جنگنده های آمریکایی در آسمان لبنان

کدخبر: ۳۵۱۶۳۶
اقتصادنیوز: در حالی که «بیل اوربان» سخنگوی نیروهای سنتکام در منطقه نزدیک شدن جنگنده اف 15 امریکا به هواپیمای ماهان را یک ماموریت هوایی عادی تلقی کرده است، اما رهگیری هواپیمای مسافری ماهان در کریدور بین المللی با تجاوز به حریم هوایی سوریه و لبنان انجام شده است.
 جنگنده های آمریکایی در آسمان لبنان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا:هواپیمای ایرباس A۳۱۰ شرکت هواپیمایی ماهان که پنجشنبه شب دوم مرداد در آسمان سوریه  مورد تهدید جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت، مجبور به کاهش ارتفاع و فرود اضطراری در فرودگاه بیروت شد و بعد از پیاده کردن مسافران خود در بیروت، به سمت فرودگاه امام خمینی پرواز و حوالی ساعت ٣ بامداد به سلامت در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست.

یک مقام مسئول در مصاحبه با نور نیوز، در حوزه هوایی با بیان اینکه  اقدام جنگنده های امریکایی علیه یک هواپیمای مسافری در آسمان نقض آشکار قوانین بین المللی است، گفت:  بر خلاف اظهارات سخنگوی سازمان تروریستی سنتکام، جنگنده‌های اف - 15 آمریکایی در زمان رهگیری هواپیمای مسافربری ایرانی در ماموریت هوایی روتین نبوده‌اند و با تجاوز به آسمان لبنان اقدام به این رهگیری کرده‌اند.

این مقام مسئول در حوزه هوانوردی با رد این ادعای سخنگوی سنتکام که گفته بود جنگنده آمریکایی در آسمان سوریه و در مجاورت پایگاه«التنف» اقدام به بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ماهان ایران کرده است،گفت: رهگیری هواپیمای ایرانی توسط جنگنده آمریکایی در آسمان لبنان و در زمانی که هواپیمای مسافربری در حال کم کردن ارتفاع خود برای نزدیک شدن به فرودگاه بیروت بوده صورت گرفته است.

وی بیان کرد: خلبان هواپیمای ماهان که در حال عبور از روت بین‌المللی بوده چندین بار به خلبانان جنگنده‌های آمریکای اخطار می‌کند که از هواپیمای مسافربری فاصله بگیرند اما پس از بی‌توجهی جنگنده‌های آمریکایی به اخطارها و تداوم مانورهای خطرناک در نزدیک هواپیمای ماهان، خلبان پرواز بر اساس دستورالعمل‌های پروازی برای خارج شدن از وضعیت خطرناک اقدام به کاهش شدید ارتفاع می‌کند.

وی معتقد است: با توجه به اطلاعات ارائه شده ازسوی این مقام مسئول در حوزه هوانوردی می‌توان نتیجه گرفت که یا آمریکایی‌ها آگاهانه درباره محل دقیق وقوع این رخداد دروغ گفته‌ و به دنبال کتمان موضوع تجاوز به حریم هوایی لبنان هستند و یا سیستم فرماندهی و کنترل ارتش آمریکا به قدری نابسامان است که اطلاعات ناقص ویا دروغ به ستاد فرماندهی منعکس شده است.

پس  از این اقدام غیر قانونی نیروهای امریکایی، بلافاصله «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام امریکایی گفت: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد. 

وی افزود: در عین حال در تماس مجید تخت ‌روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با آقای گوترش دبیرکل آن سازمان صراحتاً تأکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد، جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسؤول آن خواهد شناخت، ضمن اینکه این پیام همچنین به سفیر سوئیس در تهران نیز اطلاع داده شد.

همزمان نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم اعلام کرد: علاوه بر گفت‌وگوی تلفنی «مجید تخت‌روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، به زودی طی نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد، مراتب اعتراض خود را از تهدید هواپیمای مسافربری ماهان اعلام خواهد شد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز جمعه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت:  تجاوز آشکار جنگنده های آمریکایی به هواپیمای ایران باید با محکومیت آمریکا همراه باشد و ایران مراتب اعتراض حقوقی خود را صبح امروز (جمعه) کتبا به ایکائو تقدیم کرد.

وی تاکید کرد: تعرض به هواپیمای مسافری یک اقدام تروریستی است و چطور ممکن است هواپیمای مسافربری که طبق پروتکل های هوانوردی در مسیر تجاری خود در حال پرواز است از سوی جنگنده های یک کشور مورد تعرض و تهدید قراربگیرد؟

وزیر راه و شهرسازی در خصوص توضیحات آمریکا مبنی بر اینکه فقط برای شناسایی نوع هواپیما به این پرواز نزدیک شده ایم و فاصله ایمنی رعایت شده است، افزود: تعرض امریکا با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست و ایران توقع بررسی فوری و محکومیت دارد.

سازمان هواپیمایی کشوری نیز در واکنش به تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، اعلام کرد: ایران مراتب اعتراض جدی خود را رسما به شورای سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارائه و خواستار رسیدگی فوری به موضوع است.

این سازمان تاکید کرده است که در پی تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده امریکا بر فراز خاک سوریه به  پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان که روز پنجشنبه دوم مرداد ماه۱۳۹۹ در کریدورهای بین المللی هوایی در آسمان سوریه از فرودگاه بین المللی امام خمینی عازم بیروت بود، تعدادی از مسافرین به دلیل عکس العمل خلبان جهت پیشگیری از تصادم با پروازهای متعرض، دچار جراحات شدند.

با توجه به اقدام غیر قانونی نیروهای امریکایی در منطقه و تهدید هواپیمای مسافربری ایرانی در آسمان توسط جنگنده های امریکایی انتظار می رود سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) دارد در اسرع وقت به این مساله رسیدگی و نسبت به این اقدام امریکایی ها واکنش نشان دهد.

اقدام هواپیماهای جنگنده امریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی مصداق بارز نقض حقوق بین الملل و مقررات و استانداردهای هوانوردی است و تمام سازمان های بین المللی باید این اقدام را به فوریت محکوم کنند تا صنعت حمل ونقل هوایی دنیا از این منظر لطمه بیشتری نبیند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید