اولتیماتوم 7روزه چین به رسانه‌های آمریکایی

کدخبر: ۳۴۶۴۵۶
اقتصادنیوز؛ «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اقدام اخیر آمریکا به 4 رسانه آمریکایی AP، CBS، NPR و UnitedPressInternational مهلت یک هفته‌ای داد تا اطلاعات درباره اقدامات خود در چین را به دولت این کشور تحویل دهند.
اولتیماتوم 7روزه چین به رسانه‌های آمریکایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ این رسانه‌ها شامل «آسوشیتدپرس»، «سی‌بی‌اس»، رادیو ملی آمریکا «ان‌پی‌آر» و «یونایتد پرس اینترنشنال» هستند که در مهلت ۷ روزه، فرصت دارند اطلاعات درباره اقدامات خود در چین را به دولت این کشور تحویل دهند.

پکن خواستار دریافت اطلاعات رسانه‌های آمریکایی مستقر در چین شد

به تازگی «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور، روزنامه «گلوبال تایمز»، «تلویزیون دولتی چین»، «خبرگزاری چین» و روزنامه «پیپلز دیلی» را ابزار تبلیغاتی دولت چین می‌داند.

از طرف دیگر، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در این خصوص گفت که به منظور تضمین شفاف‌سازی هرچه بیشتر عملیات‌ حزب کمونیست چین در آمریکا، دستور معرفی چهار رسانه چینی دیگر به عنوان عناصر خارجی را صادر کرده است.

وزارت خارجه آمریکا به این چهار رسانه چین در آمریکا ابلاغ کرده که می‌بایست جزئیات کارمندان آمریکایی و دارایی‌هایی املاک و مستغلات خود را به وزارت خارجه آمریکا گزارش دهند و آنها را متهم کرده بود که رسانه‌های مستقل نیستند و ابزار تبلیغات چین در آمریکا هستند.

پیش از این نیز وزارت خارجه آمریکا بهمن ماه سال ۹۸، ۵ رسانه چینی از جمله خبرگزاری «شینهوا»، شبکه تلویزیونی جهانی چین، رادیو بین‌المللی چین، شرکت تولید و توزیع روزنامه «چاینا دیلی» و «هان تیان» را ابزار تبلیغاتی دولت پکن و بعنوان عناصر خارجی معرفی کرده بود.

این اقدام تلافی‌جویانه چین در میانه تنش با آمریکا که در پی تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ افزایش یافته است، انجام می‌شود.

دیروز کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ را با اتفاق آرا تصویب کرد. دولت چین می‌گوید هدف این قانون، مقابله با براندازی، تروریسم و مقابله با مداخلات خارجی در امور هنگ‌کنگ است. 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا اما با اتخاذ موضعی مداخله‌جویانه در خصوص هنگ‌کنگ به دنبال اعمال فشار به چین برای کاهش تسلط این کشور بر هنگ‌کنگ هستند. این در حالی است که سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های آمریکا و اروپا بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید