مکرون پس از دیدار باخواننده زن مشهور لبنانی چه گفت؟

کدخبر: ۳۵۹۰۰۴
اقتصادنیوز: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در سفر خود از بیروت با «فیروز» یکی از مشهورترین خوانندگان جهان عرب دیدار کرد. فیروز قطعه ای زیبا و معروف در مورد شکوه و زیبایی شهر بیروت خوانده است.
مکرون پس از دیدار باخواننده زن مشهور لبنانی چه گفت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرانس 24، خشم و عصبانیت لبنانی‌ها از نخبگان سیاسی به دلیل بحران اقتصادی، بیکاری و بی‌کفایتی مسئولان در انفجار بزرگ بندر بیروت در ماه جاری دلیل خوبی بود تا مکرون به خانه هنرمند 85 ساله لبنان برود که به عنوان یک گنجینه ملی، نماد صلح و فراتر از اختلافات قومی و فرقه‌ای در این کشور شناخته می‌شود و محبوب است.

مکرون در روز دوشنبه و پس از ورود به فرودگاه بیروت مستقیم به خانه فیروز رفت.

فیروز مکرون

در خارج از خانه فیروز گروهی از معترضان با حمل پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود "در قسمت اشتباه تاریخ نایست" شعار "نه به ادیب" سردادند. آنها به انتخاب "مصطفی ادیب" به عنوان نخست وزیر جدید اعتراض داشتند.

"فیروز" خواننده لبنانی که هم اکنون 85 سال دارد؛ بخشی از ماندگارترین ترانه های جهان عرب را خوانده است.

رئیس جمهور فرانسه پس از ترک خانه "فیروز" به عنوان یکی از بزرگترین خوانندگان جهان عرب با خبرنگاران صحبت و گفت‌و‌گو کرد/ عکس: رویترز

مکرون د ربیروت با خبرنگاران فیروز

در هنگام خروج از خانه فیروز، مکرون برای صحبت با جمعیت متوقف شد.

او به معترضان و خبرنگاران گفت: همان قولی را که به فیروز دادم به شما هم می دهم. قول داده‌ام هر کاری را برای اصلاحات و بهبود اوضاع لبنان انجام دهم. قول می‌دهم رهایتان نمی‌کنم.

این دومین باری است که مکرون در کمتر از یک ماه از بیروت بازدید می‌کند و لبنان را برای به کارگیری کارشناسان بدون پرونده فساد تحت فشار قرار دهد.

او تلاش کرده بود کابینه جدید در لبنان فراتر از احزاب سیاسی و دسته بندی های مذهبی - دینی توسط تکنوکرات ها تشکیل شود.

انفجار بزرگ بیروت باعث کشته شدن 190 نفر و آواره شدن بیش از 250 هزار نفر شد.

مکرون دیدارش با فیروز را "قدرتمند و لذت‌بخش" توصیف کرد و افزود: به فیروز گفتم او نماینده لبنان برای من است و بسیاری از آوازهایش حس نوستالژیک دارد.

مکرون گفت که آواز "برای بیروت" (لبیروت) فیروز که از شبکه های مختلف لبنان روی تصاویر انفجار بزرگ آگوست قرار گرفت را بیشتر از بقیه دوست دارد.

سایت فرانس24 نوشت: این خواننده مرموز به ندرت در محافل عمومی صحبت می‌کند اما اشعار و صدایش از "رباط" مراکش تا "بغداد" عراق می‌پیچد.

تصویری از "فیروز" خوانند مشهور جهان عرب روی دیوار قلعه تاریخی "بعلبک" در دره "بقاع" لبنان به مناسبت تولد فیروز در سال 2016/ عکس: رویترز

فیروز مکرون

او در یکی از معروف‌ترین آهنگ‌هایش که قبل از جنگ‌های داخلی داخلی این کشور بین سال‌های 1990- 1975 منتشر شد، می‌خواند: "شما را در تابستان و زمستان دوست دارم". در آن زمان لبنان به "سوئیس خاورمیانه مشهور بود" و با رستوران‌ها و سواحلش بت‌های هالیوود را به خود جذب می‌کرد.

ترانه‌های او در میان هر دین و جناحی از مسلمانان تا مسیحیان و دروزیان شنیده می‌شد.

فیروز مورد تحسین دیگر روسای جمهور فرانسه نیز قرار گرفته است. "فرانسوا میتران"در سال 1988 نشان "هنر و ادب" را به فیروز داد و "ژاک شیراک" نیز در سال 1998 "لژیون افتخاری" را به او تقدیم کرد.

"نهاد رزق ودیع حداد" که با نام فیروز شناخته می‌شود برای اولین بار در سال 1975 در یک برنامه فرانسوی در تلویزیون‌های اروپا ظاهر شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید