کرونا ماندگار است، خود را با آن وفق دهید/کووید ۱۹ مثل آنفلوآنزا ریشه کن نخواهد شد

کدخبر: ۳۳۹۶۱۰
اقتصادنیوز :عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: زمان ماندگاری ویروس کووید ۱۹ در جهان مشخص نیست و به همین دلیل مردم باید خود را با این ویروس وفق دهند، زیرا به زمان قبل از کرونا بر نمی‌گردیم و باید نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،مسعود هوشمند روز پنجشنبه درباره تغییر ژنوم ویروس کووید ۱۹ در بروز بیماری با علائم مختلف در افراد افزود: همه افراد ژنوم خاصی دارند و به همین دلیل گاهی بیماری در یک فرد زودتر از فرد دیگر خود را نشان می‌دهد. گاهی ممکن است اثر دارو روی بدن افراد با یکدیگر بسیار فرق داشته باشد که به اصطلاح به آن پزشکی شخصی می‌گوییم.

وی با اشاره به سوال‌هایی که در این زمینه در سامانه ۴۰۳۰ توسط مردم مطرح می‌شود،  ادامه داد: در حال حاضر مقاله‌هایی در مورد ژنوم انسان منتشر شده که نشان می‌دهد ژنوم هر فرد به چه اندازه می‌تواند در مقابل کرونا یا سایر ویروس‌ها مقاوم باشد.

این متخصص ژنتیک مولکولی گفت: کووید ۱۹ هم مانند آنفلوآنزا در دنیا ریشه کن نخواهد شد.  واکسن این ویروس هم مانند آنفلوآنزا هر ساله جدید خواهد شد. به همین دلیل مردم فقط باید دقت داشته باشند که بهداشت را رعایت کنند و تا جایی که ممکن است از کارهای غیرضروری که سلامت آنها را به خطر می‌اندازد، دوری کنند. همچنین مردم باید مراقب افرادی که به هر دلیلی سطح ایمنی پایینی دارند، باشند.

 هوشمند اظهار کرد: وقتی ویروس کرونا از بدن فردی به دیگری منتقل می‌شود، میزان خطرناک بودن آن کمتر می‌شود، اما باید بدانیم که هنوز آشنایی زیادی با این ویروس نداریم و به همین دلیل به فرضیه‌ها اکتفا می‌کنیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری افزود: در DNA ما هزاران جهش اتفاق می‌افتد، اما به دلیل اینکه سیستم تعمیر و مرمت داریم می‌توانیم آن جهش را از بین ببریم.  شاید در این ویروس امکان اینکه بتوانیم این جهش‌ها را از بین ببریم وجود نداشته باشد، زیرا ویروس دست‌خوش برخی تغییرات می‌شود.

این متخصص ژنتیک مولکولی گفت: امیدواریم این تغییرات اذیت کننده نباشد. دیده شده این ویروس معمولا به سمت کمتر خطر شدن پیش خواهد رفت، اما هنوز در مورد آن نمی‌توانیم به صورت کاملا قطعی اظهار نظر کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید