رویترز گزارش داد؛

مقدمه‌چینی برای پادشاهی «محمد بن سلمان»

کدخبر: ۳۵۰۹۴۴
اقتصادنیوز؛ کاربران توییتر در عربستان سعودی همزمان با بیماری سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور و انتقالش به بیمارستان ریاض، هزاران توییت را رد و بدل کرده اند که در همه آنها «محمد بن نایف» ولیعهد سابق این کشور و معاونش به فساد متهم شده اند. ناظران می‌گویند ین بخشی از طرح بن‌سلمان برای مقدمه‌چینی پادشاهی است.
مقدمه‌چینی برای پادشاهی «محمد بن سلمان»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا؛ توییت های شدید علیه محمد بن نایف ولیعهد سابق سعودی از روز جمعه و همزمان با اعلام انتقال پادشاه این کشور به بیمارستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در این توییت ها از «سعد الجبری» معاون بن نایف به عنوان ابزرای برای نسبت دادن اتهام به بن نایف و متهم کردن او به فساد استفاده می شود.

منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته اند که این اقدام در راستای موج جدید اقدامات ولیعهد کنونی برای منزوی کردن رقبا و زمینه سازی برای متهم کردن ولیعهد سابق به فساد و مقدمه چینی برای بر تخت نشستن خود اوست.

موج شدید توییت های حامیان محمد بن سلمان در حالی تشدید شده که خبرهای ضد نقیض و تایید نشده ای درباره وخامت اوضاع جسمی پادشاه عربستان سعودی و اعلام وضعیت آماده باش کامل در ریاض پایتخت این کشور در رسانه های مختلف مخابره می شود.

دو منبع سعودی در این باره به خبرگزاری رویترز گفتند:پشت کمپینی که آغاز شده به نظر می رسد حامیان  حکومت سعودی هستند که هدف تاثیرگذاری روی افکار عمومی تا پیش از متهم کردن احتمالی محمد بن نایف به فساد و دادگاهی کردن او را دنبال می کند.

یکی از این دو منبع که خبرگزاری روزیترز آنها را منابع آگاه از امور یاد کرده، گفته اند که حامیان  دولت از ماه مارس گذشته در حال آماده سازی اسناد و مدارکی برای این هدف هستند و عاملان آن توییت ها به دنبال بدنام کردن وجهه بن نایف در داخل عربستان هستند.

منبع دوم هم گفته است: واضح است که این کمپین از سوی حکومت حمایت می شود زیرا شخصیت های برجسته نزدیک به محمد بن سلمان برای بزرگ نمایی آن تویتت ها در حال تلاش هستند.

از بن نایف پیش از سرنگونی، به عنوان مهمترین رقیب بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی نام برده می شد؛ زیرا او کنترل نیروهای امنیتی را برعهده داشت و از روابط بسیار نزدیکی با دستگاههای اطلاعاتی غرب برخوردار بوده   است.

مقامات سعودی بن نایف را در مارس گذشته بازداشت کردند و او اکنون به همراه دو عضو  دیگر خاندان حاکم در محلی نامعلوم نگهداری می شوند. الجبری معاون وی هم در تبعید در کاناداست. بااین حال مقامات سعودی دو نفر از فرزندانش را در مارس گذشته بازداشت کرده اند تا وی را وادار به بازگشت کنند.

خالد پسر الجبری در پیامی تلفنی به رویترز گفته است که کمپین اخیر توییتر در عربستان در واقع به هدف انحراف از قضیه اصلی یعنی گروگان گرفتن بردار و خواهرش و همنچنین سرکوب غیرقانونی و ادعاهای دروغین است.

تحرکات اخیر مقامات سعودی علیه محمد بن نایف جدیدترین اقداماتی است که از  آنها به عنوان تلاش ها برای تقویت قدرت بن سلمان در داخل خاندان آل سعود و رهایی از تهدیدیای احتمالی یاد می شود.

تسریع روند کمپین ها علیه بن نایف

اواخر هفته گذشته هزاران حساب توییتری مطالب مرتبط با فساد سعدالجبری و هشتگ های «سعدالجبری فراری» و فساد سعد الجبری را منتشر کردند. حساب توییتری موسوم به «الردع السعودی» که یکی از حساب های برجسته در عربستان است و معمولا توییت هایی در حمایت از دولت منتشر می کند و بیش از ۱میلیون و دویست دنبال کننده در توییتر نیز دارد، می گوید که محمد بن نایف به شبکه فسادی که الجبری آن را مدیریت می کرد ، چراغ سبز نشان  داده است.

یک دیپلمات آگاه هم در این باره گفته است: توییت های توییتر راه را برای مقامات سعودی جهت وارد کردن اتهام فساد به بن نایف و دست داشتنش در فساد نسبت داده شده به الجبری هموار می کند.

یکی از دو منبع سعودی هم در این باره گفته است: پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در صورت شکست ترامپ در انتخابات آتی آمریکا که حمایت خود را از بن سلمان به صراحت اعلام کرده، معاونان بن سلمان، روند چنین کمپینی علیه بن نایف و الجبری را تسریع می بخشند.

این در حالی است که جو بایدن نامزد دموکرات ها و رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیشتر موضع سختی در قبال محمد بن سلمان اتخاذ کرده و قول داده بود که او را وادار خواهد کرد به خاطر قتل جمال خاشقجی بها بپردازد. او همچنین قول پایان دادن به فروش سلاح به عربستان را داده است.

توییتر ابزار مورد علاقه سعود القحطانی معاون ارشد بن سلمان محسوب می شدو از طریق آن مرکز رسانه ای دربار سطلنتی را اداره می کرد و نوعی ارتش الکترونیکی را در این خصوص تشکیل داده بود که مأموریت صیانت از وجهه عربستان و حمله به دشمنانش در اینترنت را دنبال می کرد.

قحطانی ۲۰۱۸ به دلیل طرح اتهاماتی در خصوص دست داشتن در قتل خاشقجی برکنار شد و به دست تحقیقات سپرده شد اما هیچ اتهامی متوجه او نشد. منابع مختلف به رویترز گفته اند که او همچنان در دایره نزدیک ولیعهد حضور فعال دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید