تصویری ازنیم قرن پیش میدان تجریش

کدخبر: ۳۵۵۶۳۹
اقتصادنیوز : هزار سال پیش تجریش، طجرشت خوانده می شد. کهنسالان درباره محل قدیمی تجریش اعتقاد دارند که نزدیک پل رومی در جاده قدیم شمیران رو به شمال طرف راست، روی تپه باغی بزرگ به نام «گِلِ باوکان» بود.
تصویری ازنیم قرن پیش میدان تجریش

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سفرمی ،آیا تا کنون از خود پرسیده اید محله ای که امروز در آن زندگی می کنید، در زمان های گذشته به چه شکل بوده و به چه نامی خوانده می شده است؟   

 1. تجریش

تجریش

هزار سال پیش تجریش، طجرشت خوانده می شد. کهنسالان درباره محل قدیمی تجریش اعتقاد دارند که نزدیک پل رومی در جاده قدیم شمیران رو به شمال طرف راست، روی تپه باغی بزرگ به نام «گِلِ باوکان» بود. (ظاهراً محلی که نماز عید فطر سال ۵۶ در آن برگزار شد.) دو دهکده تجریش و دزاشیب سابقا آنجا بودند.

تجریش

از گل باوکان تا امامزاده قاسم هم باغی دیگر به نام «جنت گلشن» بود. در اراضی اطراف این باغ ها گرگ های زیادی بودند که باعث زحمت اهالی تجریش می شدند، بدین لحاظ اهالی این منطقه دهکده را ترک کردند و به حوالی امامزاده صالح در جنت گلشن منتقل شدند و تجریش فعلی شکل گرفت.

تجریش

این دهکده کم‌کم رونقی گرفت و چنان شد که حتی طغرل نیز برای فرار از گرمای منطقه جنوب کوه های البرز و ری به آنجا پناه آورد. صدها سال بعد طهران پایتخت قاجاریان شد و این منطقه به ییلاق اهالی آنجا تبدیل گردید و اشراف این شهر باغ های زیادی جهت اقامت تابستانی در آنجا احداث کردند.

ساختمان‌های تجریش قدیم مانند روستای تاریخی ماسوله بود. یعنی ساختمان‌های روستا طوری بود که مردم از روی بام های یکدیگر طی مسیر می کردند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید