بیزنس اینسایدر معرفی کرد؛ سه متهم اصلی جانباختن هزاران قربانی کرونا در دنیا

کدخبر: ۳۳۹۶۸۶
اقتصادنیوز-مترجم گیسو جعفری:ایالات متحده ، برزیل و روسیه دارای بیشترین موارد تایید شده مبتلایان ویروس کرونا در جهان هستند. هر سه کشور نیز توسط چهره‌هایی اداره می‌شوند که پیشینه قابل تاملی در زمینه مخالفت بانظریات علمی و همچنین اشاعه اطلاعات نادرست دارا هستند.

به گزارش اقتصادنیوز، بیزنس‌اینسایدر در این باره نوشت: متخصصان بهداشت و درمان براین باورند که شیوع گسترده کرونا در این کشورها تصادفی نیست و همچنان هشدار می‌دهند که اگر  این نگرش‌هاادامه داشته باشد، می تواند به مرگ و میر بسیار بیشتری منجرشود.

اریک فیگل دینگ ، اپیدمیولوژیست و اقتصاددان سلامت در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در این باره تصریح کرد: «قطعا انکار علم و نادیده گرفتن داده های اپیدمیولوژی در اوایل شیوع کرونا یکی از دلایل وجود همه گیری عظیم در این سه کشور است.» همچنین لارنس گاستین ، مدیر موسسه اونیل در دانشکده حقوق دانشگاه جورج تاون نیز گفت: «روسای‌جمهورکشورهای آمریکا، برزیل و روسیه همگی میزان خطر کووید-19 را پایین نشان دادند ومدت زمان بسیار زیادی را در مبارزه با این ویروس هدر دادند.»

 

فعالیت زودهنگام و تهاجمی به بهترین وجه عمل کرد

در روزهای آغازین شیوع کرونا در ایالات متحده، با وجود اینکه متخصصان بهداشت عمومی تا هفته ها در مورد احتمال افزایش تعداد مبتلایان و اختلال شدید در روند زندگی روزمره  هشدار میدادند، ترامپ تهدید کووید-19 را کوچک میشمرد. دقیقا همانند انکار و شک و تردید پیشین او درباره موضوعات مهمی مثل تغییرات آب و هوایی، ترامپ در رابطه با پاندمی کرونا نیز بارها به متخصصان و شواهدعلمی حمله کرده است.

گاستین در این‌باره تصریح کرد: «ما از عملکرد کشورهایی که درگیر ویروس کرونا بودند یاد گرفتیم که واکنش زودهنگام و تهاجمی بهترین نتیجه را دارد. همچنین استفاده از بهترین شواهد بهداشت عمومی، مانند نیاز به آزمایش گسترده، ردیابی فرد مبتلا و فاصله گیری اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است.»

با اینکه  کارشناسان بهداشت عمومی مانند آنتونی فاوسی بر لزوم وجود یک سیستم تست قوی تأکید کرده اند، اما ترامپ از ابتدا نشان داده است که بیشتر علاقه مند است آمار تعداد مبتلایان  را پایین نگه دارد.  برای مثال، در تاریخ بیست و ششم فوریه ترامپ ادعا کرد که طی چند روز تعداد مبتلایان کرونا در آمریکا «نزدیک به صفر» خواهد رسید. با اینحال آمریکا اکنون مرکز اول پاندمی کرونا در جهان است و طبق آخرین گزارش دانشگاه جان هاپکینز، تعداد مبتلایان تایید شده 1.6 میلیون و کشته های گزارش شده 99000 نفر است.

 

 

این رهبران جان ده ها هزار نفر از شهروندان خود را فداکردند

برزیل با نزدیک 375000 مبتلا رتبه دوم شیوع کرونا در جهان را دارا است. تاکنون 24000 نفر از مردم برزیل به علت ابتلا به کووید-19 جان خود را از دست داده اند.

بولسونارو، دقیقا مانند ترامپ، تهدید ویروس کرونا را کم جلوه می‌داد. با وجود اینکه کارشناسان بر کشندگی زیاد ویروس تاکید می‌کردند، هر دو رییس جمهور به غلط ویروس را به آنفولانزا تشبیه می کردند.

سلسله رویداد های مشابهی نیز در روسیه اتفاق افتاده است. کشوری که رتبه سوم شیوع ویروس کرونا  در جهان را دارد و تاکنون 362000 مورد مبتلای تایید شده و 3800 کشته در آن ثبت شده است.

در ابتدای شیوع ویروس در روسیه، پوتین در مقام رئیس‌جمهور در عرصه عمومی حضور نداشت. همزمان کرملین ادعا کرد که همه چیز را تحت کنترل دارد. اما ین ظاهرسازی‌ها دوام چندانی نیاورد.

هر سه رهبر نشان دادند که افراد قدرتمند لزوما برای مقابله با بحران بهداشت جهانی مناسب نیستند و در نتیجه با عواقب تلخ رهبری خود مواجه خواهند شد. الکساندر کینف، کارشناس علوم سیاسی در مصاحبه ای اینطور اظهار کرد که «پوتین دیگر شبیه یک رهبر قدرتمند نیست. او قدرتمند بود و همین باعث کسب احترام از طرف کسانی می‌شد که حتی از او راضی نبودند.  ولی حالا شبیه یک گرگ پیر و بیمار به نظر می‌رسد.»

گاستین نیز تصریح کرد:« در رابطه باارزیابی موفقیت فعالیت کشورها در مقابله با بحران بهداشت عمومی، تاحدودی شانس هم دخیل است. اما به طور کلی می‌توان گفت این رهبران جان ده ها هزار نفر از مردم خود را هزینه کردند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید