آمریکا علیه چین،گزارش امنیتی رو کرد

کدخبر: ۳۳۵۹۲۷
اقتصادنیوز: همزمان با اتهام‌های مجدد وزیر خارجه آمریکا علیه پکن در مورد نحوه شیوع کرونا، خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد، گزارشی را از وزارت امنیت داخلی آمریکا رویت کرده که حاکی‌ است چین به منظور انباشت نیازمندی‌ها و تدارکات، شدت و سختی ویروس را پنهان کرده بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، خبرگزاری آسوشیتد پرس،گزارش اطلاعاتی چهار صفحه‌ای را رویت کرده است که وزارت امنیت داخلی ایالات متحده تهیه کرده و در آن اظهار شده که دولت چین اوایل ماه ژانویه، عمدا شدت شیوع ویروس کرونا را پنهان کرد.

بر اساس این گزارش آسوشیتد پرس، این گزارش طبقه‌بندی محرمانه ندارد اما «تنها برای استفاده رسمی» تهیه شده‌ است. تحلیل‌گران وزارت امنیت داخلی آمریکا مدعی هستند، پکن در حالی‌که دست به پنهان‌کاری زده بود، دست به افزایش واردات و کاهش صادرات نیازمندی‌های پزشکی زده است.

بنا بر این گزارش، چین در راستای این اقدامات «محدودیت‌های صادراتی را انکار کرده و داده‌های تجاری خود را به تأخیر انداخته و یا در اطلاعات سردرگمی ایجاد کرده است».

اتهام دیگر این است که چین امکان انتقال ویروس از انسان به انسان را در اکثر روزهای ماه ژانویه از سازمان جهانی بهداشت پنهان نگه داشته تا بتواند نیازمندی‌های درمانی و پزشکی خود را تأمین کند.

گزارش تحلیل‌گران وزارت امنیت داخلی آمریکا «بر پایه احتمالات ۹۵ درصدی‌ است»؛ بر این مبنا که عملکرد چین در صادرات و واردات، در بازه زمانی مذکور، «شکل طبیعی نداشته است».

گزارش آسوشیتد پرس پس از آن است که شماری از نشریات غربی مدعی شدند نهادهای امنیتی پنج کشور انگلیسی‌زبان آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا و نیوزیلند در گزارشی محرمانه که بخش‌هایی از آن لو رفته، گفته‌اند: چین درباره مسری بودن کرونا دروغ گفته است.

طی روزهای گذشته بر حملات لفظی مقام‌های ارشد آمریکا، از جمله رئیس‌جمهوری این کشور علیه اقدامات چین و نحوه شیوع ویروس افزوده شده‌ است. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته است، شواهد فراوانی هست که نشان می‌دهد موسسه ویروس‌شناسی ووهان منشأ کرونا بوده است.(اینجا)

حملات دولت آمریکا با واکنش‌های رسمی چین روبه‌رو شده است. از جمله لی یوچنگ، معاون وزیر خارجه چین، گفت: نمی‌شود اول چین را متهم کرد، بعد دنبال به‌اصطلاح تحقیقات بین‌المللی برای جور کردن مدرک و سند بود.

روز یک‌شنبه خبرگزاری رسمی چین نیز در مقاله‌ای به اتهام‌های آمریکا تاخته و نوشت، اتهام‌ها به پکن، در حالی که شمار قربانیان کووید-۱۹ در آمریکا رو به افزایش است، برای مصرف انتخاباتی در این کشور است.

در خود آمریکا هرچند چهره‌های مختلف به بیان انتقاد از چین پرداخته‌اند، اما مخالفان سیاسی رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز او را متهم کرده‌اند که قصد منحرف‌کردن انتقادهای داخلی از اقدامات خود را دارد. برای نمونه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، گفته ممنوعیت سفری از چین که ترامپ بارها آن را به‌عنوان یک اقدام اساسی ستوده، آن‌چنان کارایی نداشته و ده‌ها هزار نفر پس از آن از چین وارد آمریکا شده‌اند.

اتهامات و حملات لفظی روزهای گذشته و افزایش احتمالی تنش‌ها بین دو کشور، بر بازار سهام و بهای نفت نیز پیامدهایی داشته است. خبرگزاری رویترز گزارش داد، در حالی‌که ارزش دلار افزایش یافته، بهای نفت رو به کاهش بوده و بازارهای سهام نیز روندی نزولی داشته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید