رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی پاسخ داد

کرونا تاکنون چند هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی زیان وارد کرده است؟

کدخبر: ۳۴۲۰۰۰
اقتصادنیوز:رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی از جمله نهادهایی است که اقدامات سیاستی‌اش در مواجهه با کرونا به شدت مورد اهمیت و محل توجه است، گفت: سازمان تامین اجتماعی قبل از ورود ویروس کرونا به کشور دچار چالش‌هایی بود و کرونا آن را گسترده‌تر کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزبه کردونی در یازدهمین نشست دیده بان رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به اینکه از اواخر بهمن شیوع ویروس کرونا اعلام شد و در موسسه نیز تمرکز خود را بر شناسایی و مطالعه ابعاد مختلف این ویروس گذاشتیم، گفت: از آنجایی که منشاء بیماری ناشناخته بود، در ابتدا بیشتر بر اطلاع‌رسانی تمرکز کردیم. از فروردین ماه رصد اثرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از کرونا نیز در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی قبل از ورود ویروس کرونا به کشور دچار چالش‌هایی بود و کرونا آن را گسترده‌تر کرد. تا کنون ۱۳ گزارش منتشر کرده‌ایم که آخرین مورد آن درباره اثرات شیوع این ویروس بر هزینه‌های تامین اجتماعی بوده و در آن خسارت ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از کرونا بر تامین اجتماعی تخمین زده شده است.

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی افزود: تامین اجتماعی از جمله نهادهایی است که اقدامات سیاستی‌اش به‌شدت مورد اهمیت و محل توجه است و اگر دچار آسیب شود اقدامات بعدی نیز متاثر خواهد شد.

کردونی با اشاره به تاثیر کرونا بر فقر اظهارکرد: برآورد شده است که حداقل ۵۰۰ میلیون بر آمار فقرا در جهان افزوده می‌شود و ۳۰ سال تلاش کشورها برای مبارزه با فقر به عقب برخواهد گشت. کارگران غیررسمی ۳۴ درصد فقیرتر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، محمد عطاردیان - رئیس هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران - نیز در این نشست با بیان اینکه حفظ اقتصاد و اشتغال در شرایط شیوع کرونا حائز اهمیت است، گفت: از حمله تبعات آن از دست رفتن اشتغال و افزایش ورودی صندوق بیمه بیکاری است که صندوق ضعیفی است.

وی افزود: وقتی کارگاه‌ها دچار مشکل می‌شوند، بالطبع کارفرمایان نیز در ایفای تعهدات دچار مشکل و سازمان تامین اجتماعی نیز متاثر می‌شود. در چنین شرایطی حفظ سازمان تامین اجتماعی مهم است.

به گزارش ایسنا، احمد دلبری - رئیس انجمن علمی سالمندان - با بیان اینکه یکی از گروه‌های آسیب پذیر از کرونا، سالمندان و بازنشستگان هستند، گفت: میانگین سن ابتلا ۵۶ سال و سن فوت ۶۷ سال است. ۳۸ درصد فوتی‌ها نیز بالای ۸۰ سال و ۶۸ درصد بالای ۶۰ سال سن هستند.

وی افزود: طبق اعلام معاون وزیر رفاه ۶۰ درصد منابع بیمه‌ای کشور برای سالمندان هزینه می‌شود. تاسیس اداره سالمندان در سازمان تامین اجتماعی می‌تواند اقدام موفقی در جهت پیشگیری و کمک به بهبود وضعیت سالمندان باشد و باید برای تاسیس این اداره در سازمان تامین اجتماعی تشکر کرد.

دلبری افزود: اغلب سالمندان ما از یک یا چند بیماری مزمن رنج می‌برند و به نظر می‌رسد بیماری‌های زمینه‌ای به علت شیوع کرونا رها شده‌اند که آثار آن در درازمدت مشخص می‌شود.

رئیس انجمن علمی سالمندان با اشاره به به عوارض جدی روحی و روانی ناشی از شیوع کرونا برای سالمندان گفت: سازمان‌های دولتی آنقدر چابک نیستند که بتوانند نیاز جدی سالمندان را تامین کنند. کمپین «آوای همدلی با سالمندان» را با کمک ستاد اجرایی فرمان امام و نهادهای دیگر شکل داده ایم که تامین اجتماعی نیز می‌تواند به این کمپین بپیوندد. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود موج دوم کرونا از مهر شروع شود، رسیدگی و توجه به گروه‌های پرخطر و تامین واکسن آنفلوآنزا برای آنان لازم است.

به گزارش ایسنا، حسن صادقی - رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری - با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی در خط مقدم موضوعات درمانی و اجتماعی قرار دارد، گفت: ۷۰۰ هزار نیروی شاغل شغل خود را از دست داده‌اند که تاثیر تخریبی بر درآمدهای تامین اجتماعی دارد.

وی افزود: تاثیر کرونا بر فقیرتر شدن جامعه کارگری کاملا محسوس است. کرونا سرعت حرکت گردونه فقر را بیشتر کرده است. نیازمند تحقیق علمی درباره تعطیلی واحدهای تولیدی هستیم، به‌ویژه واحدهای تولیدی کوچک که کمتر از ۱۰ نفر در آن مشغول به کار هستند. اگر جلوی موج تعطیلی واحدها گرفته نشود باید آثار آن بر عملکرد و تعهدات تامین اجتماعی را در آینده شاهد باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر رهبری - مسئول گروه بهداشت و درمان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی - نیز با بیان اینکه احتمالا باید همزیستی مسالمت‌آمیزی با کرونا طی یک دو تا سال آینده داشته باشیم، گفت: تامین اجتماعی تعادل اقتصاد و سلامت را باید حفظ کند.

وی افزود: ابعاد مختلف سلامت تحت تاثیر کرونا قرار دارد و مسئله این است که هنوز ابعاد بیماری به‌طور کامل شناخته شده نیست. نهادهای تصمیم گیر باید وضعیت سازمان و بستری که در جامعه دارد را مداوم مورد رصد قرار دهند.

رهبری با بیان اینکه رفتار این ویروس در آینده مشخص نیست، گفت: باید تدابیر لازم اندیشیده شود تا از تبعات و اثرات آن در آینده تا حد ممکن کاسته شود. باید موارد ابتلا تا حد امکان کاهش یابد. گسترش تله مدیسین نیز از جمله اقداماتی است که لازم است مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر گرجی پور - مشاور و رئیس دبیرخانه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی - با اشاره به برآورد بار مالی ۸ تا ۳۳ هزار میلیاردی ناشی‌ از کرونا بر صندوق‌های بازنشستگی گفت: لازم است دولت حمایت کند. هرچند دولت در شرایط عادی هم بخشی از حق بیمه‌های متعهد شده را نپرداخته است. بنابراین پیشنهاد ما این است که با ارائه تسهیلات و حمایت از کارفرمایان، اقدام کند تا آن‌ها بتوانند تعهدات خود را در قبال تامین اجتماعی ایفا کنند و دولت طرف حساب مستقیم تامین اجتماعی نباشد. کمک‌های هدفمند و پایدار در قالب تسهیلات اشتغال و... می‌تواند مفیدتر باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید