دستور جدید ترامپ برای توقف مبارزه با نژادپرستی

کدخبر: ۳۵۹۶۲۹
رئیس جمهور آمریکا برای جذب رای دهندگان هوادارش در میان سفیدپوست ها دوره های آموزش ضد نژادپرستی برای کارمندان را متوقف کرد.
دستور جدید ترامپ برای توقف مبارزه با نژادپرستی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، خبرگزاری فرانسه نوشت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دستور داد که دوره های آموزش کارمندان برای مبارزه با نژادپرستی که آژانس های فدرال آنها را برگزار می کنند متوقف شوند و این دوره ها را تبلیغی دانست که باعث ایجاد شکاف می شوند و آنها را بر خلاف مفاهیم آمریکا دانست.

بر اساس این دستور ریاست جمهوری، ترامپ تلاش می کند که پایگاه انتخاباتی خود را در میان کارکنان سفید پوست در هشت هفته مانده به انتخابات ریاست جمهور جذب کند. رئیس جمهور کنونی آمریکا وارد نبرد انتخاباتی سختی در سایه چند دستگی افکار عمومی آمریکا درباره چگونگی رفتار با شهروندان غیرسفید پوست در آمریکا به ویژه توسط پلیس و در عرصه های مختلف، شده است.

کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد:« بر اساس گزارش های رسانه ای، از کارکنان بخش اجرایی خواسته شده است که در دوره های آموزشی حاضر شوند که در این دوره به سفیدپوست ها گفته شده که تقریبا همه سفید پوست ها در نژادپرستی سهیم هستند یا از آنها خواسته می شود که بگویند که از نژادپرستی استفاده می کنند».

در این بیانیه آمده است که «بر اساس این گزارش های رسانه ای در برخی موارد این دوره های آموزشی ریشه های نژادپرستی را در باور به این که آمریکا سرزمین های فرصت ها یا در باور به این که فرصت های شغلی به افراد با کفایت تر و متخصص تر باید داده شوند، دانسته اند.»

دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید تأکید کرد که دستوری را برای «توقف این دوره ها توسط آژانس های فدرال» دریافت کرده است و «دیگر دلارهای پرداخت کنندگان مالیات را برای تأمین هزینه های این دوره های تبلیغی که با مفاهیم آمریکا در تضاد است و باعث چند دستگی می شوند»پرداخت نکند.

این در حالی است که هفته پیش و به‌ رغم درخواست شهردار «کنوشا» درباره لغو سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به این شهر سفر کرد؛ سفری که تنها چند ساعت ادامه یافت.

تحلیلگران انتخابات آمریکا بر این باورند که ترامپ با چنین اقداماتی بر آن است تا تصویر فردی را از خود ارائه دهد که خواستار حفظ و برقراری نظم و قانون است. برخی از این تحلیلگران حتی مدعی شده‌ اند که ترامپ به این ناآرامی ‌ها دامن می ‌زند.

ترامپ در جریان سفر خود به کنوشا، در برابر ویرانه‌ های خانه ‌ای در این شهر، در کنار ماموران پلیس جلوی دوربین رفته است. ترامپ فعالیت ماموران پلیس و پلیس فدرال آمریکا در بازگرداندن آرامش و نظم به این شهر و دیگر نقاط ناآرام را تحسین کرده است.

مفسران رسانه ‌های آمریکا نسبت به موفقیت این تاکتیک انتخاباتی ترامپ اتفاق نظر ندارند. موضوعی که برخی از نظرسنجی ‌ها نیز آن را تایید می ‌کند.

بر اساس نظرسنجی «امرسون»، اختلاف ترامپ از رقیب انتخاباتی او کاهش یافته است. آمار ارائه شده از سوی این مرکز حکایت از آن دارد که بایدن در حال حاضر 49 درصد از آرا را در اختیار دارد و دونالد ترامپ 47 درصد.

در برخی دیگر از نظرسنجی ‌ها حتی اختلاف بین دو کاندیدای انتخابات روز 3 نوامبر آمریکا به 1 درصد رسیده است. این در حالی است که بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه «مورنینگ کانسلت» حدود 58 درصد از شهروندان آمریکا، از عملکرد ترامپ ناخشنود هستند و تنها 38 درصد از کارنامه او رضایت دارند.

مفسران انتخابات آمریکا بر این باورند که حضور دونالد ترامپ با چهره رئیس جمهور پایبند به نظم و قانون می ‌تواند نزد شهروندان سفیدپوست و به ‌ویژه اقشار زحمتکش آمریکا باعث افزایش محبوبیت او شود. حال آنکه ممکن است باعث وحشت زنان و اقشار مرفه جامعه گردد.

ترامپ نه تنها تلاشی برای تخفیف اختلافات انجام نمی ‌دهد، بلکه حتی با حمله به معترضان و محکوم نکردن خشونت هواداران خود در کنوشا، به این ناآرامی‌ ها دامن می‌ زند.

ترامپ همچنین در جریان سفر خود به کنوشا کلمه ‌ای درباره محکوم کردن جوان 17 ساله‌ای که در کنوشا با تیراندازی به معترضان باعث کشته شدن دو نفر شده بود را به زبان نیاورد.

ترامپ در سخنرانی خود در کنوشا، در برابر دوربین‌ های تلویزیون اعلام کرد که مردم آمریکا اگر به دنبال آرامش و امنیت هستند باید او را انتخاب کنند.

ترامپ در عین حال گفت انتخاب «جو بایدن» آمریکا را به ورطه نابودی خواهد کشاند و وضعیت کل آمریکا را مانند وضعیت کنوشا خواهد کرد.

ترامپ در این سخنرانی افزود برای برخی دو واژه نظم و قانون، واژه‌ های سخیفی است. «اما این چنین نیست. این واژه‌ ها عالی هستند.»

ترامپ همچنین در این سفر با خانواده «جیکوب بلیک» شهروند سیاه پوستی که یک پلیس سفید به سمت وی شلیک کرد و باعث فلج شدن وی شد و شهر کنوشا در پی این حادثه به آشوب کشیده شد دیدار نکرد و فقط با مسئولان اجرای قانون دیدار کرد.

بنابراین گزارش، چندی پیش قتل «جورج فلوید» جوان سیاه پوست آمریکایی-آفریقایی توسط یک مامور پلیس سفید پوست پس از دستگیری در شهر مینیاپولیس نقطه آغاز اعتراض‌های سراسری به نژادپرستی در ایالات متحده آمریکا بود که پس از چندی جامعه بین‌المللی را نیز با خود همراه کرد. اعتراض های ضد نژادپرستی در آمریکا همچنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید