مروری بر روزنامه‌های 15 شهریور 1399

عده‌ای در تدارک فتنه ای بزرگ هستند/ بازی میرسلیم با قالیباف/ روند اصلاحات بورس معکوس می‌شود!

کدخبر: ۳۵۹۵۳۸
بررسی روزنامه‌های امروز شنبه 15 شهریور 1399 را با مرور عکس‌ها و تیترهای اصلی صفحه اول آنها آغاز می‌کنیم.
عده‌ای در تدارک فتنه ای بزرگ هستند/ بازی میرسلیم با قالیباف/ روند اصلاحات بورس معکوس می‌شود!

 به گزارش اقتصادنیوز امروز سوژه آغاز سال تحصیلی جدید مورد توجه ویژه روزنامه‌های ایران قرار دارد.

اعتماد در تیتر نخست خود آورده است:«سال تحصیلی جدید با مسوولیت مدارس و خانواده‌ها آغاز شد؛ وزیر راضی ، والدین ناراضی» این روزنامه در ادامه نیز توصیه کرده است: قبل از حرکت بچه‌ها به مدرسه زنگ بزنید!

ابتکار هم در عنوان عکس اصلی خود نوشته است: «اول مهر» در نیمه شهریور کرونایی!

آفتاب‌یزد نیز در عنوان تصویراول خود از سردرگمی مسئولان و مردم نوشته است.

ایران ارگان دولت هم در تیتر نخست خود آوره است:«بازگشت به کلاس‌های درس»

جام‌جم ارگان صداوسیما در این زمینه با درج تیتری انتقادی نوشته است:«شنبه بلاتکلیف» جوان هم در این‌باره این تیتر را برگزیده‌است:« آغاز پاییز آموزش!»

قدس هم با اشاره به بهت خانواده‌ها در واکنش به تصمیم دولت برای بازگشایی مدارس به این تیتر بسنده کرده است:«مدرسه‌ها واشده

خراسان نیز با تیتری تند مسئولان دست‌اندکار برای آغاز سال تحصیلی را خطاب قرارداده و نوشته است:«مردود شدید»

رسالت با انتشار طرحی قابل تامل از تخته‌سیاه کلاس درس تیتر زده‌است:«زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند؟»

اطلاعات کیهان، جمهوری‌اسلامی، ابرار، همشهری، همدلی و...نیز در تیرها یا عکس‌های اصلی صفحه اول امروز خود به موضوع سال تحصیلی پرداختند.

Resalat

در ادامه به مرور برخی از مطالب روزنامه‌های امروز خواهیم پرداخت:

جمهوری‌اسلامی؛ هنوز معلوم نیست چه اقدامات عملی علیه حضور صهیونیست‌ها در مجاورت مرزهای آبی‌مان قرار است صورت بگیرد

جمهوری‌اسلامی در سرمقاله خود به مساله عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات پرداخته است. این روزنامه در بخشی از نوشته خود آورده است:گام‌های پیاپی محمد‌ بن‌زاید ولیعهد امارات، که عامل اصلی خیانت اعلام برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی است، برای باز کردن راه حضور صهیونیست‌ها در منطقه حساس خلیج فارس و مرزهای ایران را نباید یک واقعه کم‌اهمیت دانست. علیرغم بعضی اظهارنظرهای هشداردهنده مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی، هنوز معلوم نیست چه اقدامات عملی برای جلوگیری از خطر حضور صهیونیست‌ها در مجاورت مرزهای آبی کشورمان قرار است صورت بگیرد. این روزنامه در پایان نوشت: مسئولان نظام جمهوری اسلامی اکنون علاوه بر وظیفه دفاع از آرمان فلسطین، وظیفه حفاظت از منافع ملی ایران در برابر خطر نفوذ صهیونیست‌ها به منطقه را هم باید در دستور کار خود قرار دهند. این، یک وظیفه ملی است که هرگونه کوتاهی در انجام سریع و دقیق آن نابخشودنی است.

دنیای اقتصاد؛ بسته 100 میلیارد یورویی مکرون را نجات خواهدداد؟

دنیای اقتصاد در تیتر نخست خود ریشه‌های افت و خیز شدید بازار سهام تهران را بررسی می‌کند. در بخشی از این مطلب که با عنوان« پیام ابرنوسان بورس» منتشر شده، آمده است:: نیمه اول سال ۹۹ برای بورس تهران تاکنون دوره بی‌سابقه‌ای بوده است. شاخص بازار سهام در این دوره ۵۰۰ هزار واحد را دید، از یک میلیون واحد گذر کرد و به قله ۲ میلیون واحد رسید، اما پس از آن به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی بازگشت.

این روزنامه در بخش دیگری از این گزارش نوشته است: برخی از تحلیلگران، با استناد به رشد بازار سرمایه معتقدند که بورس به لیدر بازارها تبدیل شده و به نوعی نقش بازار ارز را در اقتصاد بازی می‌کند. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، نرخ ارز لنگر تورم بوده، هرگاه نرخ ارز افزایشی شده انتظارات تورمی نیز شدت گرفته و به موجب آن تورم تشدید شده است. از این‌رو، برخی کارشناسان معتقدند که بورس اکنون همانند ارز، انتظارات را رهبری می‌کند. از نظر آنها، درحال‌حاضر فروش دارایی‌های دیگر مقایسه با تحولات بورس صورت می‌گیرد؛ فرضا شخصی که قصد فروش ملکش را دارد به بازدهی بورس در یک‌سال اخیر توجه دارد تا از آن عقب نماند؛ این رویکرد مساله هزینه فرصت را در اقتصاد توضیح می‌دهد.

دنیای اقتصاد عکس اصلی خود را نیز به مکرون رئیس‌جمهورفرانسه اختصاص داده ودر بخشی از مطلب این عکس با عنوان«قمار انتخاباتی مکرون با پول‌پاشی ۱۰۰ میلیارد یورویی» آورده است: امانوئل مکرون با رونمایی از بسته محرک مالی ۱۰۰ میلیارد یورویی در کمتر از دو سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، آینده سیاسی خود را تا حدود زیادی به موفقیت عملی این بسته و بازگرداندن رونق به اقتصاد فرانسه گره زده است. مکرون که تا پیش از ظهور کرونا از محبوبیتش کم شده بود و به او لقب رئیس‌جمهور ثروتمندان داده شده بود، حالا با یک طرح مالی ۱۰۰ میلیارد یورویی در پی احیای شهرت خود است.به نوشته فایننشال پست، این طرح که «احیای اقتصادی فرانسه» نام‌گذاری شده شامل پرداخت یارانه بیکاری، کاهش مالیات برای مشاغل و تامین مالی پروژه‌های زیست‌محیطی است. هدف اصلی این طرح غلبه بر رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا از طریق رفع موانع طولانی مدت سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو است. مطابق تازه‌ترین برآوردها انقباض اقتصاد فرانسه در سال ۲۰۲۰ به ۱۰ درصد خواهد رسید. دولت فرانسه امیدوار است که با هزینه‌کرد ۱۰۰ میلیارد یورویی طی دو سال بتواند تا پایان سال ۲۰۲۲ بر اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر تولید ناخالص داخلی این کشور غلبه کند و رشد بالقوه و پایدار یک درصدی را برای ۱۰ سال آینده تضمین کند.

DonyayeEghtesad

وطن امروز؛ رپورتاژ برای قالیباف

وطن امروز با انتشار تصویر بزرگی از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به حمایت از اقدامات اخیر اوپرداخت. این روزنامه نوشت:سفر استانی رئیس مجلس به خوزستان جلوه‌های جدیدی از مدیریت و نظارت میدانی را نمایان کرد...رئیس مجلس در یک سفر 4 روزه به استان خوزستان، از نزدیک در جریان مشکلات و چالش‌های مردم این استان قرار گرفت. محمدباقر قالیباف در حالی به استان خوزستان سفر کرد و پای درد‌دل مردم محروم‌ترین نقاط این استان قرار گرفت که سال‌ها بود این مردم مواجهه‌ای در این سطح با مسؤولان عالی‌رتبه کشور نداشتند. هدف نظارتی این سفر نیز به نوبه خود حائز اهمیت بود و شاید بتوان آن را نخستین سفر یک مسؤول عالی‌رتبه به یک استان محروم با هدف نظارت میدانی عنوان کرد. محمدباقر قالیباف در همین راستا در جمع مردم حصیرآباد اهواز گفت: به حضرت‌آقا عرض کردم ما به خط می‌زنیم و به اقصی نقاط کشور می‌رویم تا نظارت میدانی داشته باشیم...

VatanEmruz

خراسان؛ آماده باش بورس به حقوقی ها

خراسان در تیتر دوم خودبه بورس پرداخته و می‌نویسد: بازار سرمایه کشور در حالی هفته نیمه تعطیل گذشته را با افت 5 درصدی شاخص کل بورس پشت سر گذاشت که همچنان فشار فروش معامله گران تازه وارد و کوتاه مدتی ها منجر به قفل شدنِ بیشتر نمادهای بازار در صف های فروش شد. در این شرایط طی روزهای آخر هفته شاهد برگزاری جلسات و اظهارنظرهای مختلفی در خصوص وضعیت بازار سرمایه و نحوه حمایت از آن بودیم.به گزارش خراسان، مهم ترین اتفاق، جلسه ای بود که صبح پنج شنبه گذشته با حضور رئیس سازمان بورس و نهادهای حقوقی برگزار شد. حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس درباره نتایج این جلسه در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار کرد: مقرر شد فرایند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی آغاز شود و قطعا نتایج مثبت این موضوع به سرعت در بازار مشاهده می شود. وی افزود: از دیگر تصمیمات گرفته شده افزایش دامنه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری است و بر این اساس تسهیلاتی هم برای صندوق های سرمایه گذاری در سهام در نظر گرفته شده است. ...حقوقی ها در این مدت تلاش کردند تا از سهام خود حمایت کنند اما با توجه به بزرگ شدن بازار، گاهی نیاز به حمایت چندین سهام دار و بازارگردان است. از همین رو باید صندوق های بازارگردان تقویت شوند. همچنین صندوق توسعه بازار، هفته گذشته نقش خود را در خصوص نقدشوندگی ایفا کرد.

khorasannews

​اعتماد؛ عده‌ای در تدارک فتنه ای بزرگ هستند

اعتماد در تیتر یک خود با عنوان«روایت ممنوعه‌های من‌درآوردی» به وضعیت جنبش دانشجویی در ایام کرونا پرداخته است. این روزنامه مدعی است: با شیوع کرونا و خالی‌ شدن دانشگاه‌ها از دانشجویان ‌تیر آخر بر پیکر نحیف فعالیت دانشجویی شلیک شده است.

عمادالدین باقی روزنامه‌نگار نیز در یادداشتی با عنوان«فاز عملی مسخ جمهوریت» به انتقاد ااز تحرکات اخیرنمایندگان اکثریت مجلس پرداخته و می‌نویسد:«۲۱ سال پیش مقاله بلندی نوشتم در روزنامه فتح با عنوان «پروژه مسخ جمهوریت» (۲۲ اسفند ۱۳۷۸) که این مقاله در کتاب «جنبش اصلاحات دموکراتیک در ایران» (ص ۲۲۹ تا ۲۳۵) هم منتشر شد. وقتی که این روزها طرح جدید اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به مجلس می‌رود، معلوم می‌شود که سال‌هاست نزاع اصلی در پشت همه حوادث، نزاع بر سر مسخ جمهوریت است، مردم را از گردونه خارج کردن و بر سر سفره نشستن. طراحان این پروژه در تدارک فتنه‌ای هستند که ممکن است خودشان را هم در کامش ببلعد.

 در طرح جدید مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که با همکاری شورای نگهبان و مجلس در حال تهیه و بررسی است، شورای نگهبان اختیاراتش برای نظارت بر انتخابات افزایش می‌یابد و می‌تواند در طول دوره ناظر بر عملکرد رییس‌جمهور باشد. در این طرح همچنین آمده، کاندیداها باید پیش از ثبت‌نام در آزمون شورای نگهبان شرکت کنند. شگفت‌تر از این طرح، انفعال وسیعی است که در جامعه مدنی، مطبوعات، روشنفکران و نخبگان و رسانه‌ها در برابر این طرح مشاهده می‌شود.

 البته شاید معنای دیگرش این باشد که همگان از اصلاحات مأیوس شده‌اند و گمان می‌کنند که باید نظاره‌گر تصمیمات و اقداماتی برای تعیین تکلیف باشند و این به مراتب خطرناک‌تر است.  تنها مقام انتخابی که از اکثریت مردم رای می‌گیرد،  رییس‌جمهور است و تنها مقامی که شایستگی نظارت بر سایر قوا و دستگاه‌ها را دارد و نماینده واقعی ملت است، رییس‌جمهور است. اما در این طرح کسانی قرار است ناظر بر رییس‌جمهور باشند که وقتی وزن انتخابی هیچ مقامی قابل مقایسه با رییس‌جمهور نیست و آنها خودشان از مردم رای نگرفته‌اند بی‌طرفی و استقلال سیاسی ندارند و در تمام جریانات سیاسی نیز دارای موضع مشخصی هستند.  طرح پیشنهادی برخلاف اصل ششم قانون اساسی است که می‌گوید «امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود.» سال‌هاست با دو مرحله‌ای کردن انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری به وسیله نظارت استصوابی و یک گزینش سیاسی- ایدئوژیک قبل از انتخاب مردم، نهاد جمهوریت و انتخابات در ایران تضعیف شده و تنها جلوه‌ای از یک جمهوریت نیمه جان و کم رمقی که در قالب انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است با این طرح برای همیشه از میان خواهد رفت و نظام جمهوری اسلامی را تبدیل به خلافت اسلامی خواهد کرد. آیا در دنیای امروز که دوران حاکمیت شهروندان و رسانه‌های انفرادی است، عملی کردن رویای کهنه مسخ جمهوریت امکان‌پذیر است؟

شرق؛ بازی میرسلیم با قالیباف

شرق مطلب اصلی صفحه اول خود را به گفت‌وگویی درباره وضعیت بورس تهران اختصاص داده است.دربخشی ازاین گفت‌وگو باتیتر پایان کارناوال شادی در بورس؟ آمده است: دولت که برای کسری بودجه آشکار و نهان بودجه سال 1399 خود هیچ راهی مگر فروش اموال و دارایی‌ها نداشت، در جریان بالابردن شاخص و مهندسی افکار عمومی نقش داشته است. غلامحسین دوانی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: یک شرکت زیان‌ده 30میلیاردی به قیمت 300 میلیارد به فروش رسید یا سهام یک شرکت بورسی که مجمع انحلال آن نیز تشکیل شده بود، به قیمت گزاف مورد دادوستد قرار گرفته و مقام ناظر بازار سرمایه هم واکنشی نشان نداد. او با تأکید بر فروش سهام فاقد بازدهی مناسب یا زیان‌ده به قیمت بالا می‌گوید: هم صاحب‌نظران طرفدار بازار آزاد و هم منتقدین بازار آزاد مشترکا اعلام می‌کردند که شاخص بورس منطبق با واقعیات اقتصادی کشور نیست و این شاخص بیانگر معاملات کاغذی است که هیچ رابطه خاصی هم با تولید و اشتغال ندارد. از طرف دیگر به‌اصطلاح اقتصاددانان حامی دولت با شعارهای کاذب و به‌راه‌انداختن کارناوال شادی مرتب در بوق و کرنا می‌دمیدند که نرخ سود بورس ایران در بورس‌های جهان دوم شده است. حالا نتیجه این شده که اشخاص حقوقی در همین چند ماه گذشته بالغ بر 87 هزار میلیارد تومان سهام فروخته‌اند که قاعدتا باید بخش عمده آن را همان افراد دیرآمده‌ای که زود می‌خواهند بروند، خریداری کرده‌اند.

شرق عکس صفحه اول خود راهم به مصطفی میرسلیم اختصاص داده ونوشته است: میرسلیم از همان انتخابات 96 یک بازی را با طیف قالیباف شروع کرد. از همان زمان بحث تخلفات شهرداری را پیش کشید و تصور می‌کرد با مانور بر آن شانس خود را برای پیروزی افزایش می‌دهد. این بازی را در آستانه انتخابات مجلس که با قالیباف وارد یک فهرست شد، کنار گذاشت؛ اما در مجلس وقتی هیچ پستی به او نرسید، دوباره بازی را شروع کرد. اگر قرار شود قالیباف وارد رقابت‌های 1400 شود، بعید نیست میرسلیم این بازی را شدیدتر ادامه دهد؛ به‌ویژه اگر خودش هم دوباره قصد ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته باشد.‌ مصطفی میرسلیم در گفت‌وگویی در سال 96 با روزنامه ایران، تأیید کرده که قالیباف و یارانش در شهرداری تخلفاتی داشته‌اند که باید رسیدگی می‌شده. او بعد از همان انتخابات هم در توییتی نوشت: «سرانجام تخلفات شهرداری‎های مناطق آشکار خواهد شد؛ تخلفاتی که قالیباف نیز شخصا از آن می‌نالید. کتمان آن به بهانه وحدت، جفا به اصولگرایی است». گفته بود اگر انتخابات به دور دوم می‌رفت و رقابت بین من و قالیباف بود، هرآنچه را لازم بود، می‌گفتم...میرسلیم‌ این روزها روی رشوه ۶۵میلیاردی در شهرداری تهران و زمامداری قالیباف متمرکز شده و گویا اسنادی هم به قوه قضائیه داده است. او پیش‌تر هم در توییتی نوشته بود: «هر کسی نامزد عضویت در هیئت‌رئیسه می‌شود، باید وجدانا بررسی کند انتخاب او چه هزینه‌ای بر حیثیت نظام تحمیل می‌کند» یا «آقای قالیباف را قبول نداشتم. ایشان چون در جبهه اصولگرایی بود، من با او مخالفت نکردم. اما اعتقادی به نامزدی آقای قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم. درباره عملکرد شهرداری که در رأس آن آقای قالیباف است، خلاف‌هایی وجود دارد که باید رسیدگی شود». او همان‌جا گفته بود: «هرجا باشد باید مواظب او بود که خلافی نکند. اینها برای جامعه ما بسیار مضر است. از دوران کرباسچی چنین فسادی شروع شد و اینها تقویت کردند».‌

Shargh

ایران؛ روند اصلاحات بورس معکوس می‌شود!

ایران ارگان دولت هم یکی از مطالب اصلی صفحه اول خود را به بورس اختصاص داده است. این روزنامه در گزارشی باتیتر «بازارسازها از امروز فعال می‌شوند» می‌نویسد»

افت و خیز‌های بورسی دو هفته نخست شهریورماه و سوار شدن شاخص کل بازار سهام بر رفتارهای هیجانی سهامداران تازه وارد، باعث شد که سیاستگذاران کشور هم پا به میدان بگذارند تا هم از زیان عده کثیری از فعالان این بازار جلوگیری کنند و هم پویایی چندماه اخیر این بخش از اقتصاد را حفظ  کنند.

اگرچه اصلاحات دوهفته گذشته شاخص کل بازار سهام را از کانال 2 میلیون واحد به کانال یک میلیون و 600 هزار واحد رساند، اما با سیاست‌های اتخاذ شده و همینطور تلاش دولت برای حمایت از فعالان این عرصه، می‌توان امیدوار بود که از سرعت اصلاحات در روز‌های آتی کاسته و حتی شاید روند آن عکس شود. البته بخشی از این اقدامات با آموزش به سهامداران و حتی به کمک خود آنها انجام خواهد شد. به این ترتیب که بازار سازها یا همان بازارگردان‌ها که از دو سمت عرضه و تقاضا حمایت می‌کنند، به طور فعال‌تری در بازار عمل خواهند کرد.

این روزنامه در سرمقاله مطول خود به قلم علی ربیعی سخنگوی دولت به بهانه آغاز سال تحصیلی به آموزش در عصر جدید کرونایی و چشم‌اندازهای آتی ان پرداخت.

Iran

آرمان‌ملی؛پایان شیطنت‌های عمدی در بورس

آرمان ملی نیز تیتر اصلی صفحه اول امروزخود را به نوسانات بورس تهران اختصاص  داده است. این روزنامه در مطلبی با عنوان« پایان شیطنت‌های عمدی در بورس» می‌نویسد: تبلیغات بی حدوحصر مسئولان برای سرمایه‌گذاری مردم در بازار سهام سبب شد تا بسیاری از مردم با سرمایه‌های ریز و درشت نسبت به دریافت کد بورسی و معامله در تالار شیشه‌ای اقدام کنند. در واقع حقیقی‌ها، بازار سرمایه را مصداق شفافیت می‌دانند که پول آنها نسبت به بازارهای موازی امنیت بیشتری خواهد داشت. به عبارتی دقیق‌تر خیلی از افراد با تمام دارایی نقد خود اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام کردند و موج بی‌اعتمادی شکل گرفته در یک ماه اخیر که دلایل گوناگونی همچون (اخبار ضدونقیض وکج‌سلیقگی‌های مختلف توسط مسئولان) را می‌توان از مهم‌ترین آن برشمرد، منجر شد تا این عزیزان متحمل ضررهای سنگین شوند. با نگاهی به گروه‌های بورسی در شبکه‌های اجتماعی متوجه خواهیم شد بسیاری از مردم نسبت به تخلف‌های آشکار توسط مسئولان بورسی، حقوقی‌ها و بازیگران اصلی برخی از سهام گله‌مند هستند. نمونه‌ای از آنها نوسان‌گیری حقوقی‌های بزرگ بازار است؛ به گونه‌ای که به اعتقاد سهامداران خرد در همین چند روز گذشته حقوقی‌ها و بازیگران اصلی اقدام به خریدهای سنگین در روزهای منفی و پس از آنکه بازار دو روز روند روبه بالایی را پی گرفت، مجدد اقدام به فروش قابل توجه کردند که این مهم سروصدای بسیاری برانگیخت. این در حالی بود که پیش از این مسئولان بورس کشور صراحتا خبر از حمایت ادامه‌دار حقوقی‌ها دادند.

ArmanMeli

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید