سیاست خارجه کویت با درگذشت امیر این کشور تغییر می‌کند؟

کدخبر: ۳۶۴۵۲۰
تحلیلگران معتقدند کویت به رویکرد میانه خود که ده‌ها سال است بر اساس آن حرکت می‌کند، ادامه خواهد داد.
سیاست خارجه کویت با درگذشت امیر این کشور تغییر می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سایت روزنامه عربی۲۱ نوشت، دفتر امیری کویت روز سه‌شنبه درگذشت صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر سابق این کشور در سن ۹۱ سالگلی در آمریکا را اعلام کرد.

الصباح ماه ژوئیه برای تکمیل روند درمان خود پس از جراحی که همان ماه در کویت داشت، به بیمارستانی در آمریکا منتقل شده بود.

افکار عمومی جهان عرب موضعگیری‌های کویت در دوره حکمرانی نواف الاحمد الصباح، امیر جدید این کشور را رصد کرده و این مساله را تحت نظر دارد که آیا کویت به رویکرد متعادل خود و عدم دخالت در اختلاف‌نظرهای خارجی ادامه خواهد داد. 

سیاست کشور

امیر فقید کویت نزدیک به ۴۰ سال در وزارت خارجه کویت فعالیت داشت، موضوعی که این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا سیاست خارجه کویت تحت تاثیر نبود کسی که زمام امور آن را در چهار دهه گذشته در دست داشته، قرار خواهد گرفت؟

داهم القحطانی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی کویت تاکید کرد: سیاست خارجه کویت در طول دهه‌ها ثابت بوده و در گذشته میانه و متعادل بوده و به همین شکل باقی خواهد ماند.

القحطانی در گفت‌وگو با عربی۲۱ اظهار کرد: دلیل استمرار این سیاست اتکای آن بر ستون‌های ثابتی است که در طول دهه‌های گذشته در برابر فشارهای بسیاری مقاومت کردند و مهمترین آنها حمایت از قومیت عربی بدون هیچ تعصبی، تلاش برای انسان سازی، طرح مسایل توسعه‌ای و دوری از مسایل مورد اختلاف هستند.

این نویسنده و تحلیلگر سیاسی کویت گفت: سیاست خارجه کشور کویت متعادل بوده و بر اساس مبارزه با بحران‌ها و یافتن نقاط مشترک است به همین دلیل این سیاست به عنوان دیپلماسی میانجی شناخته می‌شود و این رویکرد بیانگر کل کشور کویت است.

او افزود: کویت کشور موسسه‌ها و قانون اساسی است و به همین دلیل سیاست خارجه بر اساس جهت‌گیری و رویکرد یک شخص خاص تعیین نمی‌شود بلکه در وهله اول حاکی از افکار عمومی کویت و در مرحله دوم نشان‌دهنده رویکردهای حاکمیت کویت است که همسو و هماهنگ با خواسته‌های مردم این کشور است و هر دو طرف دولت و مردم رویکرد قومیت عربی و حمایت از آن را بدون هیچ تعصبی در پیش گرفته‌اند.

تغییر ریشه‌ای وجود ندارد

محجوب الزویری، مدیر مرکز پژوهش‌های خلیج فارس در قطر اظهار کرد: سیاست خارجه کشور کویت ثابت باقی خواهد ماند و بر اصل عدم پیش‌دستی اتفاقات و انتظار برای مدت بیشتری جهت روشن‌تر شدن مسایل متکی خواهد بود.

الزویری گفت: فکر می‌کنم کویت در سیاست خارجه خود به همان راه ادامه خواهد داد و نسبت به هرگونه تغییر احتمالی محتاط خواهد بود و قطعا با شرایط جدید مسایل به زمانی نیاز دارند تا موقعیت به شکل کامل بررسی و به خوبی درک شود.

مدیر مرکز پژوهش‌های خلیج فارس در قطر افزود: بر این اساس هیچ تغییر ریشه‌ای وجود نخواهد داشت و حتی اگر تغییری در آینده رخ دهد، زمان زیادی طول خواهد کشید، در کل بله افراد نقش دارند اما هر تغییری که احتمالا ایجاد شود، هرگز از اصول اساسی که کویت به آنها پایبند است، دور نخواهد بود.

او افزود: رویکرد پارلمانی و موسساتی در کویت همانگونه که در روند فعلی انتقال سیاسی نقش دارند، در روند تصمیم‌گیری نیز نقش خواهند داشت و بر این اساس قطعا بر روند تصمیم‌سازی نیز تاثیر خواهند گذاشت و روند تغییر را اگر نگوییم غیرممکن اما محدود خواهند کرد.

سرنوشت میانجی‌گری کویت در بحران خلیج فارس

کویت در دوره امیر فقید این کشور نقش مهمی در میانجی‌گری میان دو طرف بحران منطقه خلیج فارس ایفا کرد، حال سوال اینست که آیا این میانجی‌گری با تغییر راس قدرت در حاکمیت این کشور ادامه خواهد یافت؟

الزویری در پاسخ به این سوال گفت: نشانه‌های اولیه حاکی از این هستند که بله، شیوه میانجی‌گری توسط امیر فقید اجرا شد اما این رویکرد یک کشور میانجی نیز بود، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که رهبری جدید که از چهره‌های نزدیک امیر فقید کویت در هدایت اقدامات میانجیگرانه بوده، این رویکرد را ادامه دهد.

مدیر مرکز پژوهش‌های خلیج فارس در قطر افزود: ما پیش از این یک نمونه در عمان داشتیم که با تغییر حاکم دیپلماسی آن تغییر نکرد بنابراین می‌توان بر این اساس سنجید و گفت که نشانی از تغییر سیاست خارجه وجود ندارد به ویژه که امیر جدید پیش از این ولیعهد بوده و از سال ۲۰۰۶ در کنار امیر فقید کویت کار می‌کرده و در نتیجه با این مسایل آشنایی دارد.

او در ادامه گفت: میانجی‌گری ادامه خواهد یافت اما ازسرگیری فعالیت‌های کویت کمی به تاخیر خواهد افتاد تا اینکه کشور مسایل داخلی خود را سامان دهد اما میانجی‌گیری بازخواهد گشت و با توجه به تغییر سیاسی که ایجاد شده و آمدن امیر جدید، چه بسا با قدرت بیشتری بازخواهد گشت، بنابراین هیچ نشانه‌ای دال بر ناپدید شدن میانجی‌گری نمی‌بینم.

همچنین داهم القحطانی، تحلیلگر سیاسی کویت دوباره تاکید کرد: پایه‌های سیاست خارجه کویت ثابت هستند و ارتباطی با اشخاص نداشته بلکه به رویکرد کشور مرتبط هستند، در دوره اخیر که شیخ الصباح در حال درمان بود، دولت کویت به رهبری شیخ نواف، امیر فعلی با سفر وزیر خارجه این کشور به دوحه به میانجی‌گری خود در بحران منطقه خلیج (فارس) ادامه داد.

موضعگیری درباره عادی‌سازی

القحطانی درباره موضعگیری کویت نسبت به عادی‌سازی روابط با اشغالگران اسرائیلی اظهار کرد: نخست وزیر در نشست اخیر در پاسخ به اظهارات ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) درباره قصد کویت برای عادی‌سازی روابط خود با اشغالگران اعلام کرد که کویت از مساله فلسطین حمایت می‌کند و به راه‌حل دو کشوری پایبند است و تاکید می‌کند که هیچ‌گونه عادی‌سازی را تا زمانی که راه‌حلی جامع و عادلانه برای مساله فلسطین وجود نداشته باشد، نخواهد پذیرفت و حتی در دوره‌ای که شیخ الصباح به دلیل بیماری غایب بود، سیاست کویت در مخالفت با عادی‌سازی و استمرار میانجی‌گری‌ها در بحران منطقه خلیج (فارس) ادامه داشت.

الزویری نیز شرح داد: موضعگیری کویت درباره مساله فلسطین از سال‌ها قبل شناخته شده است و حتی در شرایط بسیار سخت در اوایل دهه نود قرن گذشته نیز تغییر نکرد.

او در واکنش به اظهارات ترامپ درباره قصد کویت برای عادی‌سازی با اشغالگران گفت: ترامپ هرچه می‌خواهد بگوید اما کویتی‌ها و دولت‌شان می‌گویند تغییری در موضعگیری‌هایشان وجود ندارد و آنها در مورد مساله راه‌حل دوکشوری حامی قوانین بین‌المللی و اجرای قطعنامه‌های ۳۳۸ و ۲۴۲ هستند و در واقع این موضعگیری تغییری نکرده است.

مدیر مرکز پژوهش‌های خلیج فارس در قطر در ادامه گفت: پیش‌بینی هر گونه تغییری زودهنگام است، معمولا شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای ایجاد هرگونه تغییری را با تاخیر مواجه می‌کند به ویژه در این مرحله که منطقه با بی‌ثباتی و ناآرامی روبه‌رو است.

او در پایان گفت: بنابراین پیش‌بینی نمی‌کنم که تغییر و یا تلاشی برای عادی‌سازی با اسرائیل وجود داشته باشد و برای آن دلایل زیادی دارم از جمله دلایل تاریخی همانند چگونگی برخورد کویت با مساله فلسطین و حمایت از آن، همچنین نشانه‌ای از تغییر رویکرد با وجود تغییری که در حاکمیت ایجاد شده براساس آنچه از امیر جدید شناخته می‌شود، وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید