هنگ کنگ از سوی انگلیس تحریم شد

کدخبر: ۳۵۰۷۸۲
اقتصاد نیوز: وزیر امور خارجه انگلیس بار دیگر لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط کنگره چین را به باد انتقاد گرفت و اعلام کرد که این منطقه را در فهرست تحریم‌های تسلیحاتی انگلیس قرار داده است.
هنگ کنگ از سوی انگلیس تحریم شد

 

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: «دومینیک راب» روز دوشنبه در مجلس عوام توضیح داد که از این پس ارسال تسلیحات نظامی مرگبار و تمام تجهیزاتی که ممکن است برای سرکوب مردم به کار برده شود، به هنگ کنگ متوقف می‌شود.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین عنوان کرد که پیمان انگلیس با هنگ‌کنگ در خصوص استرداد مجرمین را بدون فوت وقت و به ‌طور دائم به حالت تعلیق در آورده است.

کانادا و استرالیا نیز معاهده استرداد مجرمین خود با هنگ‌کنگ را لغو کرده‌اند و به نظر می‌رسد آمریکا نیز در صدد انجام اقدامی مشابه است.

وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد که تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ «نقض جدی» تعهدات پکن ذیل قوانین بین‌المللی است. وی با تکرار آمادگی لندن برای اعطای حق شهروندی به مردم هنگ‌کنگ، افزود که جزئیات این طرح در هفته‌های آینده توسط وزیر کشور ارائه خواهد شد.

راب با این حال خاطر نشان کرد که لندن خواهان «روابطی مثبت» با چین است و در جهت رفع مشکلاتی چون تغییرات اقلیمی و سرمایه گذاری تجاری با این کشور همکاری می‌کند.

لیو ژیائومینگ، سفیر چین در انگلیس گفته است پکن هنوز پاسخی آماده نکرده، اما هشدار داد بهتر است که لندن وارد بازی تلافی‌جویی نشود.

وی موضع انگلیس را غیرمسئولانه و غیرموجه خواند و تصریح کرد که تصویب این لایحه به موقع، لازم و معقولانه بود و راه حل اساسی برای پایان دادن به هرج‌ و مرج و برقراری نظم در هنگ‌کنگ بشمار می‌رود.

سفیر چین به لندن هشدار داد که ضمن احترام به حق حاکمیت پکن، «به هیچ وجه» در امور داخلی هنگ‌کنگ دخالت نکند.

کنگره خلق چین ۲ هفته پیش قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ را تصویب کرد. پکن این قانون را در پاسخ به اعتراضات خشونت‌آمیز طرفداران به اصطلاح دموکراسی در سال گذشته در هنگ کنگ وضع کرد.

مقامات چین می‌گویند، این قانون نه تنها به حقوق شهروند هنگ کنگی آسیبی وارد نمی‌کند بلکه با براندازی، تروریسم، جدایی و تبانی با نیروهای خارجی مقابله خواهد کرد که باعث رشد و شکوفایی بیشتر این منطقه خواهد شد.

روابط انگلیس و چین در ماه‌های اخیر بر اثر فشارهای آمریکا روی سراشیبی قرار گرفته است. در حالی که انگلیس برای جبران خسارت‌های ناشی از خروج از اتحادیه اروپا روی گسترش همکاری‌های تجاری با چین حساب باز کرده‌ اما هفته گذشته ناگزیر از فشارهای کاخ سفید، به توقف مشارکت غول فناوری هوآوی در پروژه راه‌اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم تن داد.  

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس امروز در گفت و گو با خبرنگاران تصریح کرد: باید در رابطه با چین تعادل را رعایت کرد و من هم نمی‌خواهم وادار به چین‌هراسی و اتخاذ مواضع ضد چینی شوم.   

وی افزود: البته ما درباره تحولات هنگ‌کنگ نگرانی‌های جدی داریم ولی سیاست تعامل با چین را متوقف نخواهیم کرد. چین عامل مهمی در تحولات ژئوپلیتیک، زندگی و نسل بعد از ما است و به همین خاطر باید سنجیده عمل کنیم.   

نخست وزیر انگلیس عنوان کرد که لندن نسبت به برخی سیاست‌های پکن سخت‌گیرانه خواهد بود اما به تعامل با این کشور ادامه می‌دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید