نام ایران در کتاب بولتون چندبار تکرار شده است؟ علاقه دموکرات‌ها به بولتون!

کدخبر: ۳۴۵۲۸۵
اقتصادنیوز: بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا با نوشتن یک کتاب افشاگرانه، کاخ سفید را آچمز کرده است.
نام ایران در کتاب بولتون چندبار تکرار شده است؟ علاقه دموکرات‌ها به بولتون!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ترامپ فکر می کند که مار در آستینش پرورش داده و پمپئو از اینکه دستش پیش همه رو شده خشمگین است و به جان بولتون بد و بیراه می گوید. ماجرا از آنجا شروع شد که ترامپ بر سر اختلافاتی که با بولتون داشت تصمیم گرفت بی خبر او را برکنار کند. بعد هم کاخ سفید برای مدتی مانع از این شد که مشاور امنیت ملی سابق، به توئیترش دسترسی داشته باشد. پس از آن می شد حدس زد که آتش کینه بولتون بالاخره دامن دولت را می گیرد.

اما اگر می پرسید چرا جان بولتون با دعوت رئیس جمهوری ایالات متحده، به دولت ترامپ پیوست و هجده ماه با آن تیم باقی ماند، جوابش این است که او نمی دانسته که دولت ترامپ آنقدر بد است! بولتون در مصاحبه با برنامه «لیت شو» شبکه سی‌بی‌اس آمریکا اذعان کرد که نمی‌توانسته باور کند که دولت ترامپ «اینقدر بد» می‌شود. او در این مصاحبه عنوان کرد: «با تجربه ۱۷ ماهه همکاری با او (ترامپ)، به دلایل خوب نیز نمی‌توان این کار را دوباره انجام دهم و به همین دلیل به او رأی نخواهم داد.»

انتشار کتاب افشاگرانه

روز چهارم تیر، کتابی که بولتون با جنجال بسیار آن را چاپ کرد در دسترس همه قرار گرفت. او در بخش اول این کتاب ترامپ را فردی سست عنصر و تحت تاثیر افراد دیگر در اوایل ورود به کاخ سفید توصیف می کند. سخنگوی کاخ سفید با حمله به کتاب تازه "جان بولتون" مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ، وی را به افشای اسرار دولتی و به خطر انداختن منابع اطلاعاتی و امنیت ملی آمریکا متهم کرده بود. اما یکی از مواردی که مانند یک بمب در میان رسانه های آمریکایی صدا کرد، این بود که دونالد ترامپ برای انتخاب مجدد خود از همتای چینی‌اش درخواست کمک می کند. بولتون در حالی که ترامپ به ارتباطش با کیم جونگ اون سخت می بالد، در کتاب جنجالی خود عنوان کرده که عقیده دارد رهبر کره شمالی به تلقی دونالد ترامپ از روابطشان به شدت خندیده است.

جان بولتون در مصاحبه ای گفته است که به هیچکس رای نخواهد داد حتی ترامپ، اما برخی از رسانه های سخنان او را تحریف کرده و می گویند قرار است که این مشاور اخراج شده به ترامپ رای ندهد و به جای او به جو بایدن رای دهد!

آینده شغلی پمپئو در خطر است

بولتون در مصاحبه ای با فاکس نیوز از مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا انتقاد کرد؛ فردی که به گفته بولتون علی‌رغم آنکه با مواضع ترامپ درباره چین، ایران و بسیاری از مسائل دیگر موافق نبود، اما تنها کسی بود که از دیدگاه‌های ترامپ حمایت می‌کرد تا در حقیقت بتواند به خودش و جایگاهش کمک کند. او گفت: فکر می‌کنم آینده سیاسی پمپئو شدیدا به دولت ترامپ گره خورده است.

مایک پمپئو  وزیر خارجه آمریکا در صفحه شخصی خود که غیر رسمی محسوب می‌شود در مقابل اظهارات اخیر جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید، درباره کتاب و محتویات آن و حملاتش به وزیرخارجه آمریکا، در توئیتر تصویری از لحظه اخراج بولتون منتشر کرد.پمپئو عکسی از چهره خندان خودش منتشر کرد که زیر آن این درج شده است: «ترامپ جان بولتون را اخراج کرد».

بیشتر بخوانید:بولتون:شادترین لحظه عمرم مربوط به ایران بود/آینده پمپئو در خطر است

ایران، موضوع پر تکرار در کتاب بولتون

یکی از پرتکرارترین موضوعات در کتاب بولتون، ایران است. نام کشور ما 755 بار در یک کتاب پانصد صفحه ای تکرار شده است. در اغلب این یاداوری ها، مشاور امنیت ملی سابق، از تمایلش به ایجاد جنگ با ایران و دلایلی که مانع از چنین اتفاقی بوده سخن گفته است. بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در بخشی از کتاب خود به خطراتی از جمله تهدیدات هسته‌ای ایران و کره شمالی که به زعم وی برای آمریکا تهدید بشمار می‌رود اشاره کرده است. او  در کتاب اتاق اتفاق، اختلافات میان ترامپ و وزیر امور خارجه وقت و مشاور امنیت ملی آمریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران را جرقه ورود خود به کاخ سفید ذکر کرده است.

جان بولتون در بخشی از کتاب افشاگرانه خود با عنوان«اتاق اتفاق»، از تقلای واشنگتن و رایزنی های آن با مسکو برای متقاعد کردن روسیه به پایان حضور ایران در سوریه روایت کرده است. بولتون در بخشی از این کتاب نوشته است: پوتین با اشاره به مخالفان سوری تاکید کرد که آنها متحدان قابل اعتمادی برای ما نیستند و نمی توان به آنها اعتماد کرد. درعوض، وی خواست که ما روند صلح سوریه را پیش ببریم. من گفتم اولویت های ما نابودی داعش و حذف همه نیروهای ایرانی است. ما درگیر جنگ داخلی سوریه نبودیم؛ اولویت ما ایران بود. مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در این کتاب مدعی شده است: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درمورد اینکه چه کسی مسئولیت خروج نیروهای ایرانی از سوریه را برعهده می گیرد، با اشاره به من گفت که باید مستقیما به ترامپ بگویم که روس ها نیازی به ایرانی ها در سوریه ندارند و حضور نیروهای ایرانی در سوریه مزیتی برای روسیه ندارد!

او در بخش دیگری در شرح جلسه ای در سال 2017 گفته است دونالد ترامپ در آن جلسه برای حمایت از حمله اسرائیل به ایران ابراز تمایل کرد.

«جان بولتون» در بخش دیگری اورده است  که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سال گذشته میلادی از «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن خواسته بود بین آمریکا و ایران میانجیگری کند. او گفته است که ترامپ این درخواست را به دلیل افزایش تنش ها بین دو کشور مطرح کرد اگرچه اعتقادی هم به موفقیت آبه در این زمینه نداشت. او اما در بخش دیگری نوشت ترامپ ضمن مخالفت با درخواست مودی برای معافیت هند از تحریم خرید نفت ایران به درخواست او بی توجهی کرد. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید همچنین نوشته، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشست سران گروه 7 در فرانسه به دیدار با وزیر خارجه ایران تمایل داشته است. این در حالی بوده که مشاور امنیت ملی کاخ سفید دل خوشی از چنین تصمیمی نداشته.

جان بولتون با ادعای افشاگری درباره رویدادهای پشت پرده کاخ سفید به یکی از نویسندگان پرفروش بازار کتاب تبدیل شده است. او در کتاب «اتاق حادثه» از روزهایی نوشته که در مقام مشاور امنیت ملی آمریکا در مرکز تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی حضور داشته است.  برای مردمی که مشتاق شنیدن درباره پشت پرده رویدادهای سیاسی هستند، این دست کتاب‌ها بسیار جذاب است. البته رسانه‌ها هم با اهداف گوناگون به آتش شهرت این دست آثار می‌دمند و جیب سیاستمدار دست به قلم شده را بیش از پیش پرپول می‌کنند. 

روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشتی به قلم «دانا میلبانک» به ضعف مدیریت دونالد ترامپ اشاره کرد و نوشت وی از افراد، نهادها یا کشورهایی که با او مخالفت کنند شکایت می‌کند تا اینگونه آنان را به ‌زعم خود شکست دهد. 

محمد المزل در تحلیلی با عنوان «بولتون در برابر ترامپ .... شرور در پوشش مبدل» در گالف نیوز امارات نوشت: هنگامی که در سال ۲۰۰۲ بوش در تدارک حمله به عراق بود، جان بولتون ، معاون وقت وزیر خارجه، در تدارک مقدمات حمله به این کشور نقش داشت. او به علت شروع جنگ هایی  به بهانه دفاع از  منافع امریکا که از زمان شروع  فعالیت خود در دولت ریگان به راه انداخته و باعث مرگ میلیون ها نفر انسان بیگناه شده، عذرخواهی نکرده است.

او در بخش دیگری از تحلیل خود نوشته است: ترامپ نمی تواند مانع انتشار این کتاب شود، ولی به افراد خود دستور داده است که بولتون را بی حیثیت کنند.جزئیات رفتارهای مزخرف ترامپ به عنوان رئیس جمهور از جمله تهدید به اعدام روزنامه نگارانی که منابع خبری خود را فاش نمی کنند، در کتاب های منتشره در دو سال گذشته نیز ذکر شده است.

عجیب آن که نگاه لیبرال های امریکایی به سوی  بولتون متمایل شده است و او را قهرمان مبارزه خود برای خلاصی از شر ترامپ می دانند، ولی اشتباه می کنند. نباید فراموش کرد که بولتون فرد شروری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید