ورق انتخابات به نفع ترامپ برمی‌گردد؟

پیش‌بینی برنده انتخابات آمریکا بر اساس شاخص بورس

کدخبر: ۳۶۳۱۳۱
دن کلیفتون، استراتژیست ارشد آمریکایی می‌گوید S&P500 در نزدیک به 100 سال گذشته برنده انتخابات را در ۸۷ درصد از موارد درست پیش‌بینی کرده است، اما رویدادهای «تحول آفرین» سال ۲۰۲۰ انتخابات نوامبر را به چالش می‌کشد.
پیش‌بینی برنده انتخابات آمریکا بر اساس شاخص بورس

به گزارش اقتصادنیوز؛ وب‌سایت خبری بیزنس اینسایدر در گزارشی به نقل از یک استراتژیست ارشد که در برنامه مدیریت ثروت BNY Mellon صحبت می‌کرد، نوشت: شاخص S&P500 برنده انتخابات را برای تقریباً یک قرن گذشته در ۸۷ درصد از مواقع درست پیش بینی کرده است ، اگرچه رویدادهای مهم امسال چالش بیشتری برای رای گیری در سال 2020 است.

حزب حاکم به طور کلی زمانی پیروزی را کسب می کند که سهام در دوره 3 ماهه قبل از انتخابات بالاتر از میزان ابتدای سال باشد. اگر اینگونه نباشد، حزب مخالف به پیروزی نزدیک می‌شود.

دن کلیفتون، استراتژیست موسسه تحقیقاتی Strategas ، پیش بینی کرد دو ماه آینده چالشی‌ترین بازه زمانی در سیاست باشد و یک چارچوب 3 نقطه ای را برای درک نتایج بالقوه ارائه داد.

وی گفت: اگر دموکرات‌ها تصمیم به رای گیری عمده از طریق  آرای پستی بگیرند، ممکن است در نهایت به خود آسیب بزنند، زیرا این امر احتمال خطا را به طرز چشمگیری افزایش داده و روند را به تعویق می اندازد.

در حال حاضر S&P 500 در روز چهارشنبه گذشته به بالاترین رکورد رسید، اما از آن زمان تاکنون تقریباً ۷درصد کاهش یافته است و تنها با سود سالانه ۳.۷ درصدی روبرو شده است. جدیدترین داده‌های منعکس‌کننده شرایط اقتصادی حاکی از یک روند در حال بهبود است، اما با سرعتی نسبتاً کمتر.

Screenshot 2020 09 04 at 14.46.38
نمودار فوق نشان‌دهنده میانگین شاخص عملکرد S&P500 در سال‌های برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در بازه ۱۹۳۶ تا ۲۰۱۶ میلادی را نشان می‌دهد که شکست حزب در قدرت با رنگ آبی تیره و برد آن‌‌ها با رنگ آبی روشن مشخص شده است.

با این حال، چهار رویداد «تحول آفرین» در سال ۲۰۲۰ یعنی بیماری کرونا، رکود اقتصادی ناشی از آن، اعتراضات گسترده علیه تبعیض نژادی و  در نهایت خود انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آرای پستی و پیامدهای احتمالی آن چالش بزرگی برای سال جاری به شمار می‌رود.


>>>>>مطلب مرتبط
ترامپ به این ۵ دلیل بایدن را شکست می‌دهد
ترامپ باز هم در انتخابات شگفتی‌ساز می‌شود؟


کلیفتون گفت: اگر یک صد سال به عقب برگردیم من فقط می‌توانم سه مورد را ببینم که در طول یک سال چنین مواردی همزمان اتفاق افتاده‌اند. اما ۲۰۲۰ یک شرایط نادر است که دامنه نتایج احتمالی رویدادهای آن نیز گسترده است.

کلیفتون با بیان اینکه «هرکسی که ادعا کند که می‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد، صادق نبوده است» گفت: برای سرمایه‌گذاران مهم است که در مورد سناریوهای مختلف برنامه‌ریزی کنند.

 

طعم پیروزی جو بایدن شیرین نخواهد ماند

کلیفتون افزود: در یک رقابت انتخاباتی نزدیک، تأیید نتایج ممکن است تا اواسط دسامبر ادامه یابد - یک بازه زمانی که قبل از مهلت قانونی مالیات در ۳۱ دسامبر به پایان می‌رسد. ابهام و تردید ناشی از نامعلوم ماندن نتایج نهایی برای مدت طولانی، فرصت مناسبی برای ترامپ فراهم می‌کند تا در فضای تعلیق و نااطمینانی، دست به اقدامات فریبکارانه و خرابکارانه بزند تا پیروزی احتمالی دموکرات‌ها به شکست بکشاند.

صریح بگویم؛ در صورت شکست ترامپ -مخصوصاً در یک رقابت نزدیک- بعید است طعم پیروزی برای جو بایدن و هم‌حزبی‌هایش شیرین و دلچسب باقی بماند و با رفتار پساانتخاباتی ترامپ به تلخکامی ختم نشود.

کلیفتون گفت که در دو ماه آینده شاهد یکی از پرتنش‌ترین وضعیت‌های سیاسی در تاریخ مدرن آمریکا هستیم. وی یک چارچوب 3 گانه برای درک نتایج بالقوه ارائه داد:

۱. درک آنچه با کرونا در اقتصاد اتفاق می‌افتد.

۲. وضعیت موجود در ایالت‌های کلیدی و چرخشی.

۳. وقتی بار پرونده کرونا در حال سنگین‌تر شدن بود، این به نوعی یک همه‌پرسی درباره دونالد ترامپ به نظر می‌رسید. اما از زمانی که پرونده‌های مختلف اوج گرفتند، کمی بیشتر به یک انتخاب میان دونالد ترامپ و جو بایدن تبدیل شده است.

کلیفتون گفت، در صورت مهار کرونا یک انتخابات ریاست جمهوری مرسوم می‌تواند برگزار شود، اما اگر در ماه سپتامبر و اکتبر هنگامی که بچه‌ها به مدرسه برمی‌گردند، آتش کرونا دوباره شعله‌ور شود، برگزاری رفراندوم درباره ادامه ریاست جمهوری ترامپ، احتمالاً نتایج خوبی برای وی در پی نخواهد داشت و واکنش احتمالی دونالد ترامپ به چنین نتایجی خود تبدیل به یک نگرانی بزرگ شده است. چراکه اگر اظهارات تصریحی و اشارات تلویحی شخص ترامپ درباره احتمال شکست در انتخابات -تقلب قطعی دموکرات‌ها در آراء پستی و غیرحضوری، عدم پذیرفتن نتایج منجر به شکست وی و خودداری از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت- را معیار قرار دهیم، بعیدترین و غیرمحتمل‌ترین سناریو این است که ترامپ مانند رؤسای جمهور تک‌دوره‌ای پیشین واکنش نشان دهد و یا مانند دیگر نامزدهای شکست‌خورده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رفتار کند.

 

شاخص‌های اقتصادی بهتر و رقابت سخت‌تر خواهد شد

ترامپ و بایدن

این استراتژیست ارشد آمریکایی برای نظارت بر روند چند روزه نظرسنجی‌هایی که بطور مستقیم به درصد آرای دریافتی یک رئیس‌جمهور در انتخابات مربوط می‌شوند، به نرخ تأیید عملکرد موسسه گالوپ (Gallup Approval Rating) مراجعه کرد.

کلیفتون گفت: این رقابت سخت‌تر می‌شود چرا که شرایط اقتصادی بهتر خواهد شد.

مدل تولید ناخالص داخلی فدرال آتلانتا پیش‌بینی می‌کند که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ معادل ۲۹.۶ درصد باشد، در حالی که برآورد قبلی ۲۸.۵ درصد بود.

کلیفتون تأکید کرد که سریعترین نرخ رشدی که تاکنون قبل از انتخابات در ایالات متحده ثبت شده ۶.۲ درصد بوده است، این بدان معنی است که پیش‌بینی‌های فعلی حدود ۵ برابر میانگین است.

 

رأی‌گیری پستی؛ تله خودساخته دموکرات‌ها

وی گفت که اگر دموکرات ها تصمیم به رای‌گیری گسترده از طریق پست بگیرند، ممکن است در نهایت به خودآن‌ها آسیب برساند، زیرا این امر احتمال خطا را به طرز چشمگیری افزایش می دهد و روند اعلام نتایج نهایی را به تعویق می‌اندازد. این می‌تواند فرصتی برای ترامپ باشد تا در صورت عدم رضایت از نتایج، صحت آرای رقیب را به چالش بکشد و تلاش‌هایی در راستای ابطال بخشی از آرای دموکرات‌ها در برخی مناطق و ایالات صورت دهد. تیم حقوقی ترامپ می‌تواند پروژه پرونده‌سازی برای آرای غیرحضوری را کلید بزند و چنانچه تصمیم‌گیری درباره پرونده‌ها را دیوان‌عالی عهده‌دار شود، -باتوجه به ترکیب کنونی قضات دیوان‌عالی که اکثریت آن حتی پیش از مرگ گینزبرگ هم در دست جمهوری‌خواهان بود- به نظر نمی‌رسد نتایج چندان خوشایندی برای دموکرات‌ها حاصل شود.

موسسه استراتگاس احتمال پیروزی بایدن را در حدود ۵۵ درصد، و ترامپ را در حدود ۴۵ درصد برآورد می‌کند؛ نزدیک‌تر از آنچه اغلب نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد.

دونالد ترامپ و جو بایدن / انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا / رئیس‌جمهور ایالات متحده

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید