منفی‌بافی مغز را از بین می‌برد

کدخبر: ۳۴۱۸۱۴
اقتصاد نیوز:دانشمندان دریافتند که تفکر منفی در ادامه زندگی برای انسان زوال عقل را به همراه می‌آورد.
منفی‌بافی مغز را از بین می‌برد

به گزارشاقتصاد نیوز به نقل از ایسکانیوز، مطالعه جدید نشان داد که تفکر منفی تکراری در ادامه زندگی با کاهش عملکرد شناختی و رسوب بیشتر دو پروتئین مضر مسئول آلزایمر مرتبط است. بنابراین اگر می‌خواهید زندگی طولانی تر داشته باشید باید خوشبین بودن را در خود تقویت کنید.

ناتالی مارتانت، روانپزشک و پژوهشگر ارشد بخش سلامت روان دانشگاه لندن در بیانیه ای گفت: «تفکر منفی تکراری ممکن است یک عامل خطرناک برای زوال عقل باشد.»

رفتارهای تفکری منفی مانند تفکرات مربوط به گذشته و نگرانی از آینده در بیش از 350 نفر در سن بالای 55 سال طی یک دوره دو ساله اندازه گیری شد. حدود یک سوم از شرکت کنندگان نیز تحت آزمایش اسکن مغز PET برای اندازه گیری رسوبات تاو و بتا آمیلوئید (دو پروتئین که باعث بیماری آلزایمر، رایج ترین نوع دمانس می‌شوند) قرار گرفتند.

اسکن ها نشان داد افرادی که بیشتر وقت خود را صرف تفکر منفی می کنند، طی یک دوره چهار ساله نسبت به افرادی که بدبین نبوده اند، دارای تجمع بیشتر تاو و بتا آمیلوئید حافظه ضعیف‌تر و افت شناختی بیشتر هستند.

این مطالعه همچنین میزان اضطراب و افسردگی را مورد آزمایش قرار داده و افت شناختی بیشتری را در افراد افسرده و مضطرب مشاهده کرده است؛ اما رسوبات تاو و آمیلوئید در افراد افسرده و مضطرب افزایش نیافت بنابراین محققان به این مساله مظنون شدند که تکرر تفکر منفی دلیل اصلی این است که افسردگی و اضطراب باعث بیماری آلزایمر می‌شود.

مارتانت گفت: «در کنار مطالعات دیگر که افسردگی و اضطراب را با خطر زوال عقل مرتبط می سازد، انتظار داریم که الگوهای تفکر منفی در مدت زمان طولانی خطر زوال عقل را افزایش دهند.»

ریچارد آیزاکسون، متخصص مغز و اعصاب، گفت: این اولین مطالعه رابطه بیولوژیکی بین تفکر منفی تکراری و آسیب شناسی آلزایمر است و به پزشکان روش دقیق تری برای ارزیابی ریسک و ارائه مداخلات متناسب با شخصیت ارائه می دهد.

آیزاکسون افزود که بسیاری از افراد در معرض خطر تأثیر مستقیم و منفی نگرانی بر مغز آگاه نیستند؛ این مطالعه حائز اهمیت است و نحوه مراقبت از بیماران در معرض خطر را تغییر خواهد داد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که می توان با آموزش مغز را خوش‌بین‌تر کرد ( مانند آموزش یک ماهیچه). یک مطالعه با استفاده از اقدامات مستقیم عملکرد و ساختار مغز طی 30 هفته فقط 30 دقیقه در طول روز تغییر قابل اندازه گیری در مغز ایجاد شود.

تکنیک دیگر تمرین قدردانی است. چند روز در دقیقه وقت بگذارید و داشته‌های خود را نوشته و شکر کنید. تجربیات مثبتی را که در روز داشتید که می‌تواند خوش‌بینی شما را بالا ببرد به یاد آورید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید