سناتورجمهوری‌خواه: ائتلاف استراتژیک آمریکاوعربستان از بین رفته‌است

کدخبر: ۳۳۴۴۷۷
اقتصادنیوز؛ «کیوین کریمر» سناتور جمهوری‌خواه ایالت داکوتای شمالی به فارین پالیسی گفت: «ائتلاف استراتژیک واشنگتن و ریاض از بین رفته و روند بازسازی اعتماد، زمان طولانی نیاز دارد.»
سناتورجمهوری‌خواه: ائتلاف استراتژیک آمریکاوعربستان از بین رفته‌است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ با سقوط کم سابقه قیمت نفت آمریکا که پس از توافق کاهش حجم تولید و تنش میان روسیه و عربستان سعودی رخ داد، بسیاری در ایالات متحده آمریکا در خصوص لزوم ادامه روابط استراتژیک با ریاض سؤال و ابراز تردید کرده‌اند.

نشریه فارین پالیسی در گزارشی نوشته است که قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکایی به علت تحولاتی که اخیرا در حوزه نفتی رخ داده از عربستان به شدت عصبانی هستند.

به نوشته این نشریه، قانون‌گذاران آمریکایی در ایالت‌های نفتی از جمله تگزاس، آلاسکا و داکوتای شمالی دولت سعودی را به راه‌اندازی جنگ اقتصادی متهم و قانونی را آماده کرده‌اند که طبق آن، نیروهای آمریکایی باید فورا از عربستان خارج شوند.

«کیوین کریمر» سناتور جمهوری‌خواه ایالت داکوتای شمالی به فارین پالیسی گفت: «سیاست‌های اخیر دولت سعودی در حوزه نفت آن سیاست‌هایی نیست که دوستان در پیش می‌گیرند و سعودی‌ها در سنجش حجم عکس‌العمل آمریکا دچار اشتباه شده‌اند.»

او افزود: «ائتلاف استراتژیک واشنگتن و ریاض از بین رفته و روند بازسازی اعتماد، زمان طولانی نیاز دارد.»

بنابراین تعدادی از کارشناسان آمریکایی در خصوص اساس رابطه واشنگتن و ریاض سؤالاتی مطرح کرده‌اند. حتی دونالد ترامپ به طور علنی پرسیده است که آیا لازم است ایالات متحده از نفت عربستان حمایت کند؟ رئیس جمهور آمریکا بامداد روز سه‌شنبه بعد از آنکه قیمت نفت این کشور برای معاملات آتی به شدت کاهش یافت، از احتمال قطع واردات نفت از عربستان سعودی خبر گفت. 

فارین پالیسی در ادامه به نقل از «بروس ریدل» از مدیران سابق سازمان «سی.آی.ای» که از مهمترین کارشناسان حوزه عربستان در آمریکا به شمار می‌رود نوشت که در حال حاضر تنها عامل بقای رابطه واشنگتن و ریاض، شخص دونالد ترامپ است و او رابطه نزدیکی با دولت سعودی دارد.

به گفته این مقام سابق سیا، اوضاع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر پیش رو تغییر خواهد کرد، به طوریکه «جو بایدن» کاندیدای دموکرات این کارزار، دولت سعودی را در اصطلاح دولت «پاریا» (دولت یاغی و مطرود) خوانده و متعهد شده است که صادرات سلاح به ریاض را متوقف کند.

«بروس ریدل» سپس گفت که ایالات متحده آمریکا دیگر نیازی به عربستان سعودی ندارد و روابط در هم تنیده ریاض و واشنگتن هزینه‌بار شده و این درحالی است که ترامپ نیز شخصیتی غیر محبوب در واشنگتن به شمار می‌رود و روابط خوب وی با عربستان، نمی‌تواند موجب ترمیم چهره سعودی‌ها شود. او تأکید کرد روابط سعودی‌ها پیش از این با دموکرات‌ها بد بود؛ اما آن‌ها اکنون به تخریب روابط خود با جمهوری‌خواهان نیز اقدام کرده‌اند.

فارین پالیسی سپس به نقل از کارشناسان نوشت که آن‌ها عقیده دارند روابط در هم تنیده ریاض با ترامپ، به ایالات متحده چه در کنگره یا در سطح رسانه‌ها زیان خواهد زد و این میزان خسارت، بیش از فوایدی است که از جانب عربستان عائد آمریکا می‌شود.

به نوشته این نشریه، احساس ناخوشایند نسبت به عربستان سعودی نه تنها در میان دموکرات‌ها بلکه میان جمهوری‌خواهان نیز وجود دارد و «جیمز انهوف» سناتور جمهوری‌خواه از دولت ترامپ خواسته است تا عربستان سعودی و روسیه را به دلیل «رفتار مخربشان» مجازات کند.

فارین پالیسی به این موضوع نیز اشاره کرد که به هنگام حمله به تأسیسات نفتی عربستان در پاییز سال گذشته، دولت آمریکا عملا اقدامی نکرد.

این نشریه در پایان بار دیگر به تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر روابط ریاض و واشنگتن اشاره کرد و به نقل از «بروس ریدل» نوشت که پیش‌بینی می‌شود که در صورت پیروزی «جو بایدن» این روابط دچار بازبینی ریشه‌ای شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید