تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه با ولیعهد ابوظبی

کدخبر: ۳۴۲۵۱۳
اقتصاد نیوز: ولیعهد ابوظبی از توافق خود با رییس جمهوری فرانسه برای حمایت از طرح قاهره درباره بحران لیبی خبر داد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی در پیامی توییتری نوشت: تماس تلفنی امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه فرصت مهمی بود که در آن درباره‌ همکاری‌های استراتژیک دو کشور و راه‌های توسعه آن گفت‌وگو کردیم. ما درباره اهمیت تلاش مشترک برای حل مسالمت‌آمیز بحران‌های منطقه به ویژه حمایت از طرح قاهره برای بحران لیبی به توافق رسیدیم.

خبرگزاری رسمی امارات (وام) گزارش داد، بن زاید در تماس تلفنی‌ای که از طرف ماکرون برقرار شد، به بررسی راه‌های حمایت از روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌های استراتژیک موجود میان دو کشور در تمامی سطوح پرداخت. همچنین دو طرف درباره مسائل منطقه و جهان به تبادل‌نظر پرداخته و تحولات منطقه خلیج فارس، خاورمیانه، دریای مدیترانه و آخرین تحولات بحران‌های منطقه به ویژه بحران لیبی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش وام، در این تماس تلفنی درباره بحران کرونا و آخرین اخبار مربوط به آن در دو کشور و جهان و تلاش‌ها برای مقابله با آن و مهار پیامدهای آن در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو شد.

همچنین دو طرف در این گفت‌وگو بر اهمیت همکاری برای حل بحران‌های منطقه از راه گفت‌وگو و به صورت مسالمت‌آمیز تاکید کرده و حمایت خود را از طرح مصر برای پایان دادن به درگیری نظامی در لیبی اعلام کرده و بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و همه‌جانبه، بازگشت به روند سیاسی، اجرای نتایج کنفرانس برلین و قطعنامه‌های سازمان ملل در این رابطه که وحدت لیبی را حفظ کرده و از منابع و ثروت‌های آن حمایت می‌کند، تاکید کردند.

بن زاید و ماکرون در ادامه از سرگیری گفت‌وگو میان دو طرف درگیر در لیبی در چارچوب کمیته نظامی مشترک را اقدامی مثبت خوانده و از آن حمایت کردند.

رییس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود حمایت پاریس از طرح قاهره برای لیبی را اعلام کرد.

ماکرون در این تماس تلفنی با تاکید بر اهمیت همکاری برای اجرای روند سیاسی به عنوان تنها راه‌حل برای بحران لیبی به ویژه همسو با قطعنامه‌های سازمان ملل و اقدامات بین‌المللی، از تلاش‌های مصر برای حل این بحران و بازگرداندن صلح به لیبی تقدیر کرد.

سیسی و ماکرون در این تماس تلفنی درباره ادامه هماهنگی‌های دو کشور جهت اجرای بندهای طرح قاهره به ویژه حمایت از ارتش "ملی" لیبی در مبارزه با تروریسم و گروه‌های مسلح تاکید کرد.

سیسی نیز در این گفت‌وگو تاکید کرد: طرح قاهره، شامل اجرای آتش‌بس از دوشنبه هشتم ژوئن و اقدام طرف‌های خارجی به بیرون کردن مزدوران و انحلال گروه‌های شبه‌نظامی و تحویل سلاح‌هایشان و در ادامه تکمیل کار کمیته نظامی لیبی است.

رییس جمهوری مصر، هدف از طرح ملی پیشنهادی کشورش برای بحران لیبی را تضمین حضور نمایندگان هر سه اقلیم لیبی در شورای ریاستی که از سوی مردم و تحت نظارت سازمان ملل انتخاب می‌شوند، اعلام کرد.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید