خارش می توان نشانه این بیماری هاباشد

کدخبر: ۳۶۳۳۹۰
اقتصادنیوز : خارش مور مور شدن پوست بدن است که حالت خاصی را در شخص به وجود می آورد و آن فرد دوست دارد هر چه سریعتر از احساس خارش نجات پیدا کند. بهتر است بدانید این احساس می تواند نشانه وجود برخی بیماری ها در بدن باشد.
خارش می توان نشانه این بیماری هاباشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مجله خبری داروخانه آنلاین ،بیماری ها معمولا با عوارض و حالتهای ویژه ای در بدن بروز پیدا می کنند. یکی از شایع ترین عوارض بروز بیماری در بدن احساس خارش است.

این احساس گاهی به اندازه ای سخت و اذیت کننده می شود که بیمار توان تحمل آن را ندارد و به پوست خود آسیب وارد می کند. البته بهتر است بدانید که این احساس ناخوشایند همیشه به معنای وجود بیماری نیست اما اگر این احساس از حد معمول و طبیعی خود بیشتر شد می تواند نشان دهنده بیماری باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که حس خارش در بدن در اثر ابتلا به کدام بیماریها بروز پیدا می کند!

احساس خارش و ابتلا به بیماریها!

احساس ناخوشایند خارش در بدن در اثر بروز بسیاری از بیماریهای داخلی به وجود می آید.

نارسایی مزمن کلیوی

50 درصد از افراد مبتلا به نارسایی کلیوی، بویژه دیالیزی ها، از حس خارش شکایت دارند. این حس معمولا در ناحیه کمر، پشت و یا در محل کارگذاری فیستول ایجاد می شود. این بیماران پوست خشک دارند و حس خارش شرایط پوست را بدتر می کند.

به طور کلی درمانی برای این حس ناخوشایند در این بیماران وجود ندارد و استفاده از مرطوب کننده ها تقریبا بی اثر است. درمان اصلی، پیوند کلیه است!

در نتیجه اگر از بیماری نارسایی کلیوی رنج می برید و این حس ناخوشایند را تجربه می کنید بهتر است به جای هزینه برای خرید کرم های مختلف به دنبال درمان کلی این بیماری باشید.

کلستاز(تجمع صفرا) و بروز حس خارش

این بیماران احساس خارش را در کلیه قسمت های بدن دارند و شدت آن در کف دست و پاها بیشتر است. در این بیماری  املاح صفراوی بالا می رند و هر چه میزان املاح صفراوی بالاتر باشد خارش بیشتر می شود. «کلسترامین» باعث کاهش این حس ناخوشایند در این بیماران می گردد.

شدت این حس گاهی بسیار زیاد است به گونه ای که خواب راحت را از بیمار سلب می کند. اگر چنین حسی داشتید باید به پزشک مراجعه کنید و صفرا خود را مرود بررسی قرار دهید.

 بیماری های تیروئیدی

در اختلال پرکاری تیروئید بیش از اختلال کم کاری تیروئید خارش مشاهده می شود؛ بیماران مبتلا به اختلال پرکاری تیروئید در کل بدن حس خارش دارند.

ولی بیماران مبتلا به اختلال کم کاری تیروئید اغلب این حس ناخوشایند را به صورت موضعی حس می کنند!

دیابت

بسیاری بر این عقیده هستند که دیابت یکی از بزرگترین و کشنده ترین بیماری های بشریت است. احساس خارش یکی از حالتهایی است که در اثر این بیماری رخ می دهد.

بیماران مبتلا به دیابت در کل بدن خارش دارند و این حس در ناحیه تناسلی شایع تر است و منجر به عفونت قارچی می شود.

کم خونی فقر آهن و بروز حس خارش

خارش در این بیماران می تواند به صورت موضعی و یا در کل بدن باشد. معمولا شایع ترین ناحیه که درگیر این حس ناخوشایند می شود، ناحیه تناسلی است.

این مشکل باید از نظر خونریزی گوارشی بررسی شود. در بیماریهای خونی مانند سندرم های میلوریس پلاستیک و پلی ساتیمی این حس شایع است.

گاهی درسندروم پلی ساتیمی ورا، قبل از بروز بیماری حس خارش در بدن بیمار به وجود می آید. اگر این حس را به صورت غیر طبیعی در بدن خود احساس می کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

بررسی وجود پلی ساتیمی ورا در تمام بیماران مبتلا به این حس ناخوشایند ضروری است.

آیا استرس باعث خارش می شود؟

استرس یکی از مهم ترین احساسهای منفی است که آسیب زیادی به سلامت روحی و جسمی فرد وارد می کند. این حس اگر شدید باشد می تواند زندگی فرد را مختل کند.

به همین دلیل بسیاری از متخصصان پیشنهاد می دهند که اگر حس استرس در شما زیاد است فورا برای درمان آن دست به کار شوید و به مشاور و در صورت لزوم به روانپزشک مراجعه کنید.

استرس می تواند سبب بروز حس خارش در تمامی نقاط بدن شود. معمولا با قرارگیری فرد در موقعیت های استرس زا این حس آغاز می گردد و گاهی حتی زمانیکه از آن موقعیت خارح می شود این حس ادامه دارد.

درمان های پوستی معمولا هیچ گونه اثری بر درمان این حس ندارد. زیرا این نوع خارش منشا روانی دارد نه جسمانی!

آیا یائسگی سبب بروز حس خارش می شود؟

یائسگی به قطع همیشگی عادت ماهیانه در زنان گفته می شود. این حالت معمولا از اواخر دوره چهل سالگی آغاز می گردد و بدن در روند یائسگی قرار می گیرد.

حالتهای مختلفی در اثریائسگی در بدن رخ می دهند که گر گرفتگی یکی از علایم رایج آن است. در این حالت استروژن پوست از بین می رود و همین امر سبب می شود پوست خشک شود در نتیجه حس خارش بر روی پوست به وجود می آید.

بر خلاف بیماری های دیگر این حس معمولا با استفاده از روغن های مناسب پوستی و یا آب رسانها قابل درمان است. به همین دلیل زنانی که وارد یائسگی می شوند باید بیشتر از افراد دیگر مراقب پوست خود باشند.

مراقب سلامتی خود باشید

سلامتی موضوع بسیار مهمی است که بر تمام بخش های زندگی فردی و اجتماعی اثر می گذارد. اگر فردی سالم نباشد هرگز نمی تواند از زندگی خود لذت ببرد.

همین امر لزوم انجام چک آپ های سالیانه سلامتی را گوشزد می کند. اگر افراد حداقل سالی یکبار به پزشک مراجعه کنند و سلامتی خود را مورد بررسی قرار دهند تمامی بیماری ها را در مراحل اولیه می توانند شناسایی کنند.

درمان بیماری در مراحل اولیه بسیار ساده تر از درمان بیماری در مراحل حاد است. همچنین چک آپ سالیانه سبب می شود سطوح مواد مغذی بدن سنجیده شود و در صورت لزوم مکملهای مورد نیاز برای جبران آنها تجویز شوند.

متخصصان همیشه به این موضوع تاکید دارند که ورزش و پیروی از رژیم غذایی سالم نقش بسیار زیادی در حفظ سلامتی دارد. به همین دلیل با پیروی از این دو موضوع می توانید سلامتی خود را تضمین کنید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید