جزئیات برنامه‌های فرانسه، آلمان، اسپانیا، هلند و...برای آغاز سال تحصیلی جدید

کدخبر: ۳۵۸۲۸۶
اقتصادنیوز: سال تحصیلی جدید در حالی در اروپا آغاز شده که هر یک از کشورها شرایط متفاوتی را برای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس در شرایط همه گیری موج دوم کرونا در نظر گرفته‌اند.
جزئیات برنامه‌های فرانسه، آلمان، اسپانیا، هلند و...برای آغاز سال تحصیلی جدید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، با پایان تعطیلات تابستانی در اروپا، مدارس در کشورهای قاره سبز آغاز به کار کرده و دانش‌آموزان با رعایت ضوابط بهداشتی به مدرسه می روند، با این حال شرایط حضور دانش آموزان در کلاس های درس در هر کشوری متفاوت است.

 

شبکه خبری بی بی سی در این زمینه گزارش داد: با شروع رسمی سال تحصیلی و بازگشت دانش‌آموزان به کلاس‌های درس آن هم در شرایطی که شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد، مدارس در کشورهای مختلف چه اقدامات احتیاطی را به اجرا در خواهند آورد؟

فرانسه: اجبار معلم‌ها و دانش آموزان به زدن ماسک

در فرانسه مدارس از اول سپتامبر (۱۱ شهریور) باز خواهند شد. اما این بار قوانین به اندازه ماه می (اردیبهشت) که برخی دانش‌آموزان به مدرسه بازگشتند، سختگیرانه نخواهد بود.

برای مثال، دیگر محدودیتی برای تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها وجود ندارد و رعایت فاصله‌گذاری در شرایطی که مدرسه نتواند همه دانش‌آموزان خود را جای دهد، اجباری نخواهد بود.

اما مورد استثنا، اجباری شدن ماسک برای کارکنان و دانش‌آموزان بالای ۱۱ سال در محیط‌های سرپوشیده مدارس است، حتی اگر فاصله بیش از یک متری رعایت شود. این یعنی معلم‌ها حتی موقع درس دادن هم باید ماسک به صورت داشته باشند.

علاوه بر این مدارس دیگر ملزم به جدا کردن کلاس‌ها و گروه‌های مختلف از یکدیگر نیستند، اما از آن‌ها خواسته شده ساعت شروع و پایان کلاس‌ها را طوری تنظیم کنند که تعداد زیادی دانش‌آموز یک‌جا جمع نشوند.

کف زمین، میزها و سطوحی که به طور مرتب لمس می‌شوند، از جمله دستگیره درها، باید دست کم یک بار در روز ضدعفونی شوند.

ایتالیا: کلاس‌ها کوچک‌تر می شوند

تمامی مدارس ایتالیا در ماه (فروردین) تعطیل شدند و این کشور یکی از سفت و سخت‌ترین مقررات قرنطینه در اروپا را به اجرا گذاشت. حتی بعد از آسان‌تر شدن مقررات قرنطینه در ماه مه، هیچ کلاس درسی برگزار نشد. اما حالا قرار است مدارس از روز ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) دوباره باز شوند.

دانش‌آموزان باید یک متر از هم فاصله داشته باشند و به همین دلیل تعداد کمتری دانش‌آموز در کلاس‌ها خواهد نشست. آن‌ها به گروه‌های مختلف تقسیم خواهند شد و به منظور جلوگیری از تجمع، ساعات متفاوتی برای شروع کلاس‌ها در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این روزهای شنبه‌ هم در مدارس باز خواهند بود.

دانش‌آموزان و معلم‌ها باید ماسک بزنند و معلم‌ها علاوه بر آن باید شیلد محافظ صورت هم داشته باشند. کلاس‌های درس در صورت امکان در بیرون ساختمان یا فضاهای بزرگ مثل سالن‌های تأتر یا موزه‌ها برگزار خواهد شد.

برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه که اعضای خانواده‌شان جزو قشر آسیب‌پذیر هستند هم امکان آموزش از راه دور وجود خواهد داشت.

آلمان: پرهیز دانش آموزان از لمس نرده ها و پله ها

قوانین آموزش و پرورش در ۱۶ ایالت آلمان با هم فرق دارد و به همین دلیل سال تحصیلی در آن‌ها در زمان‌های مختلف آغاز می‌شود. اما همه ایالت‌های این کشور در جولای (تیر ماه) به توافق رسیدند که دانش‌آموزان باید در پایان تعطیلات تابستانی به مدرسه باز گردند.

در مدارس آلمان تدابیر بهداشتی ویژه از جمله شستن مکرر دست‌ها و پرهیز از لمس نرده‌ها موقع بالا و پایین رفتن از پله‌ها توصیه می‌شود. استفاده از ماسک در مدارس این کشور اجباری نیست و آزمایش کرونا برای معلم‌ها رایگان است.

کلاس‌ها به شکل گروه‌های چند نفره از دانش‌آموزان سازماندهی مجدد شده‌اند. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در درون هر دسته اجباری نیست اما هر کدام از آن‌ها محوطه، سرویس بهداشتی و سالن غذاخوری جداگانه دارند.

در برخی ایالات، زدن ماسک برای دانش‌آموزان و معلم‌ها الزامی خواهد شد و در برخی دیگر چنین قانونی وجود نخواهد داشت. مدارس برخی ایالات استفاده از ماسک را در راهروها و سایر مکان‌های عمومی اجباری خواهند کرد.

ایالت مکلنبورگ- فورپومرن واقع در شمال غربی کشور، اولین منطقه‌ای بود که مدارس خود را بازگشایی کرد. با این حال، یکی از مدارس مقطع متوسطه در این ایالت بعد از جواب مثبت آزمایش کرونای یکی از معلمانش در همان هفته اول بعد از بازگشایی مجبور به تعطیلی شد. یک مدرسه ابتدایی هم که نتیجه آزمایش یکی از دانش‌آموزانش مثبت شد، باید دو هفته بسته بماند.

اسپانیا: سرویس‌های بهداشتی روزی سه بار نظافت می‌شوند

در اسپانیا از اواخر ماه می (اوایل خرداد) عده‌ای از کودکان به شکل داوطلبانه به مدرسه رفتند اما قرار است در سپتامبر (شهریور) همه دانش‌آموزان به کلاس‌های درس بازگردند.

دولت اسپانیا دستورالعمل‌هایی منتشر کرده که هر یک از ۱۷ منطقه خودمختار این کشور با توجه به شرایط خود آن را به اجرا در خواهد آورد.

دانش‌آموزان باید فاصله دست کم یک و نیم متری از یکدیگر را رعایت کنند. البته کودکان کم سن و سال‌تر به جای آن در گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفری قرار داده می‌شوند و مجبور به رعایت فاصله‌گذاری نخواهند بود.

از مدارس خواسته خواهد شد فعالیت در فضای باز را در اولویت قرار دهند و ساعات شروع، پایان و زنگ‌تفریح‌های متفاوت در نظر بگیرند.

استفاده از ماسک برای کودکان بالای ۶ سال در سرویس مدارس، همین‌طور دانش‌آموزان و معلمانی که نمی‌توانند فاصله ۱.۵ متری را رعایت کنند، اجباری است.

ساختمان و وسایل مدرسه حداقل روزی یک بار تمیز خواهند شد و توالت‌ها باید هر روز سه مرتبه شسته شوند.

هلند: معافیت دانش‌آموزان خانواده های پرخطر

مدارس ابتدایی و مقطع متوسطه در هلند، تعداد ساعات درسی معمول خود را به همه دانش‌آموزان ارائه خواهند داد. اما دولت این کشور می‌گوید دانش‌آموزانی که خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان جزو گروه‌های پرخطر -به عنوان مثال افراد دارای بیماری زمینه‌ای- هستند، ممکن است از رفتن به مدرسه معاف شوند.

هلند استفاده از ماسک را در مدارس اجباری نکرده، هر چند به گزارش شبکه تلویزیونی ان‌اواس هلند برخی مدارس از دانش‌آموزان می‌خواهند ماسک بزنند.

علاوه بر این از مدارس خواسته شده مطمئن شوند سیستم‌های تهویه هوای‌شان درست کار می‌کند تا با این کار به جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کمک کنند.

دانمارک: تعیین ساعات متفاوت برای کلاس‌ها

دانمارک، در کنار نروژ اولین کشور اروپایی بود که بعد از قرنطینه به دانش‌آموزان ابتدایی اجازه داد به کلاس‌های درس بازگردند. در این کشور کودکان دبستانی از اواسط آوریل به مدرسه بازگشتند. بعد از آن از ۱۸ ماه مه هم درهای مدارس به روی دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۶ سال باز شد.

سایر کشورها راهکارهای دانمارک را به دقت به کار بستند و بسیاری از تدابیری را به اجرا در آوردند که این کشور پیش از همه اتخاذ کرده بود. تعیین ساعات متفاوت برای ورود به مدرسه، توصیه به شستن مکرر دست‌ها و تمیز کردن مدرسه در طول روز، قرار دادن کودکان کم‌سن‌وسالتر در گروه‌های کوچک به منظور کاهش تماس آن‌ها با دیگران تا حد ممکن از جمله این اقدامات است.

در مجموع سال تحصیلی جدید در حالی  در اروپا آغاز شده که آمار ابتلا به ویروس کرونا در هفته‌های اخیر و به ویژه در میان جوان‌ترها روندی صعودی داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید