نتایج آراء؛ 2 موافق / 2 مخالف / 11 ممتنع

شکست سیاسی سنگین آمریکا مقابل ایران/قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رأی نداد

کدخبر: ۳۵۵۷۹۱
شورای امنیت سازمان ملل متحد به رغم تلاش‌های گسترده واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان با تصویب قطعنامه‌ای برای ادامه این تحریم‌ها مخالفت کرد.
شکست سیاسی سنگین آمریکا مقابل ایران/قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رأی نداد

به گزارش اقتصادنیوز، ۸۲ روز دیگر مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت ترامپ سرنوشت خود را در سیاست خارجی به تمدید تسلیحاتی ایران گره زده است و می‌خواهد از آن برای تبلیغات استفاده کند.

ترامپ که در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در برجام خاتمه داد، سیاست موسوم به فشار حداکثری را بر مردم ایران تحمیل کرد تا به زعم خود بتواند درباره نقایص توافقی که همواره آن را فاجعه بار نامیده است، با ایران به توافقی جدید دست یابد.

بنا به گزارش ایرنا، با گذشت نزدیک به سه سال از تروریسم اقتصادی، آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف سعی کردند با تحریک افکار عمومی و اینکه حق کامل برای پیشبرد اهداف ضد ایرانی خود در سازمان ملل را دارا هستند، راه را برای تصویب قطعنامه‌ای هموار کنند که خرید و فروش تسلیحات متعارف ایران را نشانه گرفته است.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.

با مشخص شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه که به نوعی اعلام جنگ با ایران محسوب می‌شد، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار به معنای شلیک تیر آخر به برجام می‌دانند.  از این رو در رای‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که از ساعت ۵.۳۰ عصر پنج‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت آغاز شد، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، اروپایی‌ها و غیرمتعهدها هم به آن رای ممتنع دادند و به این ترتیب، آمریکا طعم تلخ شکست دیپلماتیک در برابر ایران را بار دیگر چشید.

رای گیری انجام شده با  ۱۱ رای ممتنع، ۲ موافق که یکی آمریکا بود و ۲ مخالف شکست خورد.

بیانیه پامپئو پس از شکست آمریکا در شورای امنیت

همچنین بنا به گزارش عصرایران، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از اقدام شورای امنیت به عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتقاد کرد. وی اعلام کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را برعهده دارد. این شورا امروز نتوانست مجموعه مأموریت‌های اساسی خود را محقق کند. شورای امنیت قطعنامه معقولی را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ۱۳ ساله ایران رد کرد.

وی خاطرنشان کرد که این اقدام زمینه را برای ایران جهت خرید و فروش تسلیحات متعارف بدون محدودیت‌های خاص سازمان ملل برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته فراهم کرد.

او ادامه داد: ناکامی شورای امنیت در اقدام قاطعانه برای دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی غیرقابل‌توجیه است.

پامپئو

پامپئو با بیان این که کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به شدت از تمدید تحریم‌ها حمایت کردند،‌ ادعا کرد: شورای امنیت درخواست‌های صریح برای تمدید تحریم تسلیحاتی از جانب بسیاری از کشورهای خاورمیانه را که در معرض خشونت‌های ایران قرار دارند، رد کرد.

او پس از این شکست تحقیرآمیز اعلام کرد: شش عضو شورای همکاری خلیج فارس با هم جمع شدند تا از شورای امنیت بخواهند تحریم را تمدید کند. اسرائیل نیز از شورا خواست که همین کار را انجام دهد تا از گسترش و مدرن‌سازی زرادخانه ایران جلوگیری کند. ا

پامپئو خاطرنشان کرد: ایالات متحده هرگز دوستان ما را در منطقه که انتظار بیشتری از شورای امنیت داشتند، رها نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد، کشورش به کار خود ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود ایران، آزادی خرید و فروش تسلیحات را نداشته باشد.

واکنش ایران به شکست آمریکا در شورای امنیت

مجید تخت‌روانچی (نماینده ایران در سازمان ملل) در سخنانی پس از رأی مخالف شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی آمریکا، تصریح کرد:

مماشات هرگز در خدمت منافع مشترک بشریت نبوده، بلکه بر عکس، صرفاً قلدرها را جری‌تر کرده است. همه کشورها به ویژه اعضای شورای امنیت وظیفه دارند تا با همه توان خود اعتقاد به ارزش‌ها، اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد را احیا نمایند.

او ادامه داد: ما این را به خودمان و نسل آینده که اجباراً با پیامدهای اقدام یا بی‌عملی ما زندگی خواهد کرد، مدیون هستیم.

شورای امنیت جلسه

در سخنرانی روانچی آمده است: «تنها در شش کشور همسایه ایران در منطقه خلیج فارس، آمریکا ۵۰ هزار نیرو به همراه ۳۰۰ هواپیمای نظامی، یک ناو هواپیمابر و دهها ناوچه مستقر کرده و چهار مقر فرماندهی مرکزی برای نیروهای زمینی، هوایی، ‌دریایی و نیروهای ویژه خود ایجاد نموده است. از ۴۰ پایگاه نظامی غربی در خاورمیانه، ۲۹ پایگاه آن متعلق به آمریکا است. چنین حجم وسیعی از استقرار نیرو، این منطقه را به بزرگترین مرکز تجمع نیروهای نظامی خارجی در جهان تبدیل کرده است.»

بیانیه نمایندگی چین در سازمان ملل

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در خصوص ایران امروز در شورای امنیت رد شد. این نتیجه بار دیگر نشان می‌دهد که یکجانبه‌گرایی از هیچ حمایتی برخوردار نیست و زورگویی شکست خواهد خورد.

هر تلاشی برای در اولویت قرار دادن نفع شخصی به منافع عمومی جامعه بین‌المللی به بن‌بست خواهد خورد.

اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت بر این باورند که باید از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دفاع کرده و آنها را اجرا کرد.

آمریکا که دیگر جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در برجام نیست از هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت بازگرداندن خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برخوردار نیست. اگر آمریکا بر این اصرار بورزد، تلاشش محکوم به شکست است.

چرا انگلیس به قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رأی نداد؟

انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، به پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که از سوی آمریکا پیشنهاد شده بود، رأی ممتنع داد زیرا مشخص بود که این پیش‌نویس حمایت شورا را به خود جلب نخواهد کرد.

بیانیه نمایندگی روسیه در سازمان ملل

نمایندگی روسیه در سازمان ملل به قطعنامه شورای امنیت در خصوص «تحریم تسلیحاتی علیه ایران» که آمریکا آن را پیشنهاد داده بود رأی منفی داد.

ما همواره با تلاش‌ها برای تحمیل تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل مخالفیم.

پیشنهاد آمریکا نقض آشکار ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که صراحت دارد تنها روش مشروع برای تجدید نظر در نظام انتقال تسلیحات تصمیم متفق‌القول کمیسیون مشترک برجام است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید