دفاع قاطع مدرس خیابانی از عملکردش در وزارت صمت

کدخبر: ۳۵۵۳۵۵
وزیر پیشنهادی صمت ضمن تشریع برنامه های خود عنوان کرد: اطمینان می دهم وزارت صنعت در دوره جدید فعالیت خود همچون ماه های گذشته با هرگونه واردات بی رویه به شدت ممانعت کند و از این آسیب مراقبت لازم را به عمل آورد.
دفاع قاطع مدرس خیابانی از عملکردش در وزارت صمت

به گزارش اقتصادنیوز، حسین مدرس خیابانی، وزیر پیشنهادی وزارتخانه صمت در جلسه علنی امروز مجلس گفت: امیدوارم به یاری خداوند و با کمک نمایندگان و همت مردم به ویژه صنعت گران، تولید کنندگان برای خدمتگذاری و برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی در این شرایط کوشا باشم.

وی افزود: شرایط کنونی کشور سخت و البته اعتلابخش، سخت به دلیل جنگ اقتصادی و تحریم و همراه شدن شیوع کرونا ویروس با آن که بی سابقه ترین فشار اقتصادی را در پی آن شاهد هستیم و اعتلابخش از جهت فرصت هایی که این شرایط برای خودکفایی و بلوغ توانمندی های تولید و صادرات ایجاد می کند، در کنار هم قرار گرفتن حاکمیت، مردم و نهاد های انقلابی در مدیریت شیوع کرونا در کنار ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جهش تولید از مصادیق این تعالی بخشی است.

اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید؛

* از رویکرهای اصلی برنامه من که حاصل کار کارشناسی، حضور میدانی در بازدید از واحد ها صنعتی و تشکیل جلسات مکرر با بخش های صنعتی است بهبود معیشت مردم و اشتغال است، دقیقا همان دو موضوعی که دشمن آن را نشانه رفته است، در این برنامه تلاش شده ضمن پاسخگویی به دغدغه های نمایندگان مجلس حرکتی منطبق بر اسناد بالا دستی، سیاست های اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون رفع موانع تولید و استفاده حداکثری از توانمندی تولید داخلی مبتنی بر سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در تحقق جهش تولید در وزارت صمت شکل بگیرد.

>>> بیشتر بخوانید؛

>>>> چرا به شرکت های خاص ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شده است؟/ مدرس خیابانی باید محاکمه شود نه وزیر

>>>> نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی صمت: مافیای خودرو نمی خواهند مدرس خیابانی وزیر شود/او به مغزهای اقتصادی توجه دارد نه سیاسی

>>>> مخالفان وزیر پیشنهادی صمت: مگر قحط الرجال است؟ /کارچاق‌کن‌ها در راهروهای مجلس تلاش می کنند

>>>> مجلس به مدرس خیابانی اعتماد نکرد /۱۴۰ رأی منفی در سبد وزیر پیشنهادی صمت

>>>> مجلس به «مدرس خیابانی» رأی اعتماد نداد /موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی صمت چه گفتند؟

* همچنین نسبت به معیشت مردم دغدغه داشته و برنامه خود را در ۴ محور اصلی تحقق جهش تولید با اتکا بر توان ساخت داخل، توسعه سرمایه گزاری و تکمیل طرح های تولیدی، توسعه صادرات و کنترل واردات و مدیریت و تنظیم بازار تنظیم کرده و تلاش خواهم کرد علاوه بر حفظ آرامش بازار و تضمین فراوانی کالا با تکمیل طرح های نیمه تمام  و احیای واحد های تعطیل ضمن عمل به فرمان مقام معظم رهبری به اشتغال عنایت ویژه داشته باشم.

* این برنامه برگرفته از شرایط محیطی و تکانه های بیرونی و تحولات داخلی شاخص های کلان اقتصادی و تهدید ها و فرصت هایی است که تحت ۷ محور و ۴۰ برنامه و ۱۷۰ پروژه عملیاتی به منظور بهره برداری از ظرفیت تمامی استان ها و مناطق مرزی تدارک دیده شده است، اطمینان می دهم وزارت صنعت در دوره جدید فعالیت خود همچون ماه های گذشته با هرگونه واردات بی رویه به شدت ممانعت کند و از این آسیب مراقبت لازم را به عمل آورد.

* در آن سالی که من به عنوان قائم مقام فعالیت داشتم، در خصوص واردات بی رویه با ممنوعیت ثبت سفارش ۲۵۰۰ ردیف تعرفه کالاهای غیر ضرور و مشابه کالای داخلی موجب شدیم ۴ میلیارد دلار در واردات کالای غیرضروری صرفه جویی شود، همیشه اعلام کردم به غیر از سه قلم کالا، مواد اولیه، ماشین آلاتی که در داخل تولید نمی شود و کالاهای ضروری اجازه واردات به کشور نمی دهیم، در مقابل نمایندگان اعلام می کنم با هرگونه عدم شفافیت، فساد و رانت در وزارت صنعت به شدت برخورد کرده و با شفاف سازی وتکمیل سامانه های الکترونیکی در حوزه های مختلف وزارتخانه در کنار تمرکززدایی برای تفویض اختیار به استان ها تلاش خواهم کرد.

* بخش عمده‌ای از اختیارات شورای عالی معادن برای راه‌اندازی معادن کوچک و تعطیل به شورای عالی معادن واگذار شده است در عین حال مجوززدایی و تسهیل فضای کسب و کار که خواسته به حق فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان خدوم و علاقمند به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی است به منظور ورود به سرمایه‌های جدید بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی که منجر به رونق اشتغالزایی و اصل استقلال صنعت کشور می‌شود، جزو الزامات عملکردی خود دانسته و با انتصاب مدیران شایسته جوان و پایبند به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش خواهم کرد که در جهت استقلال صنعتی و قطع وابستگی بخش‌های صنعتی و معدنی  به خارج فعالیت کنم.

* مباحثی که در خصوص انتصاب افراد مطرح شده به من نمی‌چسبد، در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها گفتم فردی که نام بردید به طور رسمی به من اعلام نکردید ضمن اینکه لازم است بررسی کنید که انتصاب وی  بر اساس ابلاغ وزیر قبلی جهاد کشارزی بوده و قبل از من به وزارت صنعت آمده است، ما برای انتصابات از تمامی دستگاه های نظارتی و امنیتی استعلام می گیریم.

* امسال که با فرمایش مقام معظم رهبری سال جهش تولید عنوان گرفت وزارت صنعت برنامه ای مهم تر از برنامه ساخت داخل و جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای مشابه داخل ندارد، جلوی واردات کالاهای مشابه داخل را گرفته و خواهم گرفت، معتقدم فرصت تحریم برای اتکا و خودکفایی و استقلال صنعتی مشابه استقلال صنایع نظامی و دفاعی فرصتی بی بدیل است، امروز اقتصاد بدون نفت را تجربه می کنیم و ماه هاست که اقتصاد نفتی کشور را اداره می کنیم، کسانی که می گویند مدرس خیابانی باعث کاهش صادرات شده بدانند در دورانی که من قائم مقام بودم صادرات غیرنفتی حدود ۴۱.۳ میلیارد دلار  با ارزش ۱۳۵ میلیون تن به ۱۰۰ کشور دنیا با شدیدترین تحریم ها انجام گرفته است.

* وقتی صادرات امسال  را با سال گذشته مقایسه می‌کنیم نباید یادمان برود که امسال به  علت شیوع کرونا دو ماه مرزهای ما تعطیل شد. صادرات ما از خرداد ماه شروع به کار کرده است. اما الان ما به روند قبل از کرونا بازگشته‌ایم. نمایندگانی که این مقایسه را در نظر نمی‌گیرند خبر ندارند که تاثیر کرونا به اقتصاد دنیا چقدر بوده است. ۴۵ درصد تجارت دنیا کم شده است. اسپانیا، ایتالیا و فرانسه کاهش ۴۵ درصدی صادرات داشته و آلمان بعد از تاریخ ۱۹۴۲ رشد اقتصادی منفی ۷ درصدی را تجربه کرده است. رشد اقتصادی چین نیز بعد از ۲۰ سال متوقف شده است.

*{ با اشاره به شرایط ایران در شیوع بیماری کرونا}: نظام جمهوری اسلامی بدون اتکا به نفت و با اتکا به صادرات غیر نفتی با شدیدترین تحریم‌ها و تمرکز روی فرصت تبادل تجاری با همسایه‌ها کار کرده است. در مرزهای زمینی کشوری که ۱۵ همسایه دارد غیر قابل تحریم است. من هر جا به استان‌های مرزی رفتم گفتم که اگر می‌خواهیم کشور موفق شود باید روی استان‌های مرزی تکیه کنیم. راه نجات کشور تولید، صادرات و توجه به استان‌های مرزی است. مقایسه ایران که شدیدترین تحریم‌ها را دارد با دنیا غلط است کرونا باعث شد که مقایسه برابر بین حکمرانی ما و دیگران به وجود بیاید.

*{ با اشاره به وضعیت تولید و بازار در شیوع کرونا در ایران}: شیوع کرونا باعث شد که مردم قفسه‌های خالی کالا در کشورهای دیگر را ببنند اما در ایران خبری از قفسه‌های خالی نباشد. در کشورهای دیگر صف‌های طولانی برای غذا، غارت مغازه‌ها و دعوا برای دستمال کاغذی و ماسک را دیدیم اما در ایران چیزی ندیدم. از مجلس انقلابی انتظار انصاف دارم ستاد تنظیم بازار و مجموعه بازرگانی وزارت صمت در سال ۹۸ در اوج شیوع کرونا کالاهای اساسی مردم را تامین کرد و بعد از فروکش کردن موج اول مجوز صادرات گرفتیم و ماسک، لباس پرستاری، ونتیلاتور و دستگاه اکسیژن ساز صادر کردیم.

مدرس خیابانی

*{ با معرفی ایران به عنوان دارای بزرگترین اقتصاد کرونایی و با اشاره به توان صادرات تولیدی}: امروز قابلیت تولید ۲۲ میلیون ماسک در روز داریم این جهش تولید را از ۴ طریق پیش برده‌ام اول استفاده از ظرفیت‌های خالی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی، امسال برنامه احیای ۱۵۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی  را در دستور داشتیم که در چهارماهه اول سال ۴۳۰ واحد صنعتی روی پا شده است. از ۱۰۲۰ واحد معدنی که در برنامه بود ۱۴۶ واحد معدنی روی پا شده است.

مدرس خیابانی با اشاره به تحریم صنعت خودرو و رفتن شرکت‌های مثل کیاموتور و شرکت‌های فرانسوی از ایران گفت: قرار بر این بود خودروسازی ما تعطیل شود اما به کوری چشم دشمنان تعطیل نشد نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری در ۴ ماه اول سال تولید شده است. ایران خودرو ۳۳ درصد تولید خود را بالا برده و ۴۵ درصد تحویل خود را افزایش داده است.  پارسال ۱۹۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ داشتیم و امسال این عدد به زیر ۸۰ هزار تا کاهش یافته است.

* ما در تولید شمش آلومینیوم رشد ۵۰ درصدی داشتیم امسال ایران با راه اندازی طرح آلومینیوم جنوب به جرگه صادر کنندگان آلومینیوم می‌پیوندند. من قبلا هم گفتم بعضی از سیاست‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی در سفره مردم می‌نشیند مثلا برنج هندی باید ۵ برابر می‌شد اما با آزادکردن ارز دو نیم برابر شده است به دوستان باید بگویم که ارز ۴۲۰۰ تومانی سال ۹۷ به من ارتباطی ندارد. بنده از مرداد سال ۹۸ فقط برای ۱۰ کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی صادر کردم.

*{ خطاب به نمایندگان مجلس}: امسال تولید شمش ما ۲۸ میلیون تن افزایش  پیدا می‌کند در همین چهار ماه که من سرپرست بودم ۱۶ میلیون تن به زنجیره فولاد، تولید کنسانتره، شمش فولاد و آهن اسفنجی افزایش یافته است. اگر این جهش تولید نیست پس چیست؟ امروز شرایط سخت کشور ایجاب می‌کند که دولت، مجلس و مردم کنار هم باشند.

* ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر ما است. یک نفر به من گفت که شما همیشه می‌گویند ۴ میلیون تن. این رقم به خاطر این است که بی وفقه کالای اساسی وارد کشور می‌شود. خرید کالای اساسی به خاطر شیوع کرونا سخت است. بعد از شیوع کرونا همه به فکر ذخیره سازی افتادند. اما ایران سال‌هاست به خاطر تحریم ذخیره استراتژیک دارد با همان ذخایر تقاضای مضاعف در بازار ایجاد کردیم.

*{در مورد واردات مشابه کالاهای داخلی}: بدترین چیز برای تولید کننده همین مورد است. ما در زمان کرونا و پس از کاهش صادرات نفت متوجه ظرفیت‌های خود شده‌ایم. امروز تولید کننده ما در جلسه به من می‌گوید که ای کاش نتوانیم یک بشکه نفت بفروشیم چرا که تازه داریم نفس می‌کشیم. ما اگر نفت را کنار بگذاریم ظرفیت‌های ما دیده می‌شود. امسال واردات برنج نصف شده است و به برکت بارندگی‌ها کمتر هم می‌شود. بخشی از واردات کالاهای ضروری در مورد موبایل است که نمایندگان پشت تربیون می‌گویند که من بخشنامه داده‌ام. نمایندگان موظف هستند مستند سخن بگویند من هیچ بخشنامه‌ای راجع به موبایل صادر نکردم.

*{ در مورد وضعیت کارخانجات و واحدهای تولیدی}: وقتی سرپرست شدم خودروسازان، تولیدکنندگان لوازم خانگی و قطعه سازان به اتاقم آمدند و از وضعیت خود گفتند. نمایندگان می‌توانند از آقای دیانی بپرسند که چند میلیون دلار از ارز صادرات فولاد و مس به کارخانجات و تولیدکنندگان دادم. مواد اولیه همه این کارخانه‌ها را بدون پیک ترخیص بانک مرکزی ترخیص کردم. مثلا روز گذشته ۹ کانیتنر ترخیص وارد کشور شد. اگر شرکت‌های خودروساز فرانسوی و کره‌ای می‌دانستند که قرار است تولید دستگاه‌هایمان را افزایش دهند بازار ۸۵ میلیونی ایران را از دست نمی دادند.  امسال ۴۰۰ هزار دستگاه تولید و تا آخر سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تولید خواهیم کرد. به صنعتگران و کارآفرینان نوید می‌دهم که بازار میلیونی داخل و بازارهای منطقه‌ای زیر چکمه‌های شماست اگر استفاده نکنید معلوم نیست در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

*{در پایان سخنان خود  خطاب به حجت الاسلام و المسلیمن حسینی کیا در مورد حاشیه حضورش در کیمسیون اجتماعی}: من برای احترام به نمایندگان عذرخواهی کردم و تا کمیسیون اجتماعی آمدم چرا نباید به کمیسیون اجتماعی بیایم؟ شما در راهرو به من گفتید که اگر به موقع نیایم تعطیل می‌کنید در این سه روز به  بیشتر کمیسیون‌ها رفته‌ام مگر می‌شود کشور بدون حضور و شنیدن دغدغه نمایندگان مدیریت شود؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید