«کامالا هریس» کیست؟

زنی که در آمریکا همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده است + فیلم

کدخبر: ۲۹۲۱۷۸
اقتصادنیوز - علی آزادی؛ در شب آتش‌بس دو پیرمرد سفیدپوست چپ و راست حزب دموکرات، «کامالا هریس» ستاره بی‌چون‌وچرای مناظره دوم انتخاباتی دموکرات‌ها بود. سناتور زن رنگین‌پوست ایالت کالیفرنیا با آمادگی کامل و هدفمند وارد صحنه شد و رفته‌رفته همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرد.
زنی که در آمریکا همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده است + فیلم

به گزارش اقتصادنیوز؛ علی آزادی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی نوشت: انتقادات تند کامالا هریس از مواضع و اقدامات سابق بایدن درباره تبعیض نژادی  و سپس جدال این دو کاندیدا، مهمترین اتفاق شب دوم مناظره از نگاه رسانه‌های آمریکا بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا

۱. کامالا هریس با همه استعداد و پتانسیلی که دارد، حضورش در این دوره انتخابات بیشتر جنبه تبلیغاتی برای انتخابات ۲۰۲۴ دارد. از سوی دیگر، هریس می‌تواند یک گزینه مطلوب برای وایس‌پرزیدنت نامزد نهایی دموکرات‌ها نیز باشد. با توجه به اینکه جو بایدن بر اساس نظرسنجی‌ها با جدی‌ترین رقیبش برنی سندرز همیشه بیش از ۱۰درصد فاصله داشته (حتی پیش از اعلام کاندیداتوری) تکلیف نامزد نهایی دموکرات‌ها تقریبا مشخص است. هرچند به نظر می‌رسد تعدد کاندیداهای چپگرا یکی از دلایل یکه‌تازی بایدن در نظرسنجی‌ها باشد. در صورتیکه دو چهره مطرح جناح چپ دموکرات‌ها مثل هریس و پت بوتیژیژ بتوانند آرای اختصاصی خود را پشت سر برنی سندرز بسیج کنند، پیروزی برنی بر بایدن چندان دور از ذهن نیست.

نظرسنجی CNN: سقوط بایدن، صعود هریس / تاثیر شدید مناظره دموکرات‌ها بر نظر مردم آمریکا

۲. مساله تبعیض نژادی یکی از پاشنه‌آشیل‌های نامزد جریان اصلی و هسته مرکزی حزب دموکرات یعنی جوبایدن محسوب می‌شود. پیرمرد ۷۰ساله سفیدپوست سوابق قابل قبولی در زمینه ریسیسم ندارد. بایدن در دوران ۳۶ساله سناتوری خود سابقه طراحی برخی طرح‌های مساله‌دار و همراهی با سیاست‌های تبعیض‌گونه را در کارنامه سیاسی خود ثبت کرده است. شاید به‌خاطر همین سابقه بود که جوبایدن با فرار به جلو یکی از دلایل اصلی ورودش به انتخابات را گرایش‌های بارز نژادپرستانه‌ دونالد ترامپ اعلام کرد. حتی فیلم تبلیغاتی‌اش که همراه با اعلام کاندیداتوری منتشر شد؛ با ماجرای شارلوتزویل و  واکنش عجیب ترامپ شروع می‌شود.

کامالا هریس در بخشی از مناظره، جو بایدن را بخاطر مواضع غیرشفاف و سوابق نامطلوبش در زمینه تبعیض نژادی و بخاطر همراهی و حتی طراحی برخی طرح‌های  مسئله‌دار در زمان سناتوری مورد هجمه قرار داد. هریس سپس با مهارت خاصی داستان کوتاه دختری تحت تبعیض را تعریف کرد و نهایتاً گفت آن دختر من بودم. (فیلم این لحظات مناظره را ببینید)


در حزبی که بخش مهمی از حامیانش را جوانان، چپ‌گراها و ترقی‌خواهان، رنگین‌پوستان، اقلیت‌ها و زنان تشکیل داده‌اند، جو بایدن دقیقاً در نقطه مقابل سناتور هریس ۵۵ ساله، دادستان  سابق خوش‌سابقه، چپگرا، رنگین پوست و سخنور قرار دارد.

بیشتر بخوانید: نظر نامزدهای انتخاباتی حزب دموکرات درباره ایران

۳. در مناظره دوم کامالا هریس تقریبا همه‌کار کرد. اولین پرده در همان دقایق اول رقم خورد. نوبت سخن گفتن هریس فرارسیده بود که سندرز و گیلیبرند مشغول مجادله‌ای بچه‌گانه بودند و باقی کاندیداها نیز فضای بی‌نظمی را ایجاد کرده بودند. ناگهان هریس با یک جمله زیرکانه و به موقع همه سروصداهای نامزدها را خواباند و سپس صدای تشویق حاضرین در جلسه را بلند کرد. سندرز جا خورد، گیلیبرند خجالت کشید و بایدن برایش دست زد. هریس  گفت: "هی بچه‌ها! می‌دونید که آمریکایی‌ها مشتاق تماشای دعوای بچگانه شما سر غذا نیستن. اومدن ببینن ما چطور قراره غذا رو روی میزشون بذاریم". (فیلم این لحظه را ببینید)

کامالا هریس کیست؟

۴. کامالا هریس متولد ۱۹۶۴ (۵۵ ساله)، سناتور رنگین‌پوست ایالت کالیفرنیا (از ۲۰۱۷ تاکنون) و دادستان کل سابق کالیفرنیا (از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷) است. هریس آفریقایی-آسیایی تبار، مادر هندی‌اش متخصص سرطان سینه و پدر جاماییکایی‌اش پروفسور اقتصاد بوده است. او لقب نخستین سناتور هندی‌تبار و دومین سناتور زن آفریقایی‌تبار در کل تاریخ ایالات‌متحده را یدک می‌کشد. پیش‌تر کامالا هریس به‌جز در کالیفرنیا کمتر در سطح ملی شناخته می‌شد؛ اما مواضع تندوتیز وی در مقابل برت کاوانا، کاندیدای وزارت دادگستری ترامپ، هریس را در کانون توجهات قرار داد.

کامالا هریس

فیلم | نامزد انتخاباتی آمریکا از شعار «حسن روحانی» استفاده کرد!

 ۵. هریس اگرچه از چهره‌های ترقی‌خواه حزب دموکرات است؛ اما سابقه قضایی و نگاه دگماتیسیتی‌اش نسبت به برخی مسائل (نظیر قوانین آموزشی) چهره‌ای نسبتا محافظه‌کار و محتاط نیز از وی ارائه می‌دهد. رویکرد سخت‌گیرانه هریس نسبت به احکام جرم‌وجنایت از جمله درباره مصرف و مالکیت ماریجوانا، در دوره‌ای که قانونی کردن ماریجوانا از جمله شعارهای مترقی دموکرات‌ها است؛ بیشتر یک نقطه ضعف برای وی قلمداد می‌شود. هرچند به‌نظر می‌رسد مخالفتش با قانونی کردن ماریجوانا ریشه در باورهای مذهبی او دارد. مذهب کامالا هریس شاخه تعمیدیون (باپتیست) پروتستان است که به‌رغم مترقی بودن، این آیین مسیحیت درباره استعمال دخانیات و الکل سخت‌گیرانه است. 

۶. هریس در سیاست خارجی هم مخالف خروج آمریکا از برجام بوده و هم با حمله پیشگیرانه به کره‌شمالی مخالفت کرده‌است. اما از سوی دیگر، هم علیه بشار اسد موضع سفت‌وسختی داشته و هم در حمایت از لزوم حفظ امنیت اسراییل سخن گفته‌است. 

۷. مهمترین نقطه ضعف هریس که ممکن است در ادامه کار دستش دهد؛ به ماجرای عدم پیگرد اموال غیرقانونی کمپانی OneWest (متعلق به استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ) برمی‌گردد که حرف‌وحدیث‌هایی درباره دریافت هدیه (رشوه) در آن زمان مطرح شد، اما چون هریس هنوز در سطح ملی چهره‌ای شناخته شده نبود، در فضای رسانه‌ای چندان پررنگ نشد.

۸. با اتفاقات مناظره دوم احتمالا رسانه‌های نزدیک به جریان اصلی حزب دموکرات وی را هدف انتقادات خود قرار خواهند داد. پس از مناظره در توئیتر اکانت‌هایی به صورت هماهنگ وی را هدف گرفتند و مضمون حرفشان این بود که "هریس یک سیاه‌پوست واقعی نیست یا به اندازه کافی سیاه‌پوست نیست!". چند شب پیش هم NBC News و  POLITICO در گزارش‌هایی جداگانه سعی کردند انتقاداتی نسبت به کامالا هریس مطرح کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید