۳عامل سرنوشت‌ساز در انتخابات 2020 آمریکا؛

مثلث برمودای شکست ترامپ

کدخبر: ۳۵۹۸۲۵
برآوردها نشان می‌دهند که برخی فاکتورهای تعیین‌کننده در نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در وضعیتی قرار گرفته‌اند که دونالد ترامپ را به شدت نگران کرده است؛ چراکه در صورت پایدار بودن این شرایط باید به‌زودی با کاخ سفید خداحافظی کند.
مثلث برمودای شکست ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه خبری کپیتول‌هیل (The Hill)؛ ۹ هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ، برخی عوامل تعیین‌کننده‌ که پیروز این رقابت را مشخص می‌کنند رفته رفته در حال رخ نمایی هستند.

یکی از مهمترین این فاکتورها، چگونگی تغییر رویکرد قشرهای خاصی از رأی‌دهندگان از سال ۲۰۱۶ است.

چگونگی تقسیم آرای حزب سوم

نکته اول اینکه حجم رای‌دهندگانی که در سال ۲۰۲۰ به نامزد حزب سوم رای خواهند داد بسیار کمتر از سال 2016 است.

کسانی که سال ۲۰۱۶ به «جیل استین» و «گری جانسون» (نامزدهای حزب سوم) رأی دادند، مطابق نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ با نسبت ۲ به ۱ جو بایدن را به دونالد ترامپ ترجیح دهند.

بر اساس نظرسنجی NBC News، در میان کسانی که در سال ۲۰۱۶ به استین و جانسون رأی داده‌اند، ۴۷ درصد به جو بایدن و ۲۰ درصد به دونالد ترامپ رأی خواهند داد. ۳۳ درصد نیز هنوز تصمیم نگرفته و یا قصد دارند به کاندیدای دیگری رأی دهند.

اگر این نسبت تا روز انتخابات حفظ شود، ترامپ به احتمال قوی شکست خواهد خورد.

وضعیت ترامپ در ایالت‌های کلیدی که احتمالاً سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰ را تعیین می‌کنند، چندان جالب نیست. در انتخاب ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون ۳ ایالت مهم میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین را با مجموع ۷۷ هزار و ۷۴۴ رای کمتر، به ترامپ واگذار کرد. این در حالی بود که بیش از ۵۵۸ هزار رأی از این ۳ ایالت درون سبد استین یا جانسون ریخته شد.

بر اساس نظرسنجی مرکز مطالعات پیو (Pew) در میان رای دهندگان به نامزدهای احزاب سوم، ۵۵ درصد از جو بایدن و ۳۹ درصد از دونالد ترامپ حمایت می‌کنند؛ همراه با ۱۳ درصد حمایت قاطع از بایدن و ۸ درصد حمایت قاطع از ترامپ. 

اگر بایدن بتواند برتری خود را در میان رای‌دهندگان به استین و جانسون در میشیگان ، پنسیلوانیا و ویسکانسین -به ترتیب یادشده- حفظ کند، این ایالت‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ بار دیگر به پایگاه دموکرات‌ها بازمی‌گردند و بایدن به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود.

دونالد ترامپ و جو بایدن / انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا / رئیس‌جمهور ایالات متحده

با این حال، پیش‌بینی اینکه در سال 2020 رای‌دهندگان حزب سوم بطور کلی چگونه تقسیم شوند و بطور خاص در این سه ایالت مهم چه انتخابی خواهند کرد، دشوار است. اما دست‌کم می‌توان دلیل حمایت فعالانه کمپین ترامپ از کاندیداتوری «کانیه وست» را بفهمیم.(کانیه وست (Kanye West) خواننده معروف آمریکایی سبک رپ که بطور مستقل برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ کاندیدا شده است)

افول اعتبار رئیس‌جمهور در بین نظامیان 

دومین زنگ خطر برای ترامپ، با افول جایگاه رئیس‌جمهور در میان پرسنل نظامی فعال به صدا درآمده است؛ یک گروه کلیدی که ترامپ برای انتخاب مجدد نیاز ضروری به حمایت‌شان دارد.

نظرسنجی نشریه میلیتاری تایمز (Military Times) نشان می‌دهد که در میان نیروهای نظامی مشغول به کار، جو بایدن از حمایت ۴۱ درصدی و دونالد ترامپ از حمایت ۳۷ درصدی برخوردار است. به علاوه اینکه ۴۹.۹ درصد از آن‌ها دیدگاه منفی نسبت به ترامپ دارند.

اهمیت این نظرسنجی زمانی مشخص می‌شود که آن را با نظرسنجی مشابه در اکتبر ۲۰۱۶ مقایسه کنیم که ترامپ با اختلاف ۲۰ واحد درصد از هیلاری کلینتون پیش بود.

البته حمایت پرسنل نظامی از نامزد دموکرات را نباید به عنوان تجدید آرایش سیاسی ارتش به نفع حزب دموکرات تعبیر کرد. بلکه احتمالا بازتاب موج نارضایتی از دونالد ترامپ در میان پرسنل نظامی است.

به عنوان مثال استفاده ترامپ از نیروهای گارد ملی در واکنش به اعتراضات ضدنژادپرستی را در نظر بگیرید. نظرسنجی نشریه میلیتاری‌تایمز نشان داد که ۷۴ درصد از سربازان و افسران با استفاده ترامپ از سربازان برای سرکوب معترضان مخالفت کرده‌اند.

کاهش جمعیت سفیدپوستانِ کم‌سواد

سومین نشانه نگران‌کننده برای ترامپ تغییرات جمعیتی قابل توجه نسبت به سال ۲۰۱۶ است. در طول ۴سال گذشته، ترامپ اقدام خاصی در راستای بسط و گسترش پایگاه اجتماعی خود در میان اقشار مختلف انجام نداده است.

در سال ۲۰۲۰ جمعیت رأی‌دهندگان سفیدپوستی که مدرک دانشگاهی ندارند -پایگاه رأی اصلی ترامپ- نسبت به سال۲۰۱۶ کاهش یافته است.

دونالد ترامپ و جو بایدن / انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا / رئیس‌جمهور ایالات متحده

بر اساس گزارش اخیر اندیشکده بروکینگز جمعیت این قشر از رأی‌دهندگان از ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۶، به ۴۱ درصد در سال ۲۰۲۰ تنزل یافته است.

در سال ۲۰۱۶ تعداد رأی‌دهندگان سفیدپوستِ بدون مدرک دانشگاهی ۹ واحد درصد بیشتر از شمار رأی‌دهندگان سفیدپوست با مدرک دانشگاهی و رأی‌دهندگان لاتین‌تبار بود. اکنون در سال ۲۰۲۰ این برتری به یک واحد درصد کاهش یافته است. همچنین رای‌دهندگان لاتین‌تبار ۱۴ درصد از رای‌دهندگان سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهند، در حالی که در سال ۲۰۱۶ شمار رای‌‌دهندگان لاتین‌تبار ۱۲ درصد بود.

ترامپ برای افزایش برتری خود نسبت به بایدن در میان رای‌دهندگان سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی-به ویژه در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین- تحت فشار است.

اگر ترامپ بتواند برتری خود را در میان رای‌دهندگان سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی حفظ کند، و همچنین میزان مشارکت رای‌دهندگان را در زمینه‌های مورد توجه این قشر در این ۳ ایالت مهم افزایش دهد، می‌تواند دوباره در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود؛ حتی اگر فلوریدا (یک ایالت کلیدی مهم با ۲۹ رأی الکترال) را این‌بار از دست بدهد (به شرط برنده شدن در سایر ایالت‌هایی که در سال 2016 برنده شده بود). اما این یک قمار خطرناک و یک استراتژی بسیار محدود است.

اغلب کسانی که ۴ سال پیش به ترامپ و کلینتون رأی داده‌اند ، امسال نیز در کنار ترامپ و بایدن خواهند ماند، زیرا بر اساس پیمایش‌های مرکز مطالعات پیو، ۹۴ درصد از جمهوری‌خواهان به ترامپ و ۹۶ درصد از دموکرات‌ها به بایدن رأی خواهند داد.

می‌دانیم که در سال ۲۰۱۶ ترامپ تنها به یاری ۷۷ هزار و ۷۷۴ رأی در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین پیروز انتخابات شد. تنها اگر تعداد کافی از رأی‌دهندگانی که در این ۳ ایالت در سال ۲۰۱۶ به حزب سوم رأی دادند، در نوامبر ۲۰۲۰ به بایدن رأی دهند، و سربازان و افسران وظیفه (نیروهای نظامی فعال) نارضایتی خود را از ترامپ ابراز کنند، می‌توان امیدوار بود که دونالد ترامپ یک رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای شود؛ خصوصاً اینکه در این دوره انتخابات شمار رای‌دهندگان سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی سهم کمتری از کل رای‌دهندگان را شامل می‌شوند.

دونالد ترامپ و جو بایدن / انتخابات آمریکا ۲۰۲۰ / رئیس‌جمهور ایالات متحده

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید