امضای سه قرارداد از سوی عراق با آمریکا

کدخبر: ۳۵۶۹۰۷
وزیر دارایی عراق امروز پنجشنبه اعلام کرد که در سفر الکاظمی به واشنگتن، کشورش سه قرارداد با شرکت های معتبر آمریکایی برای حمایت از اقتصاد، تامین مالی طرح های بزرگ و توسعه بخش برق امضا کرده است.
امضای سه قرارداد از سوی عراق با آمریکا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: «علی عبدالامیر علاوی» به رسانه های دولتی عراق گفت که قرارداد با سازمان توسعه  آمریکا ((USAID برای برنامه ریزی در عراق و حمایت از اقتصاد این کشور به ویژه در بخش توسعه اجتماعی یکی از این قرار دادها است.

وی از سازمان توسعه آمریکا به عنوان یکی از شرکت های بزرگ آمریکایی در بازسازی عراق یاد کرده است.

وی قرارداد دوم را با یکی از نهادهای دولتی آمریکا برای حمایت از سرمایه گذاری مستقیم به شیوه سهم بندی در شرکت های دیگر از جمله شرکت های عراقی با هدف تامین مالی طرح های بزرگ در عراق ذکر کرده است. 

وزیر دارایی عراق ادامه داد که قرارداد سوم با شرکت «جنرال الکتریک» آمریکا برای تامین مالی طرح های بزرگ در بخش برق بوده است که در ساخت بخش برق و تولید انرژی در عراق کمک می کند.

عبدالامیر گفت که آژانس توسعه آمریکا و سازمان آمریکایی برای سرمایه گذاری پنج میلیارد دلار برای توسعه بخش اقتصاد عراق به صورت مرحله ای پرداخت خواهند کرد.

این در حالی است که شرکت جنرال الکتریک نیز در بیانیه ای ارزش قرارداد امضا شده با عراق در سفر نخست وزیر این کشور به واشنگتن را یک میلیارد و 200 میلیون دلار عنوان کرده است.

در همین راستا، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا امروز در اظهاراتی از کمک بشردوستانه 240 میلیون دلاری به عراق خبر داده است.

وی گفت که این مبلغ «با هدف کمک به مردم و پناهندگان عراقی در نقاط مختلف جهان در نظر گرفته شده است.» 

به گفته وزیر خارجه آمریکا، مجموع کمک های بشردوستانه این کشور به عراق به بیش از 700 میلیون دلار می رسد.

برخی از نمایندگان پارلمان عراق از امضای این قراردادها با آمریکا در جریان سفر الکاظمی به واشنگتن انتقاد کرده اند.

«بهاء النوری» عضو کمیسیون نفت و انرژی در پارلمان عراق در اظهاراتی گفت که هیات عراقی به ریاست الکاظمی به واشنگتن رفته تا کمک مالی به همراه بیاورد نه اینکه برای امضای قراردادی بیهوده برای مردم عراق، به طرف آمریکایی پول بدهد.

«احمد الجبوری» نماینده اهل سنت از استان نینوا و عضو کمیسیون دارایی پارلمان نیز در اظهاراتی نسبت به امضای «قراردادهای جدید بی حاصل» با واشنگتن ابراز شگفتی کرده است.

وی ادامه داد که عراق تبدیل به ویرانه شده و برای ساخت آن نیاز است با شرکت های معتبر و نه شکست خورده قرارداد امضا شود.

به گفته وی، دولت عراق در زمان کنونی قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود نیست اما با قراردادهای جدید با واشنگتن بر حجم بدهی های عراق خواهد افزود و مشکلات کشور را در بلند مدت بیشتر خواهد کرد.

نخست وزیر عراق قرار بود امروز به سفر خود پایان بدهد اما منابع نزدیک به دولت عراق گفتند که به درخواست نمایندگان کنگره آمریکا، سفر الکاظمی به واشنگتن یک روز بیشتر از برنامه اعلام شده ادامه خواهد داشت.

گفته می شود احتمالا «نانسی پلوسی» رییس کنگره آمریکا نیز با نخست وزیر عراق دیدار کند.

نخست وزیر عراق ساعتی پیش با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید