رونق بورس، فرصتی برای کاهش وابستگی تولید به نظام بانکی

کدخبر: ۳۳۷۰۶۷
اقتصادنیوز :معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) با بیان اینکه پیش بینی شده بنگاه‌های تولیدی در سال جاری به حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارند، اظهار کرد: بخش خصوصی می‌تواند بورس را به عنوان یک فرصت در نظر بگیرد و از این منبع برای تأمین بخشی از نقدینگی خود استفاده کنند، چرا که در زمینه منابع بانکی هم محدودیت‌هایی وجود دارد و واحدهای تولیدی برای تامین نقدینگی نمی‌تواند همیشه وابسته به نظام بانکی باشند.
رونق بورس، فرصتی برای کاهش وابستگی تولید به نظام بانکی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،مهدی صادقی نیارکی  با بیان اینکه سال گذشته سرمایه در گردش مورد نیاز حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بر اساس ارزش تولیدات سال ۹۷ با دو بار گردش برآورد شده بود، اظهار کرد: میزان سرمایه گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی برای سال جاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی با اشاره به پرداخت ۹۷۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته از سوی بانک‌های عامل به بخش‌های مختلف اقتصادی، سهم بخش صنعت از این تسهیلات را را کمتر از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بانک‌ها باید برای تولید امتیاز ویژه در نظر بگیرند، طبق قانون برنامه ششم هم بانک‌ها باید ۴۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش تولید اختصاص دهند و مهم‌ترین درخواست ما از بانک‌ها در سال جاری عمل به همین بخش از قانون است.

 معاون امور صنایع وزیر صمت با بیان اینکه بخشی از تامین مالی بنگاه‌ها در قالب‌ ابزارهای نوین قابل دستیابی است، تصریح کرد: بنگاه‌های ۱۰۰ درصد خصوصی هنوز حضور جدی در بورس ندارند. رونق بورس در حال حاضر فرصت خوبی است تا بخش خصوصی که ساختار مالی منسجم و شفاف و همچنین برند دارد و مردم به محصولات آن اعتماد دارند وارد چرخه تامین مالی بورس شوند.

صادقی نیارکی با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند بورس را به عنوان یک فرصت در نظر بگیرد، خاطرنشان کرد: به خصوص بنگاه‌هایی که سابقه، دارای نامشهود و بنابراین توسعه سرمایه گذاری دارند می‌توانند از این منبع برای تأمین بخشی از نقدینگی خود استفاده کنند، چرا که در زمینه منابع بانکی هم محدودیت‌هایی وجود دارد و واحدهای تولیدی برای تامین نقدینگی نمی‌تواند همیشه وابسته به نظام بانکی باشند. در حال حاضر رونق بورس و محدودیت منابع فرصت خوبی برای بنگاه خصوصی ایجاد کرده که از ابزارهای جدید تامین مالی استفاده کنند.

 معاون امور صنایع وزیر صمت اظهار کرد: برخی رسته‌های شغلی از جمله پوشاک و کفش که بخش عمده فعالیت آنها پیش از آغاز نوروز انجام می‌شد با وجود این که محصولات تولیدی خود را آماده کرده بودند، در پی شیوع ویروس کرونا مراکز عرضه تعطیل شد و این بخش‌ها آسیب جدی دیدند.

وی در زمینه پرداخت ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های آسیب دیده از کرونا، اظهار کرد: فراخوان‌ها در این زمینه انجام شده و ادامه کارها به عهده وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی است و کارفرمایای که متقاضی این تسهیلات هستند باید در سامانه مربوطه ثبت نام کنند.

به گفته این مقام مسئول مقرر شده در زمینه وثایق محدودیتهای جاری مثل چک های برگشتی نسبت مالکانه را در نظر نگیرند و همچنین تسهیلاتی در زمینه ضامن‌ها در نظر گرفته شده، به‌طوری‌که برای مبالغ پایین‌تر حضور یک ضامن کافی‌ است از مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به بالا شرایط عادی اعتبار سنجی بانک ها انجام می‌شود و باید وثایق بنگاه‌ها کفایت کند.

معاون وزیر صمت با اشاره به پرداخت ۱۲ میلیون تومان به ازای هر شاغل در قالب این تسهیلات، تصریح کرد: بخشی از این تسهیلات به عنوان حقوق پرسنل پرداخت می‌شود، مشروط به اینکه کارکنان تا پایان سال ۹۹ تعدیل نشده باشند. نحوه بررسی هم به این صورت است که لیست بیمه هر واحد در میانگین سه ماه قبل و بعد کرونا بررسی می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید