رأی شورای حقوق بشر سازمان ملل پمپئو را عصبی کرد

کدخبر: ۳۴۴۰۲۷
اقتصادنیوز: وزیر خارجه آمریکا عصر شنبه به وقت تهران مدعی شد که رای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره محکومیت روابط نژادی ایالات متحده «ریاکارانه» است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا از مباحث اخیر در شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد روابط نژادی در آمریکا به عنوان نشانه‌ای از یک دموکراسی سالم دفاع کرد و گفت این شورا باید بر نابرابری‌های سیستماتیک نژادی در کشورهای عضو چون کوبا و چین تمرکز کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته پس از بحث و گفت‌وگو در مورد اعتراضات در ایالات متحده به دنبال مرگ «جورج فلوید»، آمریکایی آفریقایی تبار از سوی پلیس رای گیری کرد، اما ذکر خاصی به نژادپرستی و اقدامات خشونت آمیز پلیس در ایالات متحده نشد. این امر عصبانیت گروه‌های مدافع حقوق بشر را برانگیخت به طوری‌که آن‌ها واشنگتن و متحدانش را به لابی‌گری متهم کردند.

وزیر خارجه آمریکا در بخشی دیگر گفت: «اگر شورای  حقوق بشر سازمان ملل جدی است، نیازهای قانونی زیادی برای توجه به نابرابری‌های نژادی سیستماتیک در کوبا، چین و ایران وجود دارد.»

کشورهای آفریقایی، ایران و فلسطین، با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به سازمان ملل، تحقیق درباره نژادپرستی سازمان‌یافته را خواستار شدند. 

پمپئو  در حالی مدعی ریاکاری در شورای حقوق بشر سازمان ملل شده که اقدامات اخیر پلیس این کشور اعتراض‌های جهانی گسترده‌ای در پی داشت و گروه‌های مختلف حقوق بشری در اقصی نقاط جهان علیه تبعیض نژادی در آمریکا تظاهرات کردند. 

حدود سه هفته پیش «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس شهر «مینیاپولیس» به قتل رسید. فلوید پیش از مرگش به مامور پلیسی که زانویش را روی گردن او گذاشته بود می‌گفت، «نمی‌تواند نفس بکشد.» این جمله به شعار اعتراض‌های جهانی در این  زمینه مبدل شد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید