جاسوسی رییس‌جمهوری سابق آرژانتین از ۴۰۰ خبرنگار

کدخبر: ۳۴۱۶۲۴
اقتصادنیوز؛ سازمان اطلاعات فدرال آرژانتین خواستار تحقیق در مورد «مائوریسیو مکری» رئیس‌جمهوری سابق این کشور به اتهام جاسوسی از بیش از ۴۰۰ روزنامه نگار شده است.
جاسوسی رییس‌جمهوری سابق آرژانتین از ۴۰۰ خبرنگار

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا- دهها خبرنگار خارجی از جمله چند خبرنگار خبرگزاری فرانسه در فهرست افرادی قرار داشتند که در رابطه با اجلاس گروه ۲۰ و نشست سازمان تجارت جهانی که در سال های اخیر در آرژانتین برگزار شد، در موردشان تحقیق می شد.

ایرنا نوشت: یک منبع رسمی مطلع در حالی که خواست نامش فاش نشود از تنظیم شکایت نامه و ارائه مدارکی در این زمینه خبر داد. همچنین اسامی حدود یکصد فرد دانشگاهی، تاجر و شخصیت های برجسته جامعه مدنی در این فهرست وجود دارد.

این اسناد مرتبط با موردی است که در سه پرونده به نام های «۲۰۱۷»، «خبرنگاران گروه ۲۰» و «متفرقه» در صندوق امانات مدیر سابق ضد جاسوسی سازمان اطلاعات فدرال آرژانتین پیدا شده است.

بوینوس آیرس میزبانی یازدهمین کنفرانس وزارتی سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۷ و سیزدهمین اجلاس گروه ۲۰ در سال ۲۰۱۸ را برعهده داشت.

منبع یاد شده گفت: تحقیقات درمورد خبرنگاران، مشخص است. اطلاعات مربوط به آنها از شبکه های اجتماعی گردآوری شده است.

دادستان های آرژانتین تحقیقاتی را درمورد اتهام جاسوسی مکری از مخالفان سیاسی در دوره زمامداری اش آغاز کرده اند.

شکایت نامه مربوط به این مساله از سوی «کریستینا کامانو» تنظیم شده است. وی از سوی «آلبرتو فرناندز» رئیس جمهوری چپ میانه آرژانتین مسئول حسابرسی از سازمان اطلاعات فدرال این کشور شده است.

کامانو از دادستان های آرژانتین خواسته است درمورد مکری تحقیق کنند. به گفته وی، از ایمیل های تقریبا یکصد نفر بدون حکم قضایی، جاسوسی شده است.

براساس شکایتنامه تنظیم شده، اطلاعات درخواست شده از افراد شامل «ترجیجات سیاسی، پست های رسانه های اجتماعی، همدردی با گروه های فمینیستی یا محتوای سیاسی و فرهنگی مطالب» بوده است.

همچنین در این اطلاعات به این مساله توجه شده که آیا افراد مورد نظر، منتقد دولت مکری بوده اند یا نه؟ مکری از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ پست ریاست جمهوری آرژانتین را برعهده داشت.

در میان افرادی که هدف جاسوسی قرار گرفته اند، «مارسلو تینلی» چهره محبوب تلویزیون آرژانتین است که مکری را به استفاده از دستگاه دولتی برای آزار رساندن متهم کرده است.

کامانو همچنین خواستار تحقیق در مورد «گوستاوو آریباس» مدیر سابق سازمان اطلاعات فدرال آرژانتین، «سیلوینا مجدلانی» معاون وی و شخص مکری به عنوان فرد مسئوول تنظیم رهنمودهای راهبردی و اهداف سیاست اطلاعات ملی شده است.

در این شکایت نامه عنوان شده که حکم قضایی برای بررسی سوابق خبرنگاران صادر نشده است.

انجمن خبرنگاران خارجی از مکری به دلیل تحقیقات غیرقابل قبول انتقاد کردند و دو اتحادیه مطبوعاتی آرژانتینی نیز دولت سابق را مورد نکوهش قرار دادند.

پرونده مرتبط با کنفرانس سازمان تجارت جهانی، جامع تر و شامل اطلاعاتی درمورد تجار، اتحادیه های تجاری و رهبران اجتماعی بود که اطلاعات شخصی افراد همچون میزان دستمزد و دارایی هایشان را دربر می گرفت.

این اولین بار نیست که رئیس جمهوری سابق آرژانتین به اتهام جاسوسی زیر ذره بین تحقیقات قرار می گیرد.

وی به تازگی به دلیل جاسوسی از مخالفان و متحدان سیاسی در دوره ریاست جمهوری اش هدف تحقیق قرار گرفته است.

مکری زمانی که در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ شهردار بوینوس آیرسی بود، به دلیل جاسوسی هدف تحقیقات قرار گرفت، اما آن پرونده دو هفته بعد از عهده داری منصب ریاست جمهوری برچیده شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید