مخالفت ترامپ با نابودی داعش

کدخبر: ۳۴۷۶۳۱
اقتصادنیوز: مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کتابش نوشته رئیس‌جمهور آمریکا گفته واشنگتن نباید داعش را به نفع کشورهای دیگر نابود کند.
مخالفت ترامپ با نابودی داعش

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در بخشی از کتابش اشاره کرده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفته کشورش نباید به نفع ایران و روسیه با داعش وارد جنگ شود. 

بولتون در یکی از بخش‌های کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» که این روزها به بمب خبری علیه ترامپ تبدیل شده به مشاجره رئیس‌جمهور آمریکا با «جیمز متیس»، وزیر دفاع سابق این کشور بر سر مسائل مختلف پرداخته است.

بولتون در این کتاب نوشته است: «متیس یک بار دیگر تلاش کرد ولی ترامپ این بار سراغ مسئله سوریه رفت و گفت: "چرا داعش را در سوریه می‌کشیم؟ چرا روسیه و ایران این کار را انجام ندهند؟ این بازی را خیلی کش داده‌ام. چرا داریم داعش را به نفع روسیه و ایران و عراق-که این کشور تحت کنترل ایران است- می‌کشیم."»

بولتون نوشته «مایک پامپئو در همینجا تسلیم شده و گفته که اگر دستور ترامپ این است باید اجرا شود. او در عین حال گوشزد کرده که این روش به پیروزی ختم نخواهد شد.

بولتون در ادامه نوشته است: «ترامپ جواب داد: "آنجا ویتنام می‌شود. چرا ما داریم از کره جنوبی در برابر کره شمالی محافظت می‌کنیم؟" پامپئو گفت: "فقط به ما ۹۰ روز وقت بدهید" ولی ترامپ در جواب گفت: "هر چه بیشتر طول می‌کشد من جنگ را مال خودم کرده‌ام. دوست ندارم در جنگ‌ها بازنده شوم. نمی‌خواهم که جنگ ما شود. حتی پیروز هم بشویم چیزی نصیبمان نمی‌شود.»

بولتون در این کتاب روایت خودش را از دلایل شکست سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران ارائه کرده است.

 بولتون در کتابش درباره اینکه چرا به نظر او سیاست ترامپ در قبال ایران موفق نبوده توضیح داده و اشاره کرده که پاسخ این سئوال را باید در ویژگی‌‌های رئیس‌جمهوری جست که می‌خواست خودش را سرسخت نشان دهد، اما روز به روز نظرش را عوض می‌کرد. بولتون نوشته اولویت اصلی ترامپ «رسیدن به توافقی بود که علی‌رغم داشتن نقائص اساسی آن را موفقیتی عظیم جلوه دهد.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا همچنین نوشته مجبور بوده ترامپ را از دیدار با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران منصرف کند زیرا این بیم وجود داشته که طرف ایرانی عملکرد بسیار بهتری نسبت به ترامپ داشته باشد. 

بولتون در بخش‌های دیگری از کتاب به بی‌ثباتی‌های ترامپ در موضع‌گیری‌ها و عوض شدن نظرات او اشاره کرده و قابل‌اتکا نبودن اظهارات و وعده‌های رئیس‌جمهور را خاطرنشان کرده است. 

بولتون نوشته ترامپ در اوایل کارش به او گفته که به نخست‌وزیر اسرائیل اطمینان‌ خاطر داده که اگر اسرائیل از زور نظامی علیه ایران استفاده کند «من از او حمایت می‌کنم.» ترامپ از بولتون خواسته در یکی از سفرهایش به فلسطین اشغالی این روایت را برجسته کند. 

به نوشته بولتون، رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به او گفت: «به بی‌بی‌ (نتانیاهو) بگو که اگر از نیروی (نظامی) استفاده کند، من از او حمایت خواهم کرد. من به خودش گفتم اما تو هم دوباره به او بگو».

نیویورک‌تایمز نوشته وقتی که بولتون وارد کاخ سفید شده متوجه شده که واقعیت‌ها کاملاً با پندارهای او متفاوت هستند. ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده و مطمئن بوده که ایرانی‌ها برای مذاکره به التماس می‌افتند، حتی اگر مجبور به پذیرش شرایط سخت‌تری باشند. 

بولتون در کتابش می‌نویسد: «ترامپ همیشه این گلایه را مطرح می‌کرد که همه در دنیا می‌خواهند با او صحبت کنند اما هیچ ‌وقت نمی‌دانند چطور آن را مطرح کنند... بنابراین جای تعجب نداشت که او سرانجام شروع کرد به مطرح کردن اینکه باب مذاکره با ایران را باز کند.»

بولتون نوشته از نظر ترامپ، «حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران می‌خواست با او مذاکره کند، پوتین خواستار گفت‌وگو بود و  همه می‌خواستند با او حرف بزنند اما کسی، همه چیز را به هم می‌ریخت. البته به پوتین و نه روحانی هیچ تلاشی برای برقراری تماس با ما انجام نداده بودند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید