به ازای هر 5 کیلوگرم اضافه وزن چقدر به احتمال ابتلا به دیابت اضافه می شود؟

کدخبر: ۲۷۱۶۸۹
اقتصادنیوز: رئیس انجمن دیابت ایران گفت: هر یک کیلوگرم افزایش وزن ۵ درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و از طرفی چاقی روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز  کامران نیکو سخن رئیس انجمن دیابت ایران اظهار کرد: با توجه به جوانی جمعیت کشور و کاهش سن ابتلا به دیابت باید نگران آمار مبتلایان به دیابت در سال‌های آینده باشیم؛ متاسفانه شیوع دیابت افزایش چشمگیری پیدا کرده است پس باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم.


وی بیان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده هر یک کیلوگرم افزایش وزن ۵ درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و از طرفی چاقی روز به روز در حال افزایش است پس باید به دنبال چاره‌ای برای کنترل این روند رشد باشیم.
نیکو سخن گفت: فعالیت بدنی در کشور روز به روز در حال کاهش است و از طرفی آلودگی‌ها و تغذیه نا مناسب نقش زیادی در افزایش چاقی دارد؛  اغلب متخصصان از آمار فعلی ابتلا به چاقی و دیابت صحبت می‌کنند؛ این در حالی است که باید نگران آمار این بیماری در آینده کشور باشیم زیرا قطعا در صورت درمان نشدن و یا پیشگری نکردن برای آینده خطرناک خواهد بود.

رئیس انجمن دیابت ایران درباره نشانه‌های بروز دیابت گفت: متاسفانه دیابت بیماری خاموشی است و علائم چشمگیری ندارد، تنها راه آگاهی  به موقع از این بیماری تست‌های غربالگری در افراد پرخطر است، برای مثال افراد بالای ۴۵ سال، افرادی که بی ام آی بالا دارند و افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارند باید به طور مرتب از میزان قند خون خود مطلع شوند تا ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ در آن‌ها کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر ابتلای ۸۰ درصد دیابتی‌ها به بیماری چاقی گفت: دیابت نوع ۱ نوعی نقص در سیستم ایمنی است که در آن سیستم ایمنی سلول‌های انسولین را هدف قرار می‌دهد اما دیابت نوع ۲ را می‌توان به راحتی با تغییر شیوه زندگی کنترل کرد.

در این راستا و در همایش چاقی یکی از شرکت‌های تولید کننده دارو از محصولی رونمایی کرد که می‌تواند اثر بخشی مطلوبی بر کاهش وزن داشته باشد؛ کنترل کاهش وزن نه تنها بر بیماری دیابت بلکه در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر اثر گذار است؛ پس اقدام به موقع برای درمان چاقی می‌تواند کمک بسیاری به حفظ سلامت جامعه کند.
آمریکای شمالی و آمریکای لاتین بالاترین آمار چاقی را دارند

علی مستوفی دبیر همایش چاقی درباره چاقی و داروهای کاهش وزن اظهار کرد: چاقی یکی از بیماری‌‌های شایع در جوامع بشری است و در حال حاضر ۲۳ تا ۲۵ درصد از افراد کشور به این بیماری مبتلا هستند و حدود ۶۰ درصد از افراد اضافه وزن دارند.

وی ادامه داد: به طور کلی اگر شاخص توده بدنی یا بی ام آی در فردی بالاتر ۳۰ باشد آن فرد را چاق می‌نامیم؛ طبق استانداردهای جهانی شیوع چاقی در کشور باید حدود  ۱۳ درصد باشد که متاسفانه کشور ما با این عدد فاصله زیادی دارد اما کماکان بالاترین آمار چاقی متعلق به کشورهای آمریکای شمالی و آمریکای لاتین است.

مستوفی درباره شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان بیان کرد: کم تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف بی‌رویه فست‌فود‌ها، شیوع بازی‌های کامپیوتری در کودکان و نوجوانان باعث افزایش چاقی در بین آنها شده است که باید هر چه سریعتر کنترل شود.

دبیر همایش چاقی با اشاره به برگزاری این همایش گفت: چاقی یکی از عوامل مهم در ابتلا به دیابت نوع ۲ است و همچنین می‌تواند تاثیر زیادی بر ایجاد مشکلات قلبی و عروقی،‌ ایجاد سکته و همچنین ایجاد برخی سرطان‌ها داشته باشد.

وی با تاکید بر اهمیت فعالیت بدنی و تغذیه مناسب بر کاهش وزن، تصریح کرد: در صورتی که فردی علی‌رغم  رعایت اصول تغذیه و داشتن فعالیت روزمره و مناسب، کماکان با مشکل چاقی روبرو بود یا در صورتی که فرد دارای ضریب bmi خیلی بالا باشد؛ ممکن است پزشکان اقدام به تجویز داروهای موثر بر کاهش وزن و یا حتی جراحی کنند.

مستوفی درباره رونمایی از دارویی برای درمان چاقی افزود: یکی از این داروها لیراروتاید است، که از آن رونمایی شده است و تاثیر نسبتا مطلوبی بر کاهش وزن  دارد؛ برنامه ریزی‌هایی انجام شده است و به دنبال تولید این دارو در کشورمان هستیم.

دبیر همایش چاقی با اشاره به تبلیغ قرص‌های لاغری در شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: به هیچ وجه به داروهایی که در تبلیغات‌های ماهواره‌ای یا فضای مجازی مشاهده می‌کنید اعتماد نکنید؛ در هنگام تهیه این داروها توجه داشته باشید که دارو باید تحت نظر پزشک متخصص و مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید