تشدید تنش در بلاروس/ سه هزار نفر بازداشت شدند/یک خبرنگار روس در بین بازداشتی ها

کدخبر: ۳۵۵۰۸۸
اقتصادنیوز: پس از اعلام پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، ۳۰۰۰ شهروند معترض در سراسر این کشور بازداشت شدند.
تشدید تنش در بلاروس/ سه هزار نفر بازداشت شدند/یک خبرنگار روس در بین بازداشتی ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا: به نقل از تی‌آرتی، پس از اعلام پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، حدود ۳۰۰۰ شهروند معترض در حوادثی که از آغاز تظاهرات‌های اعتراض آمیز در سراسر این کشور رخ داده، بازداشت شدند.

اولگا چمودانووا سخنگوی نهاد ریاست جمهوری بلاروس اظهار کرد: معترضان از نیمه شب گذشته در میادین و حوزه‌های رای گیری در ۳۳ منطقه مسکونی در سراسر کشور اقدام به برگزاری تظاهرات "غیرمجاز" کردند.

وی افزود: "تقریباً ۳۰۰۰ نفر در خلال تظاهرات‌های غیر مجاز در سراسر کشور بازداشت شدند. حدود ۱۰۰۰ نفر از بازداشت شدگان در مینسک پایتخت بلاروس و بیش از ۲۰۰۰ نفر دیگر نیز در سراسر این کشور دستگیر شدند." 

خانم  سوتلانا تیخانوفسکایا، یکی از نامزدهای مهم انتخابات ریاست جمهوری بلاروس گفته است، نتایج غیرقطعی انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد و آنها همچنان به مبارزه خود در زمینه دستیابی به نتایج واقعی ادامه خواهند داد.

همچنین وزارت خارجه روسیه به بازداشت خبرنگار اسپوتنیک در مینسک واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز اعلام کرد که بازداشت خبرنگار روس در مینسک را نمی‌توان برادرانه دانست.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه فعالیت نیروهای امنیتی بلاروس در مقابل خبرنگار روسیه را غیرحرفه‌ایی دانست.

زاخارووا افزود که خبرنگاران مؤظف‌اند که کار خود را  انجام دهند، قوانین کشور را مراعات نمایند. اکثر خبرنگاران وظیفه خود را مطابق قوانین انجام می‌دهند. اجازه فعالیت با خودشان است اما به جای احترام با دنده به سر آنها زدند.

زاخارووا تاکید کرد: "چنین عملی درقبال خبرنگاران روسیه را به هیچ شکل نمی‌توان روابط برادرانه دانست".

این در حالی است که لیدیا یرموشینا رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس اعلام کرد که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور کنونی با کسب ۸۰.۲۳ درصد از کل آراء ماخوذه برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده و سوتلانا تیخانوفسکایا رقیب اصلی الکساندر لوکاشنکو تنها توانسته، ۹/۹ درصد از کل آراء ماخوذه را به دست آورد.

انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس با حضور ۶ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۹۳۲ واجد شرایط را در روز نهم اوت برگزار شد. در این دور از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس پنج نامزد از جمله الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور فعلی، آنا کانوپاتسکایا، نماینده پیشین پارلمان بلاروس، آندری دمیتریف، نایب رئیس جنبش (حقیقت را بگو)، سرگئی چریچن رئیس حزب سوسیال دمکرات و سوتلانا تیخانوفسکایا به رقابت پرداختند. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور فعلی بلاروس از سال ۱۹۹۴ تاکنون ۵ بار به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب شده و دوره ریاست وی امسال به پایان می‌رسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید