چرا نخست‌وزیر عراق را به آمریکا و عربستان راه ندادند؟

کدخبر: ۳۵۳۸۹۷
اقتصادنیوز: به‌رغم نزدیکی مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به محافل آمریکایی قرار بود او در کنار سفر به ایران به عربستان و ایالات متحده نیز سفری داشته باشد، با این حال تا به امروز این سفرهای انجام نشده است.
چرا نخست‌وزیر عراق را به آمریکا و عربستان راه ندادند؟

به گزارش اقتصادنیوز، اسپوتنیک دراین باره نوشت، سعودی ها یک روز مانده به سفر الکاظمی به بهانه بیماری پادشاه عربستان سفر او را لغو کردند و آمریکایی ها فعلا وی را در حالت به قول خودشان استندبای (آماده باش) قرار داده اند. ظاهرا آنها قبل از سفر آقای کاظمی خواسته هایی را دارند که باید نخست وزیر عراق انجام  دهد تا پذیرای حضور او در خاک کشورشان باشند.

این در حالی است که ایرانی ها بی هیچ شرطی مهماندار نخست وزیر عراق شدند. علیرغم اینکه کاظمی برخی اقدامات را بر علیه منافع ایران و منافع دوستان ایران در عراق انجام داده اما باز هم ایرانی ها با آغوش باز از او استقبال کردند تا توطئه های دشمنان را بشکنند و به او بمفهمانند که هر چه قدر هم به آمریکا و عربستان سعودی نزدیک باشد باز هم جزو شیعیان عراق به حساب می آید و پشت و پناهش فقط ایران است.

آمریکایی ها از الکاظمی می خواهند که با آنها در زمینه محاصره اقتصادی ایران همراهی کند و همه کانالهای تجاری و اقتصادی همکاری با ایران را ببندد، در حالی که کاظمی بخوبی می داند چنین چیزی امکان پذیر نیست و همچنین برای ایجاد نوعی توازن استراتژیک نیاز دارد با همه همسایگان عراق همکاری اقتصادی داشته باشد نه اینکه همکاری اقتصادی با ایران را قطع کند.

در حالی که میانگین تراز تجاری تجارت عراق با ترکیه حدود بیست میلیارد دلار است، تراز تجاری عراق با ایران فقط حدود 5 ملیارد دلار است و تراز تجاری عراق با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حدود یک ملیارد دلار.

این در حالی است که بر اساس تواقع تجاری که از زمان صدام حسین میان عراق و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وجود دارد این کشورها از تسهیلات زیادی برای ایجاد روابط تجاری با عراق برخوردار هستند و اگر حتی بحث رقابت مطرح گردد این کشورها به راحتی می توانند هم با ایران و هم با ترکیه در عراق رقابت کنند چون هزینه های عوارض گمرکی کالای آنها بسیار پایین تر است.

بحث مطرح شده این است که این کشورها نه کالایی را دارند که بتوانند به عراق صادر کنند و نه تمایل به تجارت با عراق دارند.

اسپوتنیک در ادامه نوشت: اینکه این کشورها شرط کنند تا عراق روابط اقتصادی اش با ایران را قطع کند و روابط سیاسی اش با ایران را به کمترین سطح ممکن برساند هم یک تله است که می تواند شدیدا به ضرر عراق تمام شود، چون مشخص نیست اگر عراقی ها دست به چنین کاری بزنند چه تضمینی وجود دارد کشورهای عربی بتوانند جای سرمایه گذاری ایران در عراق را بخواهند یا بتوانند پر کنند.لیست تقاضاهای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مقایسه با لیست تقاضاهای آمریکا شاید بیشتر هم باشد.آنها خواهان آن هستند که عراق مجددا به صف جبهه مخالف ایران بپیوندد و همچنین نیروهای همسو با ایران در عراق را قلع و قمع کند.

همچنین بحث انتخابات زود هنگام که توسط الکاظمی مطرح شده یکی از خواسته های آمریکا و عربستان سعودی بوده و هست که بر الکاظمی تحمیل شده چون آنها تصور می کنند در انتخابات آتی می توانند اکثریت پارلمانی را به دست آورند.

کاظمی می داند بسیاری از خواسته‌های آمریکا را نمی تواند محقق کند و اگر هم بخواهد محقق کند همه چیز را از دست می دهد و به همین دلیل زیر بار انجام بسیاری از خواسته های آمریکا و عربستان سعودی، حداقل تا به حال، نرفته و به همین دلیل هم آنها از پذیرش او سر باز می زنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید