شناسایی مهم‌ترین دلایل دنباله‌روی بی‌چون وچرای کره‌جنوبی از سیاست ترامپ علیه ایران

کدخبر: ۳۴۲۵۳۳
اقتصادنیوز:در میان کشورهایی که اموال بلوکه شده ایران در آن ها تجمیع شده است، کره‌جنوبی بیشترین منابع مالی کشورمان را در اختیار دارد که پس از خروج آمریکا از برجام تلاش ها برای خارج کردن اموال ایران از بانک های کره ای نیز آغاز شد اما به جایی نرسید.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خراسان در ادامه برخی ابعاد و دلایل این را که چرا کره جنوبی از فشارهای ضدایرانی آمریکا دنباله روی می کند، می خوانید:
* پس از برجام براساس توافق میان ایران و کره‌جنوبی، قرار شد 10 نفتکش جدید به اضافه خدمات دیگر در قالب معامله‌ای به ارزش 700 میلیون دلار دراختیار ایران قرار گیرد. با بازگشت تحریم‌های یک جانبه آمریکا، کره‌جنوبی در حالی بازار ایران را ترک کرد که به بخشی از تعهداتش عمل و بخش دیگر را نیمه کاره رها کرد.
* کره‌جنوبی نفت ایران را عمدتا با نفت آمریکا جایگزین کرده است. اتفاقی که تحلیل گران را به این نظر کارشناسی رسانده که دولت ترامپ با مسدود کردن مسیر صادرات نفت ایران به پنجمین واردکننده بزرگ نفت جهان، سهمی از این بازار را به خود اختصاص داده است.
* سئول با امتناع از تجارت با ایران و فراتر از آن آزادسازی اموال مردم ایران در حال نقض قطعنامه 2231 مصوب سال 2015 میلادی است که از تمام کشورها خواسته بود باتوجه به حصول برجام، به اعمال تحریم علیه ایران پایان دهند.
* کره جنوبی یکی از مهم‌ترین شرکای استراتژیک آمریکا در آسیاست. این دو کشور از زمان مداخله واشنگتن در شبه‌جزیره کره یعنی از دهه 1950 با یکدیگر متحد شده‌اند. در حوزه اقتصادی کره جنوبی و آمریکا شرکای اصلی اقتصادی هستند. مطابق گزارش ها، تجارت کالاها و خدمات آمریکا با کره در سال 2018 حدود 165.4 میلیارد دلار تخمین زده‌ شده است.
* کره جنوبی خریدار عمده سیستم های تسلیحاتی آمریکاست تاجایی که بر اساس آماری که درباره فروش تسلیحات در جهان در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، کره جنوبی با خرید شش میلیارد و 730 میلیون دلار سلاح از آمریکا از سال 2008 تا سال 2017، به سومین واردکننده تسلیحات آمریکایی در جهان تبدیل‌شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید