جدال چهارم در اوهایو به میزبانی CNN و New York Times

در مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چه گذشت؟

کدخبر: ۳۰۷۹۴۹
اقتصانیوز؛ چهارمین مناظره نامزدهای حزب دموکرات آمریکا که رقابتی برای تعیین کاندیدای نهایی حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ است، با حضور ۱۲ کاندیدای پیشتاز از ساعت ۳:۳۰ به وقت تهران آغاز شد.
در مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چه گذشت؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ چهارمین مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها که آن را بزرگترین مناظره در مرحله اولیه انتخابات می‌نامند سه‌شنبه ۱۵ اکتبر در ایالت اوهایو به میزبانی شبکه خبری سی‌ان‌ان و روزنامه نیویورک‌تایمز از ساعت ۸ شب به وقت محلی (۳؛۳۰ به وقت تهران) آغاز شد و در این مناظره ۳ ساعته ۱۲ کاندیدای پیشتاز دموکرات‌ها  به مصاف هم رفته‌اند.

قسمت‌های مهم این برنامه را در ادامه بخوانید.

مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

در حال به روز رسانی ...

 

۱/ استیضاح ترامپ

مناظره با سوالی درباره استیضاح ترامپ آغاز شد و الیزابت وارن به عنوان نخستین فرد در اینباره سخن گفت.

الیزابت وارن: گاهی اوقات مسائلی بزرگتر از سیاست وجود دارد، هیچ کس بالاتر از قانون نیست. این در مورد استیضاح دونالد ترامپ صادق است، همینطور برای رییس‌جمهور‌های بعدی. استیضاح باید پیش برود.  من فکر می‌کنم که این مسئله‌ای است که در تحقیقات استیضاح باید مورد توجه قرار داد. وقتی که من تصمیم گرفتم وارد رقابت ریاست‌‌جمهوری شوم، نمی‌دانستم مسئله قرار است به استیضاح بکشد، اما وقتی گزارش مولر منتشر شد من همه ۴۴۲ صفحه آن را مطالعه کردم و وقتی به انتها رسیدم متوجه شدم که او نشان داده بود که این رئیس‌جمهور در اجرای عدالت مانع‌تراشی کرده و بارها این کار را تکرار کرده است. بنابراین، الان، خواستار آغاز تحقیقات استیضاح هستم. استیضاح روشی است که ما بگوییم که به این مرد اجازه داده نمی‌شود بارها و بارها بدون هیچ تبعاتی قانون‌شکنی کند.

برنی سندرز: ترامپ "فاسد ترین" رئیس جمهور در تاریخ آمریکا است. مسئله فقط این نیست که او در خصوص گزارش مولر، در اجرای عدالت ممانعت کرده. فکر می‌کنم در قضیه اوکراین، اینکه ما رئیس‌جمهوری داریم که حاضر است پولی که برای امنیت ملی‌مان در نظر گرفته شده را از یکی از متحدانمان دریغ می‌کند تا حیثیت یک نامزد انتخابات را لکه‌دار کند، قابل درک نیست.

جو بایدن: با سخنان سناتور سندرز موافق هستم. او فاسدترین [رئیس‌جمهور] در تاریخ مدرن و به نظرم تمام تاریخ ما است. واقعیت این است که این رئیس‌جمهور در تحولات اخیر تا آنجا پیش رفته که گفته به هیچ طریقی [با کنگره] همکاری نخواهد کرد، هیچ شاهدی را [به مجلس نمایندگان] نمی‌فرستد، از ارائه اطلاعات خودداری می‌کند و هیچ کاری در راستای همکاری با استیضاح انجام نمی‌دهد. آنها [دموکرات‌ها] چاره‌ای جز عزل او ندارند. من از همان اول گفته‌ام که اگر ترامپ به مانع‌تراشی در آنچه کنگره مجاز به دانستن درباره او و کارهای او است، ادامه دهد - که همه اینها اتهاماتی هستند که در گزارش مولر مطرح شده‌اند- دموکرات‌ها چاره‌ای جز کلید زدن استیضاح علیه او ندارند و این فرایندی است که به آنها اختیارات بیشتری برای کسب اطلاعات بیشتر از او می‌دهد.

کامالا هریس: ترامپ شواهد کافی را به دست داده و زمان استیضاحش فرارسیده است. او دموکراسی ما را به حراج گذاشته است. به عنوان دادستان سابق، وقتی یک “اعتراف به جرم” می‌بینم، آن را متوجه می‌شوم. ترامپ در روز روشن این کار را انجام داد.

مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

* تمامی دوازده کاندیدای دموکرات حاضر در مناظره از استیضاح دونالد ترامپ حمایت می‌کنند.

پاسخ جو بایدن درباره‌ی فعالیت‌های پسرش، هانتر بایدن، در اوکراین و اتهاماتی که ترامپ به او وارد می‌کند: پسر من هیچ کار اشتباهی نکرده. بیانیه‌ای که پسرم منتشر کرد، به همه‌ی اتهامات پاسخ می‌دهد. من هم کار اشتباهی نکردم، من فقط مجری سیاست‌های ایالات متحده برای مبارزه با فساد در اوکراین بودم. یک چیز مشخص است. ترامپ نمی‌خواهد من کاندیدا شوم، چون می‌داند مانند طبل به او ضربه خواهم زد.

* در میانگین نظرسنجی‌های ملی درون‌حزبی جو بایدن، الیزابت وارن و برنی سندرز سه کاندیدای پیشتاز هستند.

مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

 

 ۲/ خدمات بهداشت عمومی

اولین چلنج مناظره با انتقاد تند پت بوتگیگ از طرح بیمه همگانی الیزابت وارن کلید خورد.

بوتگیگ: ایده‌ی بیمه‌ی همگانی خانم وارن باعث می‌شود که طبقه‌ی متوسط مالیات بیش‌تری پرداخت کنند.

سندرز:فکر می کنم مناسب است اذعان کنیم که مالیات ها بالا خواهد رفت.

امی کلوبشار هم به بوتگیگ پیوست و‌ از ایده‌ی وارن درباره‌ی بیمه‌ی همگانی انتقاد کرد و گفت: حداقل برنی (سندرز) صداقت دارد و می گوید چطور می خواهد هزینه این برنامه (بیمه رایگان همگانی) را بپردازد و اینکه مالیات ها بالا خواهند رفت.

Mayor Pete Buttigieg disagrees with Senator Elizabeth Warren on health insurance.

+ برخلاف ماظره‌های پیشین این بار الیزابت وارن به جای بایدن وسندرز هدف بیشتر حملات است. در برخی نظرسنجی‌های ملی اخیر الیزابت وارن پیشتاز رقابت‌ها است. 

حمایت سندرز از وارن: من دارم خسته می‌شوم. شما هنوز دارید از سیستم خراب و به‌دردنخور بیمه‌ی فعلی حمایت می‌کنید. آیا حزب دموکرات جرأت عوض کردن این اوضاع را دارد؟

کامالا هریس از مجری‌های برنامه انتقاد کرد که  بعد از چند مناظره هنوز کسی درباره‌ی سلامتی تولیدمثل خانم‌ها و حقوق مربوط به زایمان و بارداری آن‌ها صحبت نمی‌کند.

 

۳/ سوال: به نظر شما برنامه‌ی مالیاتی وارن و سندرز، باعث نمی‌شود ثروتمندان شیطان‌صفت به‌نظر برسند؟

پاسخ بی‌درنگ برنی سندرز«نباید میلیاردر داشته باشیم»

تام استایر به عنوان یک تاجر ثروتمند گفت: «فاصله‌ی درآمدی بسیار اشتباه و غیر دموکراتیک است و باید از بین برود.»

کلوبشار: به نظر می‌رسد هیچ‌کس روی این صحنه نمی‌خواهد از میلیاردرها دفاع کند... حتی میلیاردرها هم نمی‌خواهند از میلیاردرها دفاع کنند.

*** در یک ساعت اول مناظره سناتور امی کلوبشار بیش‌تر از سایرین توجه مخاطبان حاضر در سالن را جلب کرد و در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب فراوانی داشته است. همچنین سندرز و وارن تقریبا در تمامی موضوعات مطرح شده، هم‌نظر بوده‌اند.

مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا
زمان مورد استفاده کاندیدا در یک ساعت نخست مناظره

 

۴/سیاست‌خارجی خروج نیروهای آمریکا از سوریه

​ جو بایدن: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه توسط ترامپ، شرم‌آورترین کاری‌ست که در تاریخ مدرن سیاست خارجی انجام شده‌ است.

تولسی گبرد: همه چیز از مداخله‌های آمریکا در کشورهای دیگر و به راه انداختن جنگ‌های تغییر رژیم شروع می‌شود. با خروج از سوریه موافقم اما با نحوه این اقدام که از سوی ترامپ تصمیم‌گیری شده مخالفم.  دست ترامپ به خون کردها آغشته است. دست خیلی از سیاستمداران کشور ما از هر دو حزب که از این جنگ ادامه‌دار در سوریه حمایت کرده‌اند نیز آغشته به این خون است.

تولسی گبرد

گبرد و بوتگیگ که هر دو سابقه خدمت در ارتش امریکا و حضور در جنگ‌های خاورمیانه داشته‌اند، درباره لزوم پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان خاورمیانه بحث کردند. گبرد معتقد است امریکا باید به جنگ‌ها با هدف تغییر نظام در خاورمیانه خاتمه دهد. بوتگیگ معتقد است آمریکا به عنوان رهبر جهان در مواردی لازم است در کشورهایی چون سوریه حضور یابد.

کاملا هریس: برنده‌های این تصمیم ترامپ، «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، ایران، روسیه و داعش خواهند بود.  

برنی سندرز: ترکیه متحد ایالات متحده نیست. آن‌ها به یک کشور دیگر حمله کردند و یک سلاخی را آغاز کرده‌اند.

جولیان کاسترو: اگر من هم جای رهبر‌ کره شمالی بودم، با امریکا قرارداد هسته‌ای امضا نمی‌کردم چون امریکا قبلا با ایران قرارداد هسته‌ای داشته و ترامپ زیر آن زده است. 

کوری بوکر: ترامپ می‌گوید با عربستان متحدیم، وقتی که عربستان دارد در یمن غیرنظامی‌ها را می‌کشد. او بیش‌تر از آن‌که با مرکل و مکرون اتحاد داشته‌باشد، با پوتین متحد است.

بوتگیگ: این رییس‌جمهور است که به رفتار متحدین کشور شکل می‌دهد.

کاسترو: ترامپ کودکان را در نزدیکی مرز داخل قفس زندانی می‌کند، اما در عوض عملاً به زندانی‌های داعش در سوریه اجازه می‌دهد فرار کنند. 

جو بایدن: این شرم‌آورترین کاری بود که یک رئیس‌جمهور در تاریخ مدرن ما در زمینه سیاست خارجی انجام داده است. رئیس‌جمهور دیوانه و پیش‌بینی‌ناپذیری داریم که اصلاً از سیاست خارجی سر در نمی‌آورد و تصمیم‌هایش را بر اساس ترس از رأی نیاوردن می‌گیرد. اگر او مجددآ انتخاب شود به شما قول می‌دهم که ناتویی در کار نخواهد بود و دچار مشکلاتی واقعی خواهیم شد.

جو بایدن هم با نظر گبرد مخالفت جدی کرد و با انتقاد از موضع ویمبنی بر لزوم خاتمه دادن به جنگ‌های تغییر رژیم و در دفاع از حضور نظامی امریکا در سوریه، گفت: «نیم میلیون نفر از جمله ۵۰ هزار کودک در سوریه کشته شدند، جلوگیری از نسل‌کشی با جنگ برای تغییر رژیم یکی نیست.

 

۵/ قوانین حمل سلاح

در زمینه قوانین حمل سلاح کاندیداها اختلاف کمی دارند و همگی با محدودسازی استفاده و فروش سلاح موافق هستند.

کامالا هریس: در این سه ساعت مناظره، حدود ۸ نفر به خاطر جرایم مرتبط با سلاح در ایالات متحده کشته خواهند شد.

اندرو یانگ: برای مقابله با بحران مخدرهای افیونی، استفاده و نگه‌داری کنترل شده سلاح باید آزاد باشد و مکان‌هایی برای فروش و بازرسی تحت کنترل اسلحه ایجاد شود.

برنی سندرز کارتل‌های مواد مخدر را مقصر ایجاد بحران افیونی می‌داند، هم‌چنین با اشاره به بستری اخیرش در بیمارستان به خاطر سکته‌ی قلبی می‌گوید: «حالم فوق‌العاده عالی‌ست، من کاملا سالم هستم.»

۶/ سن بالای نامزدها

جیمی کارتر، رییس جمهور اسبق امریکا، هفته‌ پیش گفته بود که رییس جمهور بالای ۸۰ سال نمی‌تواند کارش را درست انجام دهد. جو بایدن در دوره‌ی اول ۸۰ سالگی را رد خواهد کرد.

پاسخ بایدن: من سخنان کارتر را شنیدم.  می‌دانم که ریاست جمهوری چیست و درگیرش بوده‌ام ... عمر بیش‌تر، برایم خِرد بیش‌تر می‌آورد.

کوری بوکر: همه کاندیداها از ترامپ سالم‌تر هستند.

سن کاندیداها

***

در این مناظره، جو بایدن ( معاون رئیس‌جمهوری در دوره اوباما)، الیزابت وارن( سناتور ماساچوست)، برنی سندرز (سناتور ورمانت)، کامالا هریس (سناتور کالیفورنیا)، پت بوتگیگ (شهردار ساوث‌بند)، تولسی گبرد (نماینده هاوایی در کنگره)، بتو اورورکه (نماینده سابق تگزاس در کنگره)، کوری بوکر (سناتور نیوجرسی)، امی کلوبشار (سناتور مینه سوتا)، جولیان کاسترو (وزیر مسکن دولت اوباما) و اندرو یانگ (کارآفرین مشهور) شرکت کرده بودند.

مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

***

چهارمین مناظره انتخاباتی درون‌حزبی دمکرات‌ها در حالی در اوهایو برگزار می‌شود که دلیل انتخاب این ایالت اهمیت فوق‌العاده آن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. از سال 1948-به‌جز در سال 1960- نامزد پیروز در این ایالت، درنهایت برنده انتخابات ریاست جمهوری بوده است. 

ترامپ در 2016 توانست آرای الکترل این ایالت را به دست آورد و کلینتون را شکست دهد. در انتخابات میان‌دوره‌ای 2018 نیز درحالی‌که مجلس نمایندگان در اختیار دمکرات‌ها قرار گرفت؛ اوهایو همچنان با انتخاب  12 نماینده جمهوری‌خواه در برابر 4 دمکرات، همچنان به برتری قاطع جمهوری‌خواهان رأی داد.

 ترکیب جمعیتی اوهایو سفیدپوست، غیرهیسپانیک و به پایگاه رأی ترامپ نزدیک است ازاین‌جهت دمکرات‌ها برنامه خاصی برای کشاندن زنان و اقلیت سیاهان به صندوق‌های رأی این ایالات دارند و امیدوارند بتوانند با افزایش مشارکت سیاسی آرای الکترال این ایالت حساس را به دست آورند تا بتوانند درنهایت ترامپ را شکست دهند. لذا بزرگ‌ترین مناظره انتخاباتی درون‌حزبی تاریخ آمریکا باهدف جلب آرای مردم این ایالت در اوهایو برگزار می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید