افراد چاق بیشتر درگیر کرونا می شوند

کدخبر: ۳۵۶۶۲۸
استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: افراد چاق به دلیل وجود عوامل التهابی در بدن‌، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و همین موضوع خطر شدت بیماری را بیشتر می کند.
افراد چاق بیشتر درگیر کرونا می شوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، فرزاد شیدفر، از سخنرانان رویداد نگاهی به چاقی (A Glance on Obesity) که در روزهای ۲۳ و ۲۴ مرداد ۹۹ به صورت مجازی برپا شد، اظهار داشت: به نظر من چاقی یک بیماری مزمن است و بسیاری از عوامل در بروز آن نقش دارند. عادات غلط غذایی، مصرف غذاهای ناسالم، تحرک نداشتن، عوامل ژنتیکی و رفتاری در ابتلاء به چاقی مؤثر اند؛ بنابراین برای پیشگیری و درمان چاقی باید به همه این عوامل توجه کرد.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: همچنین چاقی خطر ابتلاء به دیابت، مشکلات قلب- عروقی، پوکی استخوان و کبد چرب را افزایش می‌دهد، بنابراین پیشگیری و درمان چاقی بسیار حائز اهمیت است.

شیدفر درباره درمان چاقی گفت: در اکثر موارد، درمان چاقی با اصلاح الگوی غذایی و تحرک بدنی انجام می‌گیرد ولی در مواردی عوامل ژنتیکی هم در بروز چاقی تأثیرگذار است که در چنین مواردی باید درمان چاقی به صورت جامع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

چاقی

این استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران در حاشیه این رویداد، افزود: در صورتی که نمایه شاخص توده بدنی، بالاتر از ۳۰ و وزن فرد بیش از حد معمول باشد از درمان دارویی در کنار اصلاح الگوی غذایی و تحرک استفاده می‌شود. در صورتی که شاخص توده بدنی نیز بالاتر از ۲۷ باشد و فرد مبتلا به بیماری‌های مانند فشار خون و دیابت باشد نیز باید برای کنترل و درمان چاقی درمان دارویی لازم توسط پزشک متخصص مربوطه انجام گیرد.

وی درباره ارتباط چاقی و بیماری کرونا، گفت: عوامل التهابی در بدن افراد چاق بیشتر از میزان طبیعی است بر همین اساس احتمال و خطر ابتلای افراد مبتلا به چاقی به بیماری کرونا بیشتر است، بنابراین در صورتی که وزن افراد ایده آل باشد و گرفتار چاقی نباشند خطر ابتلاء به کرونا به میزان قابل ملاحظه‌ای در فرد کاهش می‌یابد و این مسئله در بسیاری از مقالات علمی جهان در حال حاضر مطرح شده و مورد تأیید قرار گرفته است. ضمن اینکه به دلیل همین عوارض ناشی از چاقی این خطر وجود دارد که شدت بیماری هم در افراد مبتلا به چاقی بیشتر باشد.

شیدفر افزود: همچنین چاقی بخش زیادی از هزینه‌های درمانی کشورها را به خود اختصاص می‌دهد، چرا که چاقی نیز زمینه‌ساز ابتلای افراد به سندروم متابولیک، کبد چرب، دیابت، مشکلات قلبی- عروقی و فشار خون است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افراد به هیچ عنوان برای درمان چاقی از رژیم‌های خودسرانه استفاده نکنند، چرا که نه فقط این راهکار مؤثر نیست، بلکه می‌تواند عوارض زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید