل شود.

 

2- عربستان

 

عربستان

 

عربستان هم مثل قطر در شرایط جغرافیایی خاصی قرار دارد که احتمال وقوع زلزله در آن کم است. با اینکه گفته می‌شود قسمت‌هایی از این کشور، در نزدیکی دریای سرخ، خطرناک است، اما باز هم احتمال کمی وجود دارد که در آنجا زلزله اتفاق بیفتد. طی 10 سال اخیر هیچ زلزله‌ای در عربستان گزارش نشده است.

 

3- آندورا

 

آندورا

 

آندورا کشور کوچکی است در جنوب غربی اروپا که با اسپانیا و فرانسه مرز مشترک دارد. معمولاً زلزله‌هایی که در آندورا رخ می‌دهد کمتر از 2 ریشتر است و از همین روست که این کشور در زمره امن‌ترین کشورها در برابر زلزله قرار دارد.

 

4- سوئد

 

سوئد

 

اگر در اخبار بشنوید که در سوئد زلزله‌ای رخ داده، حتماً کارشناسان آن را بسیار غیرمعمول توصیف می‌کنند. زلزله‌های کوچکی در بعضی از قسمت‌های سوئد حادث می‌شود، اما این زلزله‌ها آن‌قدر کوچک است که هیچ آسیب جدی‌ای به بار نمی‌آورد. وقوع یک زلزله در سال هم آمار بدی برای یک کشور نیست.

 

5- نروژ

 

نروژ

 

نروژ نیز یکی از کشورهایی است که وقوع زلزله در آن غیرمعمول است. این کشور که در شمال غربی اروپا واقع شده، در 10 سال گذشته هیچ آسیبی از زلزله به خود ندیده است.

 

6- فنلاند

 

فنلاند

 

زلزله‌هایی که در فنلاند روی می‌دهد اغلب ضعیف‌اند و بزرگی آنها بین صفر تا چهار ریشتر است. این کشور آتشفشان فعال نیز ندارد به همین دلیل مردم فنلاند معمولاً نگران زلزله و دیگر بلایای طبیعی نیستند.

 

7- مالت

 

مالت

 

مجمع‌الجزایر مالت امن‌ترین قسمت آفریقاست. پس از آنکه بریتانیا این کشور را استعمار کرد، مراکز زلزله کمی در آن قسمت از دریای مدیترانه قرار گرفت. کشور مالت در 500 سال اخیر فقط هفت بار زلزله را تجربه کرده است. مالت از آنجا که منطقه‌ای کم‌خطر است، پایین‌ترین میزان قربانیان بلایای طبیعی را دارد.

 

8- باربادوس

 

باربادوس

 

در باربادوس فجایع طبیعی همچون زلزله و رانش زمین اتفاق می‌افتد، اما این کشور مکانی خطرناک محسوب نمی‌شود. شدت زلزله‌هایی که در باربادوس رخ می‌دهد در مقایسه با کشورهای ترینیداد و توباگو و جزایر لیوارد بسیار ناچیز است، بنابراین، این کشور کارائیبی کشوری امن به شمار می‌رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید